Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Как Германия печели от своите участия във фирмите

Въпреки коронакризата през 2020 г. Берлин получи дивиденти за 2,1 млрд. евро от своите държавни притежания

Как Германия печели от своите участия във фирмите

Германия е собственик и на KfW. Снимка: Axel Seidemann/Bloomberg News

В началото на февруари Петер Алтмайер (ХДС) влезе в новините с противоречиво предложение. „Най-накрая трябва да се мисли за продажба на държавни участия“, каза германският министър на икономиката.

В края на краищата стойността им е „нараснала значително“ през последните няколко години. (Частична) продажба на това „съкровище“ може да „вкара пари в държавната хазна“, които да бъдат използвани за бъдещи инвестиции, казва Алтмайер. И дебатът за плюсовете и минусите на държавните участия започна почти веднага, коментира германският Handelsblatt.

Федералното правителство държи активи на стойност милиарди евро – в компании като Deutsche Post, Deutsche Bahn, Deutsche Telekom и втората по големина търговска банка Commerzbank. Алтмайер е против повишаването на данъците като алтернатива на по-високите приходи. 

Изказването на Алтмайер се случва в средата на разгорещен дебат за това как трябва да продължи да се определя федералният бюджет през следващите години - дали трябва да се поемат нови дългове, дали трябва да има увеличение на данъците, или пък трябва да се съкратят разходите. Федералното правителство пое огромни дългове, например за финансиране на програмите за помощи за икономиката на стойност милиарди евро. За целта т. нар. „дългова спирачка“, закрепена и в конституцията, беше отменена.

Какво обаче не бе взето предвид? Не само продажбата на участията носи пари на федералното правителство, но и самите участия. По-точно: чрез дивидентните плащания, които федералното правителство събира ежегодно от своите държавни притежания.

Още по темата

Списък на германското министерство на финансите показва, че въпреки коронакризата федералното правителство получи през 2020 г. най-високите дивиденти от своите инвестиции от много години - около 2,1 милиарда евро. Общите приходи за федералната република от дивиденти между 2017 г. и 2020 г. възлизат на около 5,36 млрд. евро.

Ето защо бюджетарът на Левицата Виктор Перли, който е поискал в Бундестага информацията, казва: „Инвестициите на федералното правителство са не само стратегически важни, но и носят много пари в кризата“. Само поради тази причина ходът на Алтмайер за оттегляне на държавата от инвестициите е „глупава идея“.

Най-високото плащане е получено от Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW). Държавната банка за развитие е прехвърлила 1 млрд. евро на федералното правителство през предходната година. Причината за печалбата, както поясняват в Берлин, е свързана с акциите, притежавани от Германия през KfW в Deutsche Post и Deutsche Telekom.

Deutsche Bahn също изплати през 2020 година договорения си дивидент от 650 млн. евро. Но сумата се поставя под въпрос. Парите преминават директно от федералното правителство обратно към железопътната компания чрез споразумението за услуги и финансиране.

Дивидентите на други държавни участия - както се очакваше - спаднаха рязко поради пандемията, като тези от Airbus или от летището в Мюнхен. Други остават стабилни, като тези от държавната печатница Bundesdruckerei, Eurogrid/50Hertz или juris, онлайн портала за правна информация.

Въпреки сериозното изплащане като цяло на дивиденти през 2020 г. икономическото крило на съюза се придържа към настояванията си за продажба на държавните участия. „През последните няколко седмици трябваше да открием болезнено, че държавата не може да се справи по-добре от пазара, когато купува ваксини, тестове или маски“, казва Карстен Линеман от CDU.

Според него потенциалната вреда, която държавните участия могат да причинят, е значително по-висока от доходите от дивиденти. „Трябва да помислим за излизането сега и да прекратим инвестициите в компаниите възможно най-скоро“, настоява Линеман. „Докато държавата е участник, тя не може да бъде добър създател на правила и арбитър“. В частност това важи например за телекомуникационния оператор Deutsche Telekom – в този случай държавата определя регулаторната рамка, но е и акционер в концерна.

По време на коронакризата бяха добавени някои нови държавни участия, например в Lufthansa. Тяхното спасение не се поставя на дебат. Но фактът, че държавата не се намеси чрез своите членове в надзорния съвет, когато дъщерното дружество на Lufthansa Eurowings започна много извънредни полети до Майорка по Великден, предизвика гняв сред някои политици в Бундестага. Те гледат на това като на доказателство за това колко проблематични са такива държавни участия.

В крайна сметка пътуванията в чужбина са свързани с риск. От друга страна, като акционер в Lufthansa, федералното правителство вече има и икономически интереси - и няма особено желание да инжектира повече пари в затруднената компания.

Перли, от друга страна, не проумява критиката за държавните участия. По думите му има и по-добър начин за финансиране на разходите за кризата: „С еднократна такса за собственост на милиардерите и мултимилионерите“, казва той.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

0
 
0
 
2
преди 1 седмица
Идеята за еднократна такса върху имуществото на милиардерите и мултимилионерите хич не е лоша. Стига наистина да е еднократна и да не ги "обезглавява".
0
 
2
 
1
преди 1 седмица
Няма профилна снимка
Много тъпо да си продадеш печеливш бизнес особено ако си държавата и твоя хоризонт е стотици години напред. Сигурен съм че с няколко дивидента след 50 години ще избият всички пари които държавата би взела сега, а при продажба на дяловете парите могат да се изядат и изпият и после нищо.

Още от Анализи
По-важното от миналата седмица