Почти изгубила се в глъчката около предстоящата среща на върха между САЩ и Северна Корея и новото напрежение между Вашингтон и Пекин от миналата седмица, Индия затвърди дипломатическите си връзки и тези в областта на сигурността в Югоизточна Азия, в явно предизвикателство към Китай.
Не е ясно само точно колко далеч Делхи ще стигне в тези отношения, като се вземат предвид годините обещания и парламентарните избори след 11 месеца, които могат да отвлекат вниманието на премиера Нарендра Моди. И въпреки че Индия вече смущава Китай, тя няма да иска да разпали открита конфронтация.
Моди обаче предприе няколко конкретни стъпки във външната политика и сигурността в Югоизточна Азия през последните дни.
Той подписа споразумение с Индонезия за изграждането на пристанище в град Сабанг, което да наблюдава западния вход в Малайския проток, един от най-натоварените водни пътища в света, и договори съглашение със Сингапур за логистична поддръжка на плавателни кораби, подводници и военни самолети по време на посещенията си. Моди също така летя до Куала Лумпур за насрочено в последния момент посещение при малайзийския премиер Махатхир Мохамад, който спечели на парламентарните избори миналия месец, успешно затвърдявайки връзките с три от най-влиятелните държави в Югоизточна Азия.
В петък Моди каза на форума Диалог "Шангри Ла" в Сингапур, водещия в областта на отбраната в Азия, че Индия ще работи с Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН) за поощряване на основан на правила един ред в Индийско-тихоокеанския регион.
"Ще работим с тях, индивидуално или във формати по трима или повече, за стабилен и мирен регион", каза той в централната реч на форума.
Няколко делегати, включително министърът на отбраната на САЩ Джим Матис, изразиха подкрепата си.
В края на форума в неделя, министърът на отбраната на Сингапур Нге Ън Хън заяви: "Сигурен съм, че много държави са радостни, че Индия изказа силния си ангажимент към региона."
Китай е хладен
Терминът "индийско-тихоокеански" придоби по-голяма популярност в дипломатическите кръгове и тези по сигурността в САЩ, Австралия, Индия и Япония през последните години, кратко название за по-широк и ръководен от демокрации регион на мястото на "азиатско-тихоокеанския", за който някои хора казват, че поставя Китай твърде здраво в центъра. Признавайки нарастващото регионално значение на Индия, тихоокеанското военно командване на САЩ на Хаваите се преименува на индийско-тихоокеанско командване на САЩ на церемония в сряда.
Въпреки външната демонстрация на приятелство между Китай и Индия и заявленията на Моди за силните връзки помежду им, Пекин даде видимо студен отговор на стратегията му. Китайският държавен вестник "Глоубъл таймс" предупреди в статия от миналата седмица: "Ако Индия наистина се стреми към военен достъп на стратегическия остров Сабанг, тя може погрешно да се вкара в капана на стратегическо съперничество с Китай и в крайна сметка да си изгори пръстите".
Старши полковник Чжао Сяочжу, учен в Института за военни изследвания към Академията на военните науки на Народната освободителна армия каза пред репортерите в кулоарите на Диалога "Шангри Ла", че Моди е направил няколко ангажирани заявления относно това какво мисли за индийско-тихоокеанската идея".
Сяочжу не коментира повече, но "Глоубъл таймс" са го цитирали да казва: "Индийско-тихоокеанската стратегия и псевдосъюзът между САЩ, Япония, Индия и Австралия няма да издържи дълго".
По-широк отпечатък
Служители на индийското външно министерство заявиха, че има силен користен елемент в усилията на Делхи да си осигури открит достъп до Малайския проток, тъй като оттам минава около 60 процента от външната търговия на Индия.
Целите на Индия обаче изглежда са по-големи. В края на миналия месец, три индийски бойни кораба за първи път проведоха учения с виетнамския флот в Южнокитайско море, за което Китай претендира почти изцяло.
Виетнамски подводничари се обучават в Индия, а двете страни значително увеличиха споделянето на разузнавателна информация и проучват продажбата на модерни оръжия.
На запад Индия подписа споразумение за достъп до пристанището Дукм, на южното крайбрежие на Оман, по време на посещение на Моди по-рано тази година. Съгласно споразумението, според медии, индийският флот ще има възможност да използва пристанището за логистика и поддръжка, позволявайки му да провежда дългосрочни операции в западната част на Индийския океан.
През януари Индия финализира договор за логистичен обмен с Франция, според който може да използва френска военна инфраструктура в Индийския океан.
Анализатори казаха, че една по-твърда Индия ще уталожи опасенията в Югоизточна Азия за нарастващото китайско влияние в региона и че Съединените щати се отдръпват.
Търговският спор на САЩ с Китай и предполагаемият завой на 180 градуса в американската външта политика в преследване на мир със Северна Корея, преобърна много представи в региона, заявиха те. "Има известно напрежение (в АСЕАН) за диверсификация на отношенията по сигурността, за застраховане", каза Раджа Мохан, директор на Института за южноазиатски изследвания в Националния университет на Сингапур.
"Една активна Индия в такъв случай наистина се вписва в ситуацията". Въпреки че Моди започна силно, не стана ясно колко добре ще бъде поддържана стратегията му", добави Мохан.
Според него прилагането на практика винаги е било основно предизвикателство за Индия.
"Моди се опитва да подобри капацитета на Делхи да върши неща зад граница. Има някакъв напредък, но това е структурно предизвикателство, което остава", каза още Мохан.
/БТА/


Трагедия край София: 17-годишен падна с кола в язовир и се дави
Украйна посочи най-проблематичният въпрос от преговорите за мир
Силно земетресение в Турция
Варненски полицаи с трето място на турнир по стрелба
Убийство потресе Перник
Шнабел от ЕЦБ каза, че е съгласна със залозите за повишение
IndiGo отмени планове заради закъсняло изпълнение на правилата
Полша обмисля нов LNG терминал, за да оформи газовите потоци в Европа след Русия
Стармър посреща Зеленски в „решаващ“ момент за преговорите за Украйна
Докато Лондон отново поглежда към Европа, щетите от Брекзит се оказаха по-големи
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
Къде е най-вероятно да ви излъже таксиметров шофьор
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Вицепремиерът Дончев: Социалните партньори подкрепиха бюджета
България поиска разяснение от Турция за навлизането на KAIROS в наши води
Теменужка Петкова: Бюджет’26 ще даде възможност да влезем достойно в еврозоната
Стрелба в норвежки мол, полицията задържа заподозрян