Американският технологичен концерн Tesla Motors е в дискусии за изграждане на фабрика в Шанхай, ход, който може да насърчи усилията му за един от най-важните пазари, както и да насърчи позицията на Китай като строител на електрически автомобили.
В изявление от четвъртък Tesla заяви, че е необходимо да създаде повече чуждестранни заводи, за да може да създава автомобили в зависимост от търсенето. Такава стратегия е задължителна за Китай, който налага стриктни тарифи и мита за вносни автомобили.
„Tesla работи с местното правителство на Шанхай, за да проучи възможността за създаване на производствено съоръжение в региона, за да обслужва китайския пазар", казва говорител на компанията, цитиран от New York Times. „Tesla е дълбоко ангажирана с китайския пазар и продължаваме да оценяваме потенциалните производствени обекти по целия свят, за да обслужваме местните пазари".
„Докато очакваме по-голямата част от производството ни да остане в САЩ, трябва да създадем местни заводи, за да гарантираме достъпността до пазарите, които обслужваме", добавя говорителят.
Китай генерира около 15% от приходите на Tesla през миналата година, почти двойно повече от дела, с който допринесе през 2015 г.
Представители на Шанхай не са отговорили на исканията за коментар. Bloomberg News съобщи по-рано, че Tesla и Шанхай са подписали предварително споразумение.
Преговорите на компанията не гарантират изграждането на завод. Според китайското законодателство подобен проект би изисквал Tesla да намери китайски партньор за съвместно предприятие. Докато Китай е пълен с коли от марките Chevrolet, Ford и Volkswagen, повечето от тях се произвеждат в заводи, които съвместно се притежават от чуждестранен производител на автомобили и местна компания.
Град Шанхай контролира SAIC Motor Corporation, един от най-големите автомобилни производители в Китай и партньор на General Motors и Volkswagen. Не е ясно дали преговорите на Tesla с местните власти ще доведат и до преговори със SAIC. Китайският автомобилен производител не коментира темата.
Tesla може да заобиколи изискването за съвместно предприятие чрез изграждането на изцяло собствена фабрика в зона за външна търговия в Китай. Но в такъв случай все пак ще трябва да плати 25% вносно мито за автомобили, продавани в Китай, тъй като фабриката ще се третира като намираща се извън Китай за търговски цели.
Сред другите усложнения е фактът, че Китай неотдавна обяви, че няма да издава повече лицензи за произвеждане на автомобили, включително на електрически автомобили. Tesla не разполага с лиценз, въпреки че би могла да формира съюз с компания, която има такава.
Това са огромни препятствия. Но някои анализатори на китайската автомобилна индустрия казват, че икономиката на производството в Китай - ниската цена на веригата за доставки, особено за електрическите автомобили, както и възможността да се заобиколят митата за внос, правят предложението привлекателно.
За Китай една местна фабрика на Tesla може да представлява голяма символична победа. Подтикната от непрекъснатото замърсяване и нарастващата зависимост от вносния петрол, през последните няколко години страната се стреми да бъде лидер в развитието на електрически автомобили.
Това обаче поражда загриженост в западните страни. През март търговската камара на Европейския съюз в Китай се оплака, че китайското законодателство изисква производителите, които възнамеряват да създадат свои магазини в Китай, да прехвърлят важна технология на своите китайски партньори.
Това оплакване съвпада с по-широкия дебат относно плана на Китай, наречен "Made in China 2025", който предвижда страната да стане самодостатъчна в някои технологични индустрии. Този план доведе до опасения, че Китай ще подхранва и субсидира вътрешните конкуренти на западни компании.
Все пак не е ясно какви ангажименти може да поеме Tesla в Китай. Батериите са в центъра на технологията за електрическите автомобили. Компанията вече инвестира огромно количество пари във фабриката си за производство на батерии в Невада на стойност 5 млрд. долара, наречена Gigafactory.
Моделите на Tesla са доста скъпи в Китай. Цената на Model S варира от 723 500 до 1 399 800 юана, или около от 104 000 до 203 000 долара. Същият модел се продава за от 70 000 до 140 000 долара в САЩ, преди правителствените стимули.


2 години и 8 месеца затвор за варненка, държала три вида наркотици
ВМС прие тържествено новия патрулен кораб "Храбри" във Варна
Евакуираните моряци от танкера „Кайрос” са предадени на Гранична полиция във Варна
Ватерполният „Комодор” с победа и минимална загуба в столицата
Тръмп: Сделката между Netflix и Warner може да бъде антитръстов проблем
Рей Далио: ОАЕ е като Силициевата долина за инвестиционния мениджмънт
Ново гранично напрежение заплашва мира Тайла
ООН търси 33 млрд. долара за хуманитарни мисии на фона на свито финансиране
Китайски изтребители прихванаха японски край Окинава
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Кредитен експерт: Няма нищо страшно, плащаме с левове, рестото - в евро
Без съгласие между социалните партньори за бюджета на НЗОК
Как да се предпазим от фалшиви оферти и промоции за Коледа и Нова година?
Аналена Бербок: Украйна не трябва да отстъпва територия
Българите искат по-активен живот, но не се движат достатъчно
преди 8 години И аз се чудя Тесла няма и 80 хиляди коли произведени миналата година, BYD минава половин милион. Да не говорим за градски транспорт, който го има дори и в София. Но никой не говори за BYD, а тесла е по-скъпа от повечето сетомобилни производители, които продават милиони бройки...Понякога балоните се надуват..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар