Между Европейския съюз и Турция има сключено споразумение за асоцииране от 1963 г., но с времето преговорите за членство са почти спрели, пише Bloomberg.
Споразумението е помогнало на икономиката на Турция да постигне икономически ръст, но то позволява търговски обем на стойност 28 млрд. евро, което по никакъв начин не отговаря на сегашния капацитета на икономиката от 145 млрд. евро.
Главният проблем относно това сътрудничество е, че покрива само индустриални стоки и донякъде земеделската продукция, докато търговията с услуги, електронната търговия и обществените поръчки са изключени.
Споразумението за асоцииране също така е несиметрично. Според една от клаузите му Турция трябва да промени политиките си, свързани с външната търговия, като ги хармонизира с тези на Общността. Турция обаче не получава в замяна правото на глас при взимането на решенията, касаещи международната търговия. На практика това означава, че ако ЕС сключи договор за свободна търговия с трета стана, Турция трябва даде на тази държава същите привилегии, каквито ЕС. Третата стана обаче може да не отвърне със същото спрямо Турция.
Подобен сценарий щеше да се разиграе, ако Трансантлатическо партньорство за търговия и инвестиции (ТПТИ) беше сключено. Американските компании щяха да се облагодетелстват от същия статут, както турските компании на европейския пазар, без САЩ да даде същите преференции на турската индустрия на своя пазар. Засега преговорите по това партньорство са спрени.
Турция търси реформа на споразумението от 1963 г. Исканията й са ясни - договорът да включва търговията с услуги, електронната търговия, обществените поръчки и усъвършенстване на условията за земеделска продукция. Турция настоява да се коригират и структурните недостатъци на споразумението чрез включване на страната в процеса по вземане на решения за търговията, премахването на транспортните квоти и допитването до Анкара при преговори с трети страни.
До момента ЕС отказва да даде същите права на Труция, каквито имат страните членки, в органите по вземане на решения. Общността също отказва да даде права за свободно преминаване на турските камиони, оставяйки отделните страни да изготвят споразумения със страната. Турция е подавала оплаквания към страни членки поради въведени тарифи за преминаването на турски камиони през границите им. През януари 2016 г. унгарски съд се произнесе, че оплакване от страна на Турция трябва да бъде разгледано от Европейския съд.
Турция няма да сложи край на международните си ангажименти, но няма да позволи да бъде пренебрегвана в преговорите за световна търговия. Страната вече е образувала работна група с Великобритания за споразумение за свободна търговия след Brexit.


Студентите в България отбелязват своя празник
Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
От 2600% печалба до 86% унищожение: най-горещата крипто сделка се срина
Търговците на облигации не се поддават на по-ниските лихви на Фед
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Repsol направи розово гориво за всички автомобили
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Миланската „Ла Скала“ откри сезона с руска опера
Израел обяви нова граница между страната и Ивицата Газа
Деветима от Реал загубиха от Селта на Бернабеу
Тристранката обсъжда днес новия вариант на Бюджет 2026
4,3 по Рихтер разлюля Западна Турция