След 20 - 30 години в България ще се оформят нови урбанистични оси - София - Пловдив, София - Перник, а територията между Варна и Бургас ще се развие като една курортно-селищна агломерация. Това казва в интервю за БТА проф. д-р Константин Калинков от Катедра "Икономика и управление на строителството" от Варненския икономически университет.
По думите му това ще бъде наложено от пазарната икономика. Развитие на тези процеси ще дадат и основните трансевропейски транспортни коридори, които минават през България, особено върху населени места, които са близко до тях, както и развитието на населените места по Дунавското крайбрежие.
Много важна е ролята на коридор номер осем, който се прогнозира да даде икономически тласък на развитие на Североизточния и Югоизточния район за планиране, в които икономическите функции имат основно сезонен характер. След 20-30 години Югозападният район за планиране, благодарение на София, ще остане начело в социалноикономическото развитие на страната, казва още експертът.
Тези социално-икономически различия водят до демографските различия и в този смисъл не можем да очакваме стабилизиране на тези процеси, без да се стабилизира икономическата база, без което демографският проблем ще се задълбочи, обобщава Калинков. Според него след 20 години, което и правителство да дойде на власт, ще трябва да вземе непопулярна мярка - или драстично да вдигне пенсионната възраст, или да вкара трудов ресурс от чужбина.
Една трета от населението живее в три града - София, Пловдив и Варна, където се създава над 50 на сто от БВП на страната. Тази тенденция ще продължава от гледна точка на механичния прираст, прогнозира експертът. По думите му София ще се превърне в силен административен и икономически център, съпътстван от затихваща периферия.
Лидерството на София ще се постигне на основата на това, че градът е включен в Европейската мрежа на столичните градове, затова, че от 5-те трансгранични европейски транспортни коридора три преминават през столицата. Не на последно място в София са концентрирани основна част от IТ специалистите на страната, което ще определи и насочването на инвестициите в тази област към столичния град.
От урбанистична гледна точка населението отива в по-големите градове, защото големият град дава по-голяма възможност за професионална реализация и стандарт на живот, коментира специалистът в областта на териториално устройство, урбанистика и недвижима собственост. Според него, за да се преодолее тази тенденция, е необходимо разработването на урбанистична концепция за определяне на инвестиционна привлекателност на регионите и градовете в България за период от 20-30 години, успоредно с демографската и икономическата. В изготвянето й трябва да се включат както урбанисти, така и икономисти.
Тази концепция за инвестиционна привлекателност на регионите и населените места в България, трябва да стане база на правителството за балансиране на вътрешнорегионалните различия. В концепцията трябва да се определят териториите и населените места, които са инвестиционно привлекателни, а останалите да бъдат включени в специална социално-икономическа политика на държавата, смята ученият.
Относно вероятността да се изгради своеобразна „Силициева долина” в обезлюдени места в България експертът коментира, че за подобни центрове са нужни големи инвестиции, каквито нямаме, а научноизследователските институти трудно оцеляват в нашите пазарни условия. Ако държавата даде тласък на науката от гледна точка на иновациите, ние можем да локализираме дейности свързани с високите технологии в определени територии на страната, посочва Калинков. По последни данни на НСИ към края на 2014 г. у нас без население са 164 селища.


НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
ЦСКА 1948 официално обяви звездата на Спартак
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Ива Митева: Най-подходящ за служебен премиер е омбудсманът
Как любимата поп звезда на Путин се превърна в "най-мразената жена в Русия“
Пламен Димитров: Индексацията на заплатите спрямо инфлацията ще бъде в рамките на 4–5%
Втора фронтова линия: Работниците на украинската електроцентрала извършват ремонти под руски атаки
Русия предприема отчаяна мярка, за да се бори с украинските дронове
преди 10 години Цела Европа ака в Дунава.А тихият бял Дунав се влива в почти затвореният воден басейн с географското име Черно море.Те така.Радваме се на *** ценности и се почиваме в европейски екскременти . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ужас! Гадна работа.Дано този чичко не е прав. Ама на дали. Добре ,че няма да ме има да видя разсипването на тази великолепна някога ивица. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Там ще бъде гето до гето. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години ...в която агломерация аз никога няма да стъпя на море. В бетонна грозна и отблъскваща джунгла да тъпча гърлата на мастити мутри строили без разрешение, ограбили природата ни. И издевателстващи над курортистите с входове за плаж и какво ли не стремейки се да станат милиардери за едно лято. Да ходят да се учат! И да си се пекат под техните шезлонги на педя останала плажна ивица. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години А дали да до 30 години ще останат някакви българи в България? Това е въпросът? За сега едва ли може да се очаква положителен отговор! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Какви тия зони, бетонния пояс Черно море и катунът София-Пловдив през Пазарджик - или? отговор Сигнализирай за неуместен коментар