Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Ще предизвикат ли празните рафтове в супермаркетите паника сред купувачите?

С ръста на цените потребителите се пренасочват към по-евтини артикули и започват да пазаруват на едро

Ще предизвикат ли празните рафтове в супермаркетите паника сред купувачите?

Снимка: Hollie Adams/Bloomberg

Ако се разходите из супермаркетите в САЩ или Европа, ще видите някои празни рафтове. Това не се дължи на паническото изкупуване на стоки от първа необходимост, както направиха в началото на пандемията потребителите, а на проблемите с веригите на доставки на почти всеки етап между азиатските фабрики и складовете за хранителни стоки.

Повишаването на цените и нестабилните наличности означават, че е само въпрос на време купувачите да започнат отново да пазаруват на едро – този път за да избегнат шока от още по-голям бъдещ ръст на цените, пише Bloomberg.

Още по темата

Доставките се затрудняват, тъй като производители като Виетнам, където се произвеждат разнообразни стоки, пак са обхванати от ограничения заради коронавируса. Нарастващите случаи на коронавирус и ръстът на потребителското търсене в отворените икономики доведоха до претоварване на пристанищата. Транспортните контейнери не достигат, а разходите за морски транспорт се увеличават десетократно.

Ако стоките все пак пристигнат в предназначените пристанища, има твърде малко шофьори на камиони, които да ги транспортират до търговците на дребно. Недостигът на работници за събиране и приготвяне на храни също увеличава натиска.

Някои сектори понасят тежестта по-зле от други. Напитките например са засегнати от недостиг на опаковки, вкл. алуминиеви кенове. Във Великобритания липсата на въглероден диоксид на фона на нарастващите енергийни разходи също излага на риск доставките на газирани безалкохолни напитки.

В някои области проблемите се усложняват от повишеното търсене. Кафето и чаят са такива стоки, тъй като много хора продължават да работят от домовете си.

Междувременно с началото на учебната година се засили и търсенето на училищни пособия, както и храни, които да се носят от учениците в кутиите им за обяд.

Още по темата
Храната за домашни любимци е друга предизвикателна област. Производителят на Purina Nestle SA вече увеличи капацитета си. Някои търговци съобщават, че им е все по-трудно да намират достатъчно продукти за домашни любимци, за да удовлетворят търсенето.

Търговците на дребно преработват своите вериги на доставки, за да избегнат натиска. Някои, включително Walmart Inc. и Target Corp., наемат цели кораби. На фона на недостига на шофьори някои британски супермаркети използват свои собствени камиони за доставки.

Ще са необходими обаче още корекции. Може да се наложи магазините да намалят разнообразието от стоки, което ще намали и избора на потребителите.

Търговците трябва да се готвят и за най-лошото – при толкова крехка система сега, какво би станало с по-нататъшните скокове в цените, търсенето и паническите покупки, пише агенцията.

В САЩ вече се ограничават специалните оферти и някои занижени цени започват да се покачват, според компанията за данни IRI. Енергийните напитки, яйцата, месото и безалкохолните напитки стават все по-скъпи, показват данните за инфлацията на потребителските пакетирани стоки на IRI.

Още по темата

Когато цените се покачват, потребителите са склонни да проявяват проактивност и да променят навиците си. Купувачите първо преминават от по-скъпи продукти към по-евтини, за да спестят пари.

След това идва купуването на едро. Тъй като се очаква разходите за храна да се увеличат допълнително, потребителите могат да изберат да зареждат продукти, доколкото могат. На места се събират групи от потребители, които купуват в огромни количества храни за домашни любимци, тоалетна хартия и кайма, които си поделят, за да избегнат допълнителните ръстове на цените.

В социалните медии има групи за пестене на пари. Инфлуенсъри предлагат бюджетни съвети и затова потребителите вероятно ще станат още по-креативни и няма да се ограничат до изрязването на купони.

Като цяло малко инфлация е добре дошла за супермаркетите, тъй като повишава общата стойност на продажбите. Опасността идва, когато ръстът на потребителските цени надхвърли управляемите нива и потребителите се пренасочат към по-евтини артикули. След това хората започват се стичат към хард дискаунтърите, като Aldi и Lidl, които вече завладяха Европа и сега се разширяват в САЩ.

Досега пандемията не беше пагубна за търговците на храни и стоки от първа необходимост, но това може и да се промени заради ускоряването на инфлацията.

По статията работиха: Миглена Иванова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (18)

   1| 2    
1
 
2
 
18
abdul до: evlogi
преди 4 седмици
Няма профилна снимка
О, ама ти мислиш, че няма планов комитет и сега ли? Муахахах..
1
 
5
 
17
julian12 до: evlogi
преди 4 седмици
Няма профилна снимка
Така е. Пазарът даже вече предлага решение. Скакалци и някакви ла*на наречени beyond burger. Познай кой чичко Бил има инвестиции там?
3
 
2
 
16
julian12 до: bvg
преди 4 седмици
Няма профилна снимка
Това е вярно за всеки строй.
0
 
7
 
15
IQ96 до: bgMan
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Не си съвсем прав. От къде държавата ще намери пари за стотици хилядите чиновници, двойно повече римляни и псевдоинвалиди. Па и на кое му викаш бизнес? Тук у нас?
6
 
5
 
14
преди 1 месец
Уважаеми червени другари от форума, не ги мислете Албиона и потребителите от Запада.Пазарът винаги намира решения на подобни проблеми, това да не ви е плановият комитет , с който любимата ви Партия по примера на братския Савецки съюз толкова десетилетия успяваше да поддържа почти постоянен дефицит на почти всичко...Всъщност на всичко.

Още от Анализи
ESG балонът може да се спука