Блокчейн се превърна в модерна дума. Компании като Kodak, Carrefour, Telegram се впускат в иновативната технология, която стана известна благодарение на успеха на биткойн. Това явление засяга всички сектори – от банковия до здравния през музиката, пише френското икономическо издание Les Echos.
Знак за мащаба на движението е фактът, че не минават и 24 часа, без поне една компания в света да обяви нов проект с първично предлагане на криптовалути (ICO) за финансирането му. Но какво е обяснението за този успех?
Причините са сравнително прости и са свързани с невижданите до момента икономически и индустриални предимства на тази технология за регистриране на трансакции, която благодарение на дигитален регистър премахва напълно посредниците при обмена по сигурен и децентрализиран начин.
„Едно от основните неща в икономиката е доверието, а доверието е ограничено до информацията, която получавате“, казва Жил Бабине, „дигитален шампион“ на Франция в Европейската комисия. „Силата на блокчейн идва от обезопасяването на информацията, а следователно и внасянето на доверие в системата, а това е революционно“, допълва Бабине.
Офанзивата на стартъпите
Революционен аспект, който някои компании уловиха много бързо. Създават се стотици стартъпи с прост бизнес модел – вътрешно разработен частен блокчейн за разлика от публичния блокчейн като Етериум и конкретните приложения, които предоставят данни за защитата на правата.
Целта на тези компании е да щурмуват цели сектори от икономиката благодарение на оферти като тези на компанията GEM в областта на медицината. Тази калифорнийска компания разработва собствен блокчейн, финансиран с криптовалутата й Gem, като позволява на болниците да съхраняват и обменят директно медицински картони с пациентите и служителите.
Това предизвика революция в здравния сектор, където броят на посредниците и залогът, свързан със сигурността на данните, усложняват много споделянето на информация.
Други сектори като разпространението и музиката също са засегнати от „революцията блокчейн“. Стартъп компанията Mycelia предлага, например, на артисти да запишат и защитят творбите си, като ги кодират в специално създаден блокчейн. Целта е най-вече да заобиколят звукозаписните компании и студиата, които печелят от артистите по цялата производствена верига, както и от разпространението на творбите им. Благодарение на блокчейн Mycelia иска след време артистите да получават възнаграждение директно от публиката си.
Големите компании също са засегнати от движението. „Но най-вече, за да оптимизират съществуващия си модел“, подчертава Алекс Статченко, съосновател на Blockchain Partner. Пример за това е блокчейнът, пуснат от Carrefour за предоставяне на клиентите на гаранции за качеството на продуктите.
Банковият сектор е един от най-благодатните терени за експерименти. От 2015 г. насам R3, консорциум от близо сто банки, включително BNP Paribas, ING и Commerzbank, работят по създаването на „изцяло вътрешно управлявана мрежа“ между банките за улесняване на обмена на информация, особено в областта на регулациите.
В същото време френската застрахователна компания AXA пусна през есента платформата Fizzy за обезщетяване на клиентите й, станали жертви на закъснения на самолети. Разработена с публичния блокчейн Етериум, Fizzy, която засега е само в експериментален стадий, позволява на клиентите да бъдат обезщетени директно и автоматично, без да преминават през посредници, в случай на забавяне на полета им.
Страхът да не пропуснат благоприятната възможност също играе важна роля, особено при най-големите компании, които пропуснаха „интернет революцията“. „Много компании се втурват към блокчейн, за да не повторят грешките от миналото“, казва Ромен Руфаел, съосновател на стартъп компанията Belem, която подпомага компаниите в интегрирането на блокчейн.
Маркетингов удар
И както всички технологични революции, тази на блокчейн се разпространи и в други сектори като маркетинга. „Опортюнистичните компании си казаха, че трябва да нанесат удар“, казва Руфаел.
Kodak, например, съобщи неотдавна, че иска да разработи собствен блокчейн с криптовалутата си KodakCoin. Това беше изненадващо съобщение от бившата компания номер едно в света на фотографията, която изпитва затруднения от години. „Живеем във време, в което блокчейн се превърна в магична дума“, казва Жил Бабине.
Мнението му се споделя и от Симон Полро, според когото блокчейн на Kodak не е просто маркетинг, а истински проект“. „Удар“, който позволи на американската компания да утрои цената на акциите си на борсата само за няколко дни. Но ефектът беше нетраен и най-вече пренебрежим в сектора на фотографията, засегнат от „истинска динамика на паричните потоци“, както казва Алекс Статченко.
Той подчертава значението на този нов технологичен хоризонт, смятан за новото елдорадо.


Евакуираните моряци от танкера „Кайрос” са предадени на Гранична полиция във Варна
Ватерполният „Комодор” с победа и минимална загуба в столицата
Четири български победи и шест нокаута белязаха SENSHI 29
Арестуваха двама заради 30 литра ракия в Добрич
ООН търси 33 млрд. долара за хуманитарни мисии на фона на свито финансиране
Китайски изтребители прихванаха японски край Окинава
Зеленски е в Лондон за мирните преговори
Rheinmetall очаква високо търсене в следващите 10-15г, част 2
Rheinmetall очаква високо търсене в следващите 10-15г, част 1
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Министър Атанас Запрянов посрещна новия патрулен кораб “Храбри” СНИМКИ
Арас-Текстил – традиция, отговорност и иновации в България
Ледените пързалки в София откриха сезона
Желязков: Ключово е бюджетът да бъде подкрепен, това не е смокинов лист за кабинета