Петко Матеев работи в “ЛВК Винпром” Търговище от 1976 г., с прекъсване от 1986 до 1990 година, когато е в Кабул и е съветник на министъра на хранително-вкусовата промишленост на Афганистан. От 1990 г. насам е изпълнителен директор на лозаро-винарския комплекс. Разговаряме с г-н Матеев за мястото на българските вина и високоалкохолни напитки на вътрешния и външния пазар и за плановете за развитие на компанията.
- Г-н Матеев, какво е съотношението на продажбите ви у нас и в чужбина? Кои са най-големите външни пазари на ЛВК-Винпром Търговище