Facebook обяви, че е спряла над 350 акаунта и страници с около 1,4 млн. последователи - поредният такъв ход, който цели борба с “координираното неистинско поведение” в платформата. Освен това е и първата подобна дейност, която е свързана със саудитското правителство, предава Ройтерс.
“Правителството на Саудитска Арабия не знае за споменатите акаунти и няма представа защо те са свързвани с него”, коментира Центърът за международни комуникации към правителството.
Страните в Близкия изток се насочват все повече към уебсайтове като Facebook, Twitter и YouTube, за да се опитват да влияят политически онлайн.
През миналата година Ройтерс описа с подробности подкрепена от Иран кампания, а Рияд беше обвинен в използването на същите тактики за нападането на местния си конкурент Катар и за разпространението на дезинформация след убийството на журналиста дисидент Джамал Кашоги.
Саудитска Арабия многократно е отричала всякаква връзка със смъртта на Кашоги. Заедно със съюзниците си, тя запазва търговски и дипломатически бойкот на Катар, обвинявайки я в тероризъм, което пък Катар отрича.
Facebook обявява премахването на акаунтите заради “неавтентично поведение” по няколко пъти месечно, но изявления, които директно свързват подобно поведение с правителство, са рядкост.
“За тази операция нашите разследващи успяха да потвърдят, че личностите, които стоят зад това, са свързани с правителството на Саудитска Арабия”, коментира Натаниел Глейчър, ръководите на политиките на Facebook по киберсигурността. “Всеки път, в който имаме връзка между информационна операция и правителство, това е значително и хората трябва да са наясно”.
Освен това Facebook заяви, че е спряла отделна мрежа от над 350 акаунта, свързани с маркетинг фирми в Египет и Обединените арабски емирства. В този случай тя не свързва активността директно с правителство.
По думите на Глейчър саудитската кампания се е простирала във Facebook и в приложението за споделяне на снимки Instagram, като основни цели са били страни от Близкия изток и Северна Африка, включително Катар, ОАЕ, Египет и Палестина.
Операцията е използвала фалшиви акаунти, които са публикували от името на жители на въпросните страни, а страниците са били създадени така, че да изглеждат като местни медии. Над 100 хил. долара са били похарчени от тези профили и страници за реклама, посочва още Facebook.