Топмениджъри на големи компании от целия свят получиха през тази седмица поща от най-важния човек във финансовата индустрия. В писмо от няколко страници, с което разполагат The Wall Street Journal и Handelsblatt, главният изпълнителен директор на BlackRock Лорънс (Лари) Финк влиза в ролята на адвокат в защита на климата и околната среда.
Той призовава изпълнителните директори на най-важните компании в света да преструктурират своите фирми. Пазарите не са склонни да вземат под внимание риска от изменението на климата за икономически растеж и просперитет. „Но осъзнаването се променя бързо и съм убеден, че сме изправени пред фундаментална трансформация на финансовия свят“, пише калифорнийският финансист.
Това, което казва Лари Финк, тежи. BlackRock управлява инвестиционни фондове за близо 7 трилиона долара - почти два пъти повече от годишното икономическо производство на Германия. Никоя друга фондова компания не управлява повече активи.
Както и в други региони на световната икономика, BlackRock участва в целия корпоративен елит в Германия и често е дори най-големият акционер. Според данни на финансовия регулатор Bafin американският фонд държи 7,62 процента от акциите в групата за недвижими имоти Vonovia, а 6,44 и 6,74 процента – в застрахователите Allianz и Munich Re.
Мениджърът на активи притежава 5,53%-ен дял в доставчика на финансови услуги Wirecard и държи най-големия пакет акции (5,15 процента) в Deutsche Bank и 7,44 процента - в Bayer.
Финк, привърженик на Демократическата партия, пише в писмото си, че предвид рисковете, свързани с климата, капиталът ще бъде преразпределен по-рано, отколкото повечето очакват. 67-годишният мениджър говори за най-голямото свиване на инвестиции за тези 40 години, през които работи във финансовия сектор. През това време той е преживял редица финансови кризи и трудни ситуации. В писмото си изброява скока на инфлацията през 70-те и началото на 80-те, говори за кризата в Азия от 1997 г., Dotcom балона и глобалната финансова криза от 2008 г. Всички те са до голяма степен временни, дори и ако понякога продължават години.
„Различно е с промените в климата. Дори само част от прогнозираните ефекти действително да се реализират, ние се сблъскваме с по-фундаментална, дългосрочна криза“, преценява шефът на Blackrock. Следователно компаниите, инвеститорите и правителствата ще трябва да се „подготвят за съществено преразпределяне на капитала“.
Наскоро самият BlackRock беше подложен на натиск, тъй като според различни разследвания компанията, подобно на своите конкуренти Vanguard и State Street, не е успяла да насърчи трансформацията на индустриалните компании. Според анализ на мозъчния тръст Influence Map от Великобритания постигането на целите, договорени в Парижкото споразумение за климата, изисква по-големи ангажименти.
Споразумението цели да ограничи повишаването на средната глобална температура значително под 2°С спрямо прединдустриалните нива, като се продължат усилията увеличението й да не надвишава 1,5°С. В своето проучване обаче Influence Map твърди, че през 2018 г. BlackRock и Capital Group са гласували в 90% от случаите срещу предложения на акционерите, които биха подкрепили постигането на парижките цели.
В своя годишен доклад самият мениджър на активи отчита, че за дванадесетте месеца до юни 2019 г. при 207 компании са били засегнати климатичните и екологичните проблеми. Въпреки това при общо 36 заявления от акционерите фондът е гласувал само в четири случая за техните предложения, което биха задължи компаниите да преразгледат своите емисии на въглероден диоксид.


Във Варна организират благотворителна кампания, събирайки стотинки от всички номинални стойности
Бюджет 2026 продължава да всява напрежение в НС
Откриват нови работни места в общинския дом за възрастни хора във Варна
Гонзо с голямо дарение за Любо Пенев
ЕС е напът да отмени забраната за продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене
Seraphim Space: IPO-то на SpaceX е сеизмично събитие за сектора
Протестът победи, но без масов вот рискуваме отново власт на твърдите ядра
Как оставката на кабинета „Желязков“ може да забави бюджета за 2026 г.
Мито за мито. Зъб за зъб
Eli Lilly надхвърли очакванията на инвеститорите с нова терапия
Haval H9 вече изминава 1400 км без зареждане
Пет комбита с 4х4, с които трябва да се внимава
Брюксел приема предложението на България и ще помилва ДВГ
Google Maps намира колата, ако сте забравили къде e паркирана
Гениален трик, който ще спаси чистачките ви от леда
Организират благотворителен турнир в подкрепа на Любослав Пенев
Мъглива събота в равнини и котловини, в останалата част ще бъде слънчево
Граничарското куче Бояр откри над 70 кг марихуана в газови бутилки
От Турция: Европа да помогне на Украйна да вземе определени трудни решения
Зеленски посети фронтовия град Купянск
преди 5 години спок, мак доналдс нема да фалира, работа ще имаш !!! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години спок, мак доналдс нема да фалира, работа ще имаш !!! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Една от по-големи компании за въглища в сащ потъна за 1 година. От 48 до 8 долара за акция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Тоя измамник Лари не е ли разбрал ,че Тръмп сложи край на еко далаверата в Америка, Само Евроджендърите продължават към светлото бъдеще , а зомбираните европейски граждани услужливо се надупват и разтварят бузи с ръце.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Изнесеното в статията показва за пореден път, че няма такова понятие като свободен пазар, а като следствие - съвременният капитализъм и демокрацията са дълбоко режисирани социални експерименти. Нито пазарът би поел сам в посоката, в която бива тласкан от позиции от най-високо финансово ниво, нито демокрацията би обърнала внимание на прокламациите на Грета Тунберг, които са като графити в подуенския подлез, разказващи за откраднатото й детство от котаракът в чизми. Една дълга и невидима ръка, стигаща чак до прассето в задния двор, управлява този свят и пълни хладилниците ни с продукти от нелегално изнасяните италиански отпадъци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години мож да има 2 млн. каруци ама не от екология, а от бедност и всички ше са със скъсание джебове ... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Изводите от статията за мен са два.Предстои съкращавене на потребелението с всичко произтичащо за компаниите или съкръщаване на популацията и съотвотно отново на потребелението........Ако някой вярва че след ерете на въглеводородите примерно след 20 години в София ще има 2 000 000 ел.коли вместо сегашните 2 000 000 с двигатели с вътрешно горене е мноооооооооооооого голям оптимист. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години мое им дам един съвет на Камънярките и на Тъпанасторите, да си спрете напълно парното и се метнете на едни колелета ей са как е зимата, кат по тоя начин ше се насладите напълно на промените на климата ..... и вече мое пускате подобни простотиии ..... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Comeback fuer den Diesel?https://***.youtube.com/watch?v=3z4TSYEeAmsчек го пуснем ош веднъж .... аут ама мое почеше коня за гривата плехара Финк ... къде ве батко с електрокара ако треа измина 1000км. треа спра х5 пъти за х8 часа зареждане, аз з нафталината си ги минаам на един дъх с 1 резервоар и само за 80 леа .... С климата май май нешо пак не им се получи раотата на Юдеите, навънка продължаа да е студ, не видим ни слънце ни плаж ни 35 губи по точки плешо и тва е .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар