Преди да пазаруваме, да сравняваме оферти – това съветват експерти по повод днешния „Черния петък” - множеството обявени намаления в различни магазини и очакваната лавина от покупки.
Всяка година след деня на „Черния петък“ постъпват редица сигнали за нелоялни практики от страна на търговци, казват от асоциация Активни потребители в бюлетина си. Експертите съветват потребителите да бъдат по-предпазливи при покупките и да проверят дали намаленията са реални.
Според тях рядко нови модели могат да бъдат намалени значително, а потребителите могат да провярат различни магазини в търсачка със задна дата дали „намалената“ цена всъщност не е стандартна.
Фалшив „Черен петък”, недействителни отстъпки или реални отстъпки без печалба за потребителя, анонси за бомбастични намаления - това са само част от капаните, които дебнат обзетите от еуфорията на голямото пазаруване в деня на „Черния петък”, каза пред bTV Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Той посочи, че потребителят може да бъде привлечен с оферти или брошури, на място в магазина да установи, че тези стоки ги няма, но след като вече е там, да си купи нещо друго, което не е чак толкова изгодно.
Той разкри и друга схема за заблуда – когато отстъпките са реални, но на практика без печалба за потребителя. „Някои по принцип продават по-скъпо и дори да направят истинско намаление, е възможно да се окаже, че на друго място същата стока може да бъде намерена по-евтино, дори и да не е намалена. Затова съветваме потребителите да сравняват оферти, особено онлайн това е доста лесно и бързо”, препоръча Маргаритов, цитиран от пресцентъра на КЗП.
Анонсите за бомбастични намаления също са успешна тактика за привличане на повече клиенти. „Когато на витрината виждате едни огромни проценти, но в самия обект се оказва, че само 5-6 или десет артикула се продават с такива намаления, а останалите – почти без или с много по-малки, това е нарушение”, категоричен бе Маргаритов.
„Намаление в намалението” е още един трик, който търговците прилагат във връзка с анонсирането на големия процент. Първоначално обявяват малко намаление и след това върху него наслагват друго и анонсират целия процент. Например към -20% добавят -50% и казват ето тази рокля е намалена със 70%. Това не е така, тъй като тя не е продавана на старата цена достатъчно дълго време”, разясни председателят.
По повод онлайн продажбите в деня на „Черния петък” най-често срещаният трик е т. нар. „техническа грешка”. „По такъв начин онлайн търговците се опитват да се оправдаят, когато са анонсирали някакво намаление, а след това или не са го предоставили, или стоката не е могла да бъде натоварена в кошницата, или не са я доставили на клиента си. Това, разбира се, е неприемливо”, посочи Маргаритов.
Той предупреди, че при подобни широкомащабни кампании е възможно да се появят и мними търговци. Маргаритов обясни, че обикновено те съществуват ден-два в онлайн пространството, приемат поръчките, а след като получат сумите от авансовото плащане, изчезват и трудно могат да бъдат открити.
Той припомни, че клиентите следва да могат да се откажат в 14-дневен срок от покупка през Интернет или извън търговски обект, както и да предявят рекламация за дефектна стока, независимо по какъв начин е закупена.
Маргаритов съобщи, че при в хода на подготовката за проследяване на кампанията „Черен петък” комисията е установила, че се отправят и доста оферти, които биха обвързали по-дългосрочно потребителите. Такива, например са тези за „бързи заеми”.
От Активни потребители допълват, че у нас през ноември 2015 г. е бил отбелязан над 125% ръст на онлайн продажбите по време на „Черния петък“, по данни на RTB House.


2 години и 8 месеца затвор за варненка, държала три вида наркотици
ВМС прие тържествено новия патрулен кораб "Храбри" във Варна
Евакуираните моряци от танкера „Кайрос” са предадени на Гранична полиция във Варна
Ватерполният „Комодор” с победа и минимална загуба в столицата
Ново гранично напрежение заплашва мира Тайла
ООН търси 33 млрд. долара за хуманитарни мисии на фона на свито финансиране
Китайски изтребители прихванаха японски край Окинава
Зеленски е в Лондон за мирните преговори
Rheinmetall очаква високо търсене в следващите 10-15г, част 2
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Аналена Бербок: Украйна не трябва да отстъпва територия
Българите искат по-активен живот, но не се движат достатъчно
Шофьор почина в кабината на камиона си на ГКПП „Капитан Андреево“
Как да разпознаем новини, генерирани с изкуствен интелект?
Министър Атанас Запрянов посрещна новия патрулен кораб “Храбри” СНИМКИ