Константин Проданов е роден през 1977 г. в София. Той е бивш съветник на Георги Първанов по икономически и финансови въпроси в последната година от мандата му като президент. През 2014 г. беше кандидат е за евродепутат от ПП АБВ на изборите за европейски парламент. Доскоро бе финансист и икономически експерт към партия АБВ и главен мениджър на инвестиционна компания. От началото на тази година е председател на парията.
Завършил е международни отношения в Юридически факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" и магистратура по финанси в Токио, Япония. Между 2001 – 2011 г. работи в банковия сектор в Токио в инвестиционни банки като UBS и Goldman Sachs в качеството си на вицепрезидент на девизия "Търговия с деривативи". Владее английски, руски, японски и френски език.
Г-н Проданов, защо от АБВ настоявате да бъде възстановено прогресивното данъчно облагане? Не смятате ли, че плоският данък е достатъчно справедлив?
Нека първо уточня, че по отношение на корпоративния данък печалба ние не възнамеряваме да правим промени. Нашето предложение е да бъде възстановено прогресивното облагане за доходите на физическите лица. Това е данъчна система, която се прилага във всички развити страни по света, тя е както по-социално справедлива, така и по-икономически издържана.
Вариантът, който ние предлагаме, означава, че 90% от българите ще плащат по-ниски данъци. Няма логика най-бедните, които работят на минимална работна заплата, да се облагат със същата ставка като милионерите. За тях тези 46 лева, които им се отнемат всеки месец, са въпрос на живот и смърт.
Имайте предвид, че в България данъчно-осигурителното бреме всъщност е регресивно, тоест най-богатите плащат по-нисък процент от доходите си заради максималния осигурителен доход, за сумите над който не се плащат осигуровки.
Това допълнително задълбочава бедността и неравенството в страната, и подхранва усещането за несправедливост у хората. Прогресивното облагане оставя повече разполагаем доход у хората, които имат най-голяма склонност да потребяват, което помага и на икономиката, генерира растеж и данъчни приходи.
Апелирате и към връщане на необлагаемия минимум, но според много финансисти подобна крачка е вредна за икономиката и би повишила нивата на сивия сектор, защото доста хора биха се възползвали. Не е ли по-важно нисковалифицираните кадри да се обучават и да се стимулират да се развиват, вместо да се насърчават с необлагаем минимум и минимална работна заплата?
Не виждам логиката на тези финансисти - всъщност ще се случи точно обратното - хора на ниски заплати, които са били в сивия сектор, за да не плащат данък върху мизерните си доходи, сега ще излязат на светло, защото няма да има защо да се крият. Развиване на нискоквалифицираните кадри също е необходимо, но то не изключва необлагаемия минимум или минималната работна заплата - те наред с икономическите си измерения имат и социална функция за борба с бедността - нещо, което което се признава от всички водещи политици и икономисти и на Запад, включително например Жан-Клод Юнкер и Кристин Лагард.
Впрочем, как мислите, че един ниско квалифициран човек, ще успее да се обучи и развие, ако е обсебен непрестанно от мисълта за физическото си оцеляване? Факт е, че глобалните тенденции са към подсигуряване на базов минимум на заплащане, включително в рамките на ЕС има инициативи за въвеждане на минимална работна заплата във всички страни-членки.
В програмата ви е заложено повишение на ставките по ДДС за луксозни стоки. Това не е ли „нож с две остриета“, как дефинирате вие луксозните стоки? Предлагате също и понижение на ставките за лекарства, учебници и бебешки храни, това няма ли да увеличи дела на измамите и ще се справят ли от НАП с администрирането?
Тук също не откриваме топлата вода. Диференцирани ДДС ставки има в повечето европейски страни, особено за лекарства, плащани от обществени фондове, подобни на Здравната Каса, и те нямат проблем с администрирането им.
Всичко е въпрос на държавна политика и контрол. Впрочем, в България и сега има диференцирана ДДС ставка - за туризма и това не е предизвикало катаклизми. По отношение на луксозните стоки - прецизирането на конкретната дефиниция е въпрос на дискусия и проучване на международния опит, но най-общо казано тук влизат стоки, които са по-скоро белег на социален статус - скъпи автомобили, яхти, бижута, часовници, определени видове козметика, дизайнерско облекло, скъп алкохол и т.н. Тук също държа да подчертая, че това е мярка, която има прецедент в редица страни - САЩ например са една от държавите, в които това успешно се прилага.
