2016 е била добра година за българското игрално кино. Общо 14 български игрални филма дебютираха в кината, а това е рекорден брой в новата история на киното ни, коментира кинокритикът Александър Донев. През тази година е имало с една премиера повече, отколкото през 1991 г. - годината, в която беше премахнат държавният монопол в киноразпространението и в системата на държавните дотации в киноиндустрията.
Четири от новите български филми - “Безбог”, “Слава”, “Христо” и “Пеещите обувки” - получиха награди от реномирани световни фестивали, допълни Донев.
По думите му от въпросните 14 филма 12 са финансирани от Националния филмов център, а два - с други средства. Само един от тях постигна истински зрителски успех, след като беше гледан от 100 хил. зрители. Става дума за ученическо-учителската драма “11 “А”. Веднага след него се нареди “Каръци” с 30 хил. посещения в кината. Доста по-скромно са се представили “Маймуна” и “Летовници” - с по около 15 хил. продадени билета. Останалите 10 заглавия взети заедно пък имат под 30 хил. Според Донев това подсказва за продължаващата криза в комуникацията на новите български игрални филми с националната публика.
“Най-тъжното е, когато се види, че става въпрос не за нежелание да се търси връзка с публиката, а за неумение да се говори с езика на съвременното популярно кино. Тук главната отговорност носи системата за подбор на проекти, която не може да разпознае бъдещите филми, които имат потенциал да стигнат до зрителите. А когато няма условия за развитие на зрителското кино, в перспектива това води до прекъсване на връзката между публиката и националните филми въобще”, коментира още той.
Според Донев се забелязва определена художествена тенденция в най-успешните фестивални филми - “Безбог”, “Слава” и “Христо”. И трите са нискобюджетни, говорят остро критично за съвременната българска действително и ясно идентифицират причините за духовната и икономическата криза в днешното българско общество.
“И трите филма нямат потенциал за голям зрителски успех, но те говорят на филмовия език, който е характерен за съвременното световно кино”, коментира експертът.
Зрителите предпочитат филми, в центъра на които стоят истории за герои в младежка и тийнейджърска възраст. Според Донев това е нормално, защото тази публика преобладава в киносалоните.
Същевременно в документалното и анимационното кино е трудно да се говори за нови ярки филмови явления у нас. Причината е непровеждането на традиционния за последните пет години фестивал за тези видове кино “Златният ритон”.
“Официалното обяснение за неговото несъстояване през 2016 г. е липсата на финансиране, но същностната причина е зле прикритото пренебрежение към анимацията и документалното кино и липсата на адекватна политика за тяхната популяризация. Все повече изчезва контекстът за възприемането и оценката на този тип филми”, посочва Донев.
Въпреки успехите продължават проблемите с разпространението на българските филми и с недостига на средства за киното. Донев смята, че проблемът не се крие в нежеланието на кината да показват новите български филми, а в разминаването на голяма част от тях с масовата филмова публика.
Според Донев всяка сериозно работеща филмова индустрия се стреми към здравословен баланс между фестивално успешните и зрителски популярните филми. Но в България преобладават вторите. Най-големият проблем е, че съществува и голяма група заглавия, които не успяват да постигнат успех нито в международен план, нито у дома. Средствата, инвестирани в тях, до голяма степен изглеждат загубени.
“За съжаление, все още твърде малка част от филмовата общност осъзнава тази ситуация като проблем за българското кино. Струва ми се, че през последните няколко години в българското кино беше изгубена енергията за промяна - съществува голяма инерция и конформизъм. В приоритет се превръща осигуряването с всички възможни средства на финансирането на собствения проект, а не съдбата на българското кино и неговият образ в лицето на обществото”, коментира Донев.
По думите му работната група за промяна в Закона за филмовата индустрия, свикана преди повече от година, не е подготвила и представила за обсъждане никакво съществено предложение.
“Необходима е радикална промяна във възгледа какво трябва да бъде българското кино. Отправната точка не трябва да е вчерашният и днешният ден, а перспектива от 15-20 години напред. За съжаление, не виждам никакви положителни сигнали в тази посока. Не чувствам и особена тревога във филмовата общност, че състоянието на българското кино не вдъхва големи надежди за бъдещето”, посочва експертът.
/БТА/


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате
преди 8 години ДА ВИ КАЖЕМ ЕНА ПЕЧЕЛИВША ФОРМУЛА?!?!?!?!?ГАРАНТИРАМ 100% УСПЕХ!СПРЕТЕ СЕКАКВО ДЪРЖАВНО ФИНАНСИРАНЕ И ДОТИРАНЕ.ПО-ДОБРЕ МЪРТВО КИНО, ОТКОЛКОТО ИНВАЛИДНО, НОСЕЩО НАСЛАДА САМО НА ДОКТОР МЕНГЕЛЕ /РЕИСЬОРИ, ПРОДУЦЕНТИ И ДРУГА ***, КОЯТО ГО МЪЧИ И ЖИВЕЕ ОТ ТЛЪСТИТЕ СМЕТКИ, КОИТО ПРЕДОСТАВЯ НА ПАЗИЕНТА ЗА ТЕХНИТЕ ГРИЖИ.Убивай и запази. отговор Сигнализирай за неуместен коментар