Съвсем скоро край британските брегове може да се появи нов остров. Холандия планира да построи енергиен хъб под формата на нова суша в Северно море, който да събира електричество от вяърния парк, изградена около него.
Такива поне са плановете на оператора на холандската електроразпределителна мрежа TenneT, който обмисля строителството на острова. Той се е спрял на Доджър Банк – песъчлива плитчина край източните британски брегове, на 125 км от крайбрежието на Източен Йоркшир, която е изключително подходяща за вятърна ферма, пише британският вестник The Guardian.
Електроцентралата ще изпраща ток до Великобритания и Холандия по дълъг кабел, а по-късно продукцията й може да бъде изнасяна и в Белгия, Германия и Дания.
Според холандските власти строителството на съоръжението може да се окаже с милиарди по-евтино от конвенционалните вятърни паркове или прокарването на електрически кабели между отделните държави. По този начин ще се отговори на нуждата от поевтиняване на вятърните електроцентрали, чието строителство поскъпна заради изтласкването им все по-навътре в морето, тъй като подходящите, близки до брега места, се заемат бързо.
С всяка миля отдалечаване от брега се увеличават разходите за скъпо оборудване, което да върне електричеството на сушата, посочват от TenneT. Идеята за острова на теория ще реши този проблем като намали разходите, като в същото време турбините използват по-силните ветрове навътре в морето. Това също така ще означава, че за свързването на острова с турбините ще са необходими относително по-къси и по-достъпни кабели.
На него токът ще бъде преобразуван от променлив – използван в основната мрежа, но неподходящ за пренасяне на дълги разстояния, в прав, за да може да стигне до Великобритания или Холандия.
За да може да събере цялото необходимо оборудване, сушата ще трябва да е около 5-6 кв. км. И макар на пръв поглед строителството на такова съоръжение да изглежда като трудно начинание, за TenneT това не е токова голямо предизвикателство. „В Холандия когато видим вода веднага искаме да построим земя или суша. Правим това от векове“, заяви ръководителят на програмата за развитие на офшорната разпределителна мрежа на компанията Роб ван дер Хаге.
По-големите пречки пред мащабния проект може да се окажат икономическите. От TenneT обещават да платят разходите от 1,5 млрд. евро за построяването на хъба, но нямат право да строят електрогенератори. С това ще трябва да се заемат компании за разработка на офшорни вятърни паркове като датската Ørsted или германската Innogy.
Според експерти, цитирани от The Guardian, също остават много въпроси около финансирането. Анализаторът Питър Атъртън от Cornwall Insight смята, че преобразувателите на ток, които ще бъдат построени на острова, са прекалено скъпи и се използват относително рядко в енергийната инфраструктура.
„Ще бъде по-скъпо в сравнение с местното производство от вятърни паркове край брега", посочва той.
Следващата стъпка от изпълнението на проекта ще е пътна карта, която трябва да бъде публикувана през 2018 г. По думите на Ван дер Хаге, ако всичко върви по план, островът може да започне работа през 2027 г., а по-късно и вятърната ферма.
От TenneT имат амбициозни планове за острова. Според тях той може да оперира с електрогенератори с капацитет от 30 гигавата – над два пъти повече от цялата офшорна вятърна енергия в цяла Европа.


Трагедия край София: 17-годишен падна с кола в язовир и се дави
Украйна посочи най-проблематичният въпрос от преговорите за мир
Силно земетресение в Турция
Варненски полицаи с трето място на турнир по стрелба
Убийство потресе Перник
Шнабел от ЕЦБ каза, че е съгласна със залозите за повишение
IndiGo отмени планове заради закъсняло изпълнение на правилата
Полша обмисля нов LNG терминал, за да оформи газовите потоци в Европа след Русия
Стармър посреща Зеленски в „решаващ“ момент за преговорите за Украйна
Докато Лондон отново поглежда към Европа, щетите от Брекзит се оказаха по-големи
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
Къде е най-вероятно да ви излъже таксиметров шофьор
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Вицепремиерът Дончев: Социалните партньори подкрепиха бюджета
България поиска разяснение от Турция за навлизането на KAIROS в наши води
Теменужка Петкова: Бюджет’26 ще даде възможност да влезем достойно в еврозоната
Стрелба в норвежки мол, полицията задържа заподозрян