Работодателите отказаха да участват в договарянето на минимални осигурителни доходи за 2017 г. и дават заявка да отстояват тази позиция и за догодина. Минималната работна заплата също е атакуван от бизнеса инструмент. Изчерпани ли са двата модела и струва ли си да бъдат преосмислени?
Не мисля, че са изчерпани. Напротив, както споменах и по-горе, МРЗ е доказан в световен план инструмент за борба с бедността и за коригиране на по-слабата позиция на работещите спрямо работодателите поради хроничния дисбаланс между търсене и предлагане на работна ръка.
В САЩ редица щати в последните години по собствена инициатива повишиха своята МРЗ над стойността определена на федерално ниво и това не е сринало икономиките им, напротив, оказва се, че това спомага за допълнително мотивиране на персонала, и намалява текучеството на кадри - все неща, които са от полза за бизнеса.
Подобно нещо се случи и в Германия, която въведе МРЗ за пръв път преди няколко години.
Като цяло тенденциите в ЕС са за въвеждането на МРЗ във всички страни членки. В България политиката на умишлено задържане на ръста на доходите, за да постигнем някаква разходна конкурентноспособност, е много късогледа и вместо да докара чужди инвестиции и икономически растеж, тя много успешно пропъжда безвъзвратно нашите сънародници в чужбина. Затова ние предлагаме наред със стандартната МРЗ да бъде въведена и 30% по-висока такава за висшисти, които работят на позиции, изискващи висше образование. На следващ етап мисля, че може да се говори и за договаряне на диференцирани минимални работни заплати по браншове, които да заменят системата на минималните осигурителни прагове. Това е нещо, за което апелират и работодатели и синдикати.
Възможно ли е пенсионносигурителната система да продължи да функционира в този си вид - по отношение на мащаба на осигурителните вноски и на пенсионната възраст?
Ще отбележа, че пенсионно-осигурителните системи навсякъде в Европа са в кризисна ситуация през последните години поради нарастващи демограски дисбаланси между работеи и възрастно население.
Затова тенденцията е навсякъде за повишаване на възрастта на пенсиониране. При нас този проблем е много по-тежък поради изсмукването на основната част от младото и образовано, можещо да получава високи заплати население от развитите европейски страни, които чрез него стабилизират пенсионните си системи и дестабилизират нашата. Затова при тази трудна ситуация това, което се направи при Ивайло Калфин, бе възможен компромис. Той успя да стабилизира системата и да намали субсидията от централния бюджет към НОИ. Тя беше златното сечение между интересите на работещите, работодателите и държавата. Не стигна обаче времето за следващите необходими стъпки, без които след време устойчивостта на системата отново ще бъде застрашена и ще се наложи или вдигане на осигуровки, или вдигане на възрастта, или и двете.
Затова в следващото НС ние ще работим основно в три направения - ограничаване на ранното пенсиониране за административните длъжности в силовите ведомства; реформиране на ТЕЛК системата, така че акцентът да бъде върху остатъчната трудоспособност на човека и възможностите са него да се реинтегрира най-успешно на пазара на труда; и повишаване на събираемостта на осигурителните вноски, която в момента е ниска по редица причини, за което имат вина и работници и работодатели, и държавата.
Очаквате ли проблемът с дефицита на висококвалифицирани кадри да се прехвърли върху пенсионносигурителната система?
Безспорно липсата на висококвалифицирани кадри на всички нива вече се усеща и това засяга не само пенсионната система, а и икономиката на страната като цяло. То е резултат както от изтичането на мозъци към чужбина, така и от срива на образователната ни система, която не произвежда адекватни кадри като бройка, качество и сфери на компетентност.
Тук е необходим цялостен подход, който да ориентира образованието към стратегическите нужди на държавата и изискванията на бизнеса. Това означава приоритетно финансиране и държавна поръчка за технически и приложни специалности, развитие на дуалното образование. Също така и използване на системата “Младежка Гаранция”, както и предоставяне на стимули за бизнеса да взема на стаж и впоследствие да наема млади хора, завършващи висшето си образование да получат начален старт в кариерното си развитие.
В нашата програма има предвидени и данъчни стимули за работодатели, които инвестират в квалификацията на своите служители. Наред с това обаче държавата трябва да положи целенасочени усилия за преориентиране на профила на икономиката към високо-технологично, експортно-ориентирано производство, което става с целеви държавни инвестиции и стратегическо планиране. Иначе всички тези висококвалифицирани кадри, които ще подготвим, няма да имат възможност за реализация и просто ще изтекат в чужбина. Успеем ли обаче да ги задържим с мотивиращо възнаграждение и интересна работа, която предлага развитие и интелектуално предизвикателство, това ще помогне за решаване в немалка степен и на проблемите на пенсионно-осигурителната система, защото това са хора с високи възнаграждения, съответно високи осигурителен принос.
Кой е пътят към нова политика по доходите, която да отчита квалификацията на хората? Какви биха били правилните стъпки към обвързването на квалификацията с доходите?
Първата стъпка за нас, както споменах и преди, е въвеждането на минимална работна заплата за висшисти, работещи на позиции, изискващи висше образование, която да е с 30% по-висока от досегашната. Договарянето на минимални работни заплати по браншове е следващата. Концептуално погледнато, във всяка една публична сфера трябва да спрем да говорим за това какви пари даваме, и да почнем да мислим за какво ги даваме. Давам пример с учителите, за чиито заплати всички говорят. За мен увеличението не трябва да се прави на калпак, а да бъде обвързано с качеството - например, там където има подобрение в резултатите от външното оценяване на учениците, да се плащат по-високи заплати. Важен винаги трябва да е крайният резултат. В държавната администрация трябва да се въведе принципът на меритокрацията - наред с изискванията за заемане на определена длъжност, трябва да има и комплексен годишен модел за оценка на всеки служител, която да включва както количествени показатели за дейността му, така и точкова оценка от колеги, клиенти и мениджмънт. Такъв тип модели за атестация отдавна се прилагат на запад, както в държавни така и частни структури. Допълнителното материално стимулиране в края на всяка година може да бъде обвързано с резултата от една такава оценка, което ще гарантира, че на всеки се плаща обективно според квалификацията и постиженията.
Трябва ли да бъде модифициран тристълбовият пенсионен модел?
На първо място, считам, че той трябва да бъде запазен, и да бъдат пресечени стремежите на определени политици да национализират личните партиди на хората, а средствата - похарчени незнайно за какво. Факт е, че на фона на всички други обществени системи, където постоянно зейват дупки, това е система, където за последните 15 години са натрупани около 9 млрд. лева. Факт е също така, че в почти всички развити страни съществува някаква вариация на модела, който има и у нас - комбинация на солидарен стълб и индивидуално осигуряване. Отчитайки недоверието на хората към държавните институции, което води и до нежелание да се осигуряват, тъй като не вярват, че държавата в бъдеще ще спази обществения договор и ще им осигури адекватни пенсии, мисля, че е логично да се насърчава и спестяването във втория и третия стълб на пенсионната система. Те не трябва да бъдат противопоставяни на първия, солидарен стълб. Напротив, те са допълващи се, а не конкуриращи се елементи.
Наложително е обаче да се направят определени промени в нормативната уредба, за да може вторият и третият стълб да функционират по-устойчиво. На първо място, инвестиционните такси остават високи, и ако това е било оправдано в началото, когато е имало големи фиксирани разходи за инфраструктура и т.н., на настоящия етап това вече не е обосновано и трябва да се върви към намаляването им. На следващо място, правилата за избягване на конфликти на интереси от служители и особено правилата за свързаност трябва да бъдат затегнати в максимална степен, така че да се елиминира възможността за инвестиции в свързани дружества.
Заделяне на допълнителни резерви от пенсионно-осигурителните дружества, които да предпазват осигурените в периоди на прекомерна пазарна волатилност, както и обвързване на размера на резервите с размера на рисковете, поети от инвестиционните портфейли също са посоки, в които може да се мисли. И накрая, необходимо е да оптимизира частта от Кодекса за социално осигуряване, която касае инвестиционната политика и инвестиционните ограничения, за да се отчита по-пряко компонента „риск“ при всяка една инвестиция.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
От 2600% печалба до 86% унищожение: най-горещата крипто сделка се срина
Търговците на облигации не се поддават на по-ниските лихви на Фед
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Тристранката обсъжда днес новия вариант на Бюджет 2026
4,3 по Рихтер разлюля Западна Турция
Прощаваме се с поета Найден Вълчев, автор на "Една българска роза"
Времето днес: Облачно, на места със слаби превалявания