Летище София повишава летищните такси, сред които таксата за преминаващи пасажери, таксата за сигурност и таксата за шум на авиокомпаниите, пише в решение на изпълнителния директор, публикувано на сайта на порта.
От него става ясно, че таксата за пасажери по международните линии се повишава с 60% - от 7,27 евро за пътник над 12 години до 11,66 евро и за деца от 3,64 евро до 5,83 евро. Ръст, макар и в по-малка степен (около 15%), има и за пътуващите по вътрешните линии - от 5,54 евро до 6,24 евро за пътник над 12 години и до 3,12 евро за деца.
От решението на изпълнителния директор е видно, че се повишават разходите за издръжка на Националния надзорен орган до 0,19 евро спрямо 0,09 евро на заминаващ пътник над 12-годишна възраст. Тези разходи са включени в размера на таксата за преминаващи през терминалите пътници.
Остава размерът на възможните отстъпки (до 60%), които могат да ползват авиокомпаниите. Те се договорят спрямо плановете за стимулиране на трафика на летището.
С 95% се повишава таксата за сигурност - до 6,54 евро за всеки преминал през летището пасажер.
Летищните такси обикновено се калкулират в цените на самолетните билети, което означава, че в по-голямата си част това поскъпване на услугите на столичното летище ще бъде платено от пасажерите. С почти 50 на сто се повишава и таксата за обслужване на самолетите на ръкав - до 173 евро, което реално пък коства удобството на пътниците, ако авиокомпаниите предпочетат да си спестят този разход.
Промяната на летищните такси трябва да стане факт от началото на 2021 година, като размерът им трябва да бъде утвърден от Министерския съвет и вписан в Наредбата за таксите за използване на летищата. Решението за тяхното повишение става буквално месеци след избора на концесионер на порта и е на фона на безпрецедентна за въздухоплаването криза, свързана с пандемията от коронавирус.
Въздушният транспорт беше сериозно засегнат от началото на кризата, след като много държави затвориха границите си и обявиха изискване за карантина за пътниците. Статистиката за столичното летище също показва съществен спад на преминаващите през летището. През най-тежкия за летището месец април пътникопотокът е намалял с почти 95%. Постепенното облекчаване на мерките не спомага за повишаване на трафика и през октомври намалението е от над 60 на сто на годишна база.
През 2019 година през Летище София са преминали 7,1 млн. пасажери, но през 2020 година спадът им ще бъде драстичен - в периода от януари до октомври едва 2,7 млн. пътници са използвали терминалите.
През август Европейската комисия призна негативния ефект от COVID върху летищата в България и одобри държавна подкрепа за портовете във Варна и Бургас, изразяваща се в отлагане на събирането на таксите по концесионните договори.
Преди седмица Брюксел реши да удължи с година облекченията за въздушните превозвачи на фона на продължаващата пандемия и очакванията на бранша, че кризата ще продължи и през 2021 година.


Мехмед Дикме предрича сблъсък между Борисов и Пеевски
Киселова каза в прав текст кое е съборило кабинета
Ива Митева: ИТН прекрачиха една граница, от която няма връщане назад
Над 20-километрова колона от тирове на границата
101 проверки на обекти и лечебни заведения извърши РЗИ за седмица
Рекордна цена на медта: Идва криза в предлагането точно когато пристига AI бумът
Нещата не вървят добре за Netflix и Елисън в битката им за Warner Bros.
Как Toyota се оказа изключение от тенденцията в Китай
Защо Тайланд и Камбоджа продължават да водят една и съща война
Украйна предлага да се откаже от исканията си за членство в НАТО
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Сбогувахме се с тези коли през 2025
Плюсове и минуси на газовата уредба при дизеловите двигатели
Поредното изискване на ЕС вдига цената на новите автомобили
"Властелинът на пръстените" се завръща на големия екран
Недостиг на кръв в център по трансфузионна хематология в Плевен
Кристъл Палас притисна Сити, но въпреки това “гражданите” победиха
Доц. Киселова: Лоша комуникация, силно его и липса на правила бутнаха кабинета