Мащабът и усъвършенстването на фалшивата реклама и измамите в социалните мрежи, генерирани с изкуствен интелект, растат бързо, което прави по-трудно от всякога хората да различат кое е истина. За това предупреждава Visa след проучване на Opinium по нейна поръчка в 11 държави в Европа от август до септември. В анкетата са участвали 9500 пълнолетни граждани на Обединеното кралство, Франция, Германия, Италия, Испания, Словакия, Полша, Унгария, Румъния, България и Чехия.
Българите, които объркват съдържание, създадено от изкуствен интелект, с истинско, са близо четири пъти по-уязвими да бъдат набелязани и измамени, отколкото тези, които разпознават разликата (58% срещу 16%). Това е илюстрация как дигиталната дезинформация пряко увеличава уязвимостта – тя показва, че трябва да се обединят усилията за защита на потребителите и да се възстанови доверието в дигиталните платформи.
Според изследването хората, които стават жертва на онлайн измами у нас, губят средно 281 лв. на случай, което води до приблизителни годишни щети за икономиката на стойност 160,5 млн. лв. Въздействието далече надхвърля финансовите загуби – то причинява емоционален стрес, тревожност и намалена продуктивност.
Близо четвърт от измамените българи (26%) са отделили над 24 часа, за да разрешат случая.
Потребителите, които споделят или публикуват съдържание онлайн, без да са проверили неговата достоверност, по-често са уязвими да станат мишена на измами и да пострадат от тях, в сравнение с тези, които проверяват предварително (35% срещу 22%).
Сред грешките на всекидневните онлайн навици са преглеждане само на заглавия, споделяне без проверка и доверяване на съдържание, генерирано от AI. Така се създават нови уязвимости, които измамниците бързо използват.
Близо половината (43%) рядко прочитат нещо повече от заглавието в социалните мрежи или новинарските сайтове, преди да формират мнение.
Над една четвърт (28%) понякога са споделяли публикация, без да проверят нейната автентичност.
От Visa констатират, че с разрастването и усложняването на онлайн измамите тази промяна в поведението на потребителите има осезаемо въздействие върху по-широката икономика. Около една трета (34%) от хората, които са били цел на измама, сега се колебаят да пазаруват онлайн. Намалили са или напълно са спрели онлайн пазаруването 1,6 млн. потребители, след като са станали обект на измамна дейност.
Това се отразява особено силно на малките независими бизнеси, които представляват 98,8% от българските предприятия, засегнати от доверието на потребителите, за да функционират и растат.


Какво ще е времето през уикенда?
Шумен и Варна приемат събития по проекта Her World, Her Rules този уикенд
Във Варна организират благотворителна кампания, събирайки стотинки от всички номинални стойности
Бюджет 2026 продължава да всява напрежение в НС
Откриват нови работни места в общинския дом за възрастни хора във Варна
Rivian залага големи надежди на новия AI чип, част 2
Rivian залага големи надежди на новия AI чип, част 1
Seraphim Space: IPO-то на SpaceX е сеизмично събитие за сектора
Протестът победи, но без масов вот рискуваме отново власт на твърдите ядра
Haval H9 вече изминава 1400 км без зареждане
Пет комбита с 4х4, с които трябва да се внимава
Брюксел приема предложението на България и ще помилва ДВГ
Google Maps намира колата, ако сте забравили къде e паркирана
Гениален трик, който ще спаси чистачките ви от леда
Модни тенденции за Коледа 2025
От 22 до 31 декември няма да може да се купуват винетки по банков път
Организират благотворителен турнир в подкрепа на Любослав Пенев
Мъглива събота в равнини и котловини, в останалата част ще бъде слънчево
Граничарското куче Бояр откри над 70 кг марихуана в газови бутилки
преди 1 час невярно твърдение... икономиката нищо не губи от кражби и измами по между ни (справка биткон)! Ако утре гепя 1млн от банката и ги изхарча по кръчми и курорти, икономиката печели 1 млн, а банката губи! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар