IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Б. Тодоров: Очакваме до 10% ръст на продажбите на строителни машини през 2022 г.

Заради пандемията и войната в Украйна сроковете за доставка на нови машини и компоненти се забавят, казва председателят на АТЕСТ

16:20 | 29.03.22 г.
<p>
	Борислав Тодоров, председател на Асоциацията на търговците на едра строителна техника.&nbsp;<em>Снимка: Личен архив</em></p>

Борислав Тодоров, председател на Асоциацията на търговците на едра строителна техника. Снимка: Личен архив

Борислав Тодоров е завършил право в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, преминал е през обучение в университета „Кристиан – Албрехт“ в град Кил, Германия, както и в Университета Колчестер, Англия, по програма Еразъм през 2001 г. Преминава стажове през съдилища в Германия, Англия и България. От 2002 г. до сега работи в лизинговата индустрия, като заема различни длъжности, в това число управител във водещи български компании, занимаващи се с лизинг. Автор е на учебник „Лизингът като бизнес – финансово-правна теория и икономическа практика“. През 2017 г. той оглави новосформираната Асоциация на търговците на едра строителна техника.

- Г-н Тодоров, колко са компаниите, занимаващи се с търговия на строителна и земеделска техника у нас, и конкурентен ли е пазарът?

По наши данни на българския пазар оперират около 20 компании, като 15 от тях са членове на АТЕСТ (Асоциацията на търговците на едра строителна техника - бел. ред.). Това ни прави най-представителното сдружение на търговците на техника за строителството, горската, минната и добивната индустрия с над 80% от продажбите на нова механизация в България.

Що се отнася до пазара, мога да кажа, че той е силно конкурентен. В България са представени чрез официални дилъри голяма част от водещите световни производители, което означава, че компаниите се конкурират за всеки клиент и за всяка реализирана машина. Това е особено силно изразено в масовия сегмент на техника като багер-товарачи, които са с универсално приложение – използват се в строителството, земеделието, горското и минно дело, от комунални дружества, от търговци на строителни материали и така нататък.

- Кои са водещите тенденции в развитието на строителната и земеделската техника през последните години?

Основната водеща тенденция е ефективността. Тук нямам предвид единствено коефициента на полезно действие - колко може да вдигне един кран или да изкопае един багер. Важно е техниката да е и с ниски експлоатационни разходи и да е лесна за управление. Все повече клиенти обръщат внимание и на многофункционалността. Това означава към мини челен товарач, например, да може да се прикачи допълнителен инвентар и той да изпълни и допълнителни задачи.

- Бихте ли разказали за някои от най-интересните модели строителна, минна и горска техника, които ще бъдат представени по време на АТЕСТ Експо от утре до 2 април?

По време на първото издание в София на АТЕСТ Експо, което започва на 30 март, посетителите ще видят впечатляващи иновации в най-новите модели, които ще бъдат представени. Сигурен съм, че хората, които имат интерес към нашия бранш, ще се радват да се докоснат до последната дума на техниката. Очакваме огромен интерес да предизвика управлението на мини товарач през смартфон, което ще е една от впечатляващите новости на изложението. Друго смарт решение ще е булдозер с безстепенно регулиране на скоростта на движение, при който операторът задава необходимата му скорост и управлението само регулира натоварването на мотора, за да го предпази от претоварване.

Ще има техника от всякакъв размер – от мини багери, които могат да се натоварват на голям пикап до огромни машини за инфраструктурни проекти и работа в кариери и мини. Хората ще могат да видят съчленени самосвали и багери с тегло до 100 тона и мобилен кран с 50-метрова стрела без аналог в своя клас.

Ще бъде отразена и тенденцията за използване на екомашини с нулеви въглеродни емисии. Тук с огромен интерес се очаква премиерата за България на багери, захранвани изцяло с електричество и произвеждащи нулеви емисии. Ще има и електрокари с батерии, които са изключително евтини за експлоатация и поддръжка.

Нашите членове ще покажат за първи път и компактни машини с изненадващо висок капацитет като бетон помпа, която се прикачва като ремарке, мобилни компресори, генератори и осветителни кули за работа през нощта. Мениджърите на мини и горските стопани също ще могат да открият разнообразие от прикачен инвентар и машини, които да им помогнат да развият бизнеса си и да са по-ефективни.

- Миналата година беше най-силната за жилищния пазар у нас от кризата през 2008 г. насам. Това активизира значително и жилищното строителство. Възползваха ли се търговците на строителна техника от това развитие?

Мога да кажа, че 2021 година беше успешна за нашите членове и повечето компании в АТЕСТ отчитат ръст на оборота, който варира от 25-30% до 70% в сравнение с 2020 г. Разбира се, бумът на инфраструктурното и жилищното строителство допринесе за това, тъй като все повече предприемачи разбират, че за качествено изпълнение на проектите е необходима и добра техника.

- Годината обаче беше трудна за инфраструктурното строителство заради поскъпването на строителните материали и необходимостта от индексация на договорите. Доведе ли това до свиване на разходите на строителните компании за нови машини?

Поскъпването на материалите, спирането на плащанията и забавянето на изпълнението на инфраструктурни проекти доведоха до преоценка на плановете на някои компании за покупка на дълготрайни материални активи. Напълно нормално е да не инвестират в нов валяк или в модерен булдозер, ако не са сигурни, че ще има къде да ги използват. Въпреки това изпълнението на инфраструктурни проекти не беше напълно преустановено, което доведе и до продажбата на машини за тях, особено на специализирана техника за дълбочинното фундиране и за работа в тунели.

- Каква беше миналата година за компаниите, търгуващи с минна и горска техника? Кои фактори определяха търсенето на машини от тях?

Смятам, че миналата година беше много добра за търговците на минна и горска техника. За това има няколко причини - непрекъснатото модернизиране на тези два сектора, развитието на фирмите в тези сектори, които все по-добре осъзнават, че е необходимо да инвестират, за да може бизнесът им да расте. Всичко това засили търсенето на модерна техника, която да помогне на производителите да повишат ефективността си.

- Инвестират ли българските строителни компании и фирми от минния и горския сектор в иновативни машини? Каква би била ползата за тях от подобни инвестиции?

Да, българските предприемачи в тези сектори инвестират в нови машини. Най-доброто доказателство за това е, че през 2021 година бяха продадени повече от 600 единици техника. Огромният дял са чисто нови машини – последна дума на техниката, каквато се ползва в страните с по-големи възможности за инвестиции.

Ползите от покупка на нова техника са много и българският бизнес ги разбира много добре. На първо място е ефективността – една нова машина има много по-големи възможности от еквивалентен модел, произведен преди 5,10 или 15 години. След това идват много по-ниските експлоатационни разходи, тъй като техниката има гаранции, а и когато е нова, се извършва основно регулярно обслужване, а не тежки ремонти. На трето място идва и важната тема за разрешителните за работа, свързани с повишените екологични изисквания. Старите машини просто не могат да ги покрият за разлика от новите, които отговарят на стандартите. Затова и не е случайно, че по време на АТЕСТ Експо голяма част от техниката е с нови Stage V двигатели, които покриват еконормите за индустриални машини.

- Тази година се очертава като тежка за строителството у нас – към натрупаните от миналата година проблеми, свързани с високите цени на строителните материали заради нарушените вериги на доставка след началото на пандемията, сега се прибавят конфликтът в Украйна, високите цени на енергията, инфлацията... Как се отразяват тези проблеми на вашия сектор и какви са решенията?

Наистина нарушените линии на доставки и инфлацията са двете най-големи предизвикателства пред нашите членове. Основната причина за забавянията на доставки до миналата година беше COVID пандемията и когато ситуацията вървеше към нормализиране, започна войната в Украйна. Това се отрази на доставките както на нови машини, така и на електронни компоненти и на резервни части и консумативи за тях и вече не са рядкост срокове за средата на 2023 г. Резултатът е необходимост от предоговаряне на срокове и условия, което може да доведе до недоверие между клиент и доставчик и до разрушаване на градени с години партньорства.

Според нас това предизвикателство може да бъде преодоляно, ако институциите най-накрая влязат в 21-и век и ускорят регистрацията на машини, като дигитализират голяма част от процесите и оптимизират работата си чрез премахване на дублиращи се дейности. Живеем в епоха на свързаност и не е нужно компаниите да носят едни и същи документи на хартия до няколко различни отдели и на едни и същи институции. Не е нужно по няколко пъти машините да минават оглед преди регистрация – веднъж пред регионалните офиси на търговците на техника и втори път пред регионалните офиси на крайните купувачи.

Няма как да пренебрегнем и другото сериозно предизвикателство - инфлацията и ръстът на цените на електроенергията, горивата и смазочните материали. Те имат както пряк ефект, така и косвен, тъй като влияят върху поведението на клиентите и плановете им за покупка на дълготрайни материални активи.

Ето защо ние апелираме правителството да приеме спешно пакет от антиинфлационни мерки и предложения от Камарата на строителите в България (КСБ) механизъм в Закона за обществените поръчки за индексация на вече сключени договори. В случай, че не бъде въведена възможност за индексация на договорите, под риск би било поставено изпълнението на плановете за развитие на строителния, минния, горския и добивния сектори в България. Освен това е възможно да се стигне до забавяне на изпълнението както на вече започнати строителни обекти, така и на инвестиционната програма на правителството.

- Има ли и други предизвикателства пред търговците на едра строителна техника у нас и какви са очакванията ви за сектора през тази година?

Бих посочил още два проблема, пред които са изправени както търговците на едра строителна техника, така и техните клиенти. Първият е осезаем дефицит на подготвени оператори на машини, което до някъде се дължи и на остарелите програми за обучение и материална база в специализираните професионални гимназии. За съжаление, те просто изостават от технологичната епоха, в която живеем. Образно казано, не може децата да учат как се пали трактор с манивела, а после да се качат на машина, която се управлява от изкуствен интелект, свързана е със сателит и има асистиращи системи като в луксозна лимузина.

Ние работим за решаването на този проблем. Заедно с колегите от КСБ предлагаме да бъде подобрено сътрудничеството между нас и Министерство на образованието. Нашите членове имат огромна експертиза и познават както модерните машини, така и изискванията към техните оператори и затова съм уверен, че заедно можем да допринесем за извеждане на професионалното обучение на ново, по-високо ниво.

Когато говорим за модерна техника, няма как да пренебрегнем и съвременните изисквания пред машините. За съжаление, в България много често се среща механизация, която не отговаря на регламентите на Европейския съюз за здраве, безопасност и опазване на околната среда. С други думи, не притежава така наречения „СЕ“ сертификат. За да се разреши този проблем, ние апелираме за засилване на контрола при внос и пускане в експлоатация на машини и за въвеждане на облекчения  за търговците и клиентите, които продават или използват техника, задвижвана от газ и електричество, особено при провеждането на обществени поръчки и когато се касае за работа в градска среда.

- Какви са очакванията ви за строителството и земеделието у нас през 2022 г.?

Независимо от предизвикателствата пред сектора, ние гледаме с оптимизъм на 2022 година. Очакваме ръст от 5-10% на продажбите на машини за строителството, минната, горската и добивната индустрии. Тази прогноза е базирана както на очакването да продължи ръстът на общото и инфраструктурното строителство, така и на реализацията на редица инфраструктурни проекти, анонсирани от правителството .

Очакваме ръст и на продажбите на  машини и инвентар в минното и горско дело, движен най-вече от стремежа за модернизация на тези сектори и на прогнозите за покачване на цените на продукцията. Прогнозите ни са, че ще бъде търсена не само теглителна техника, но и прикачен инвентар и всякакви други видове машини.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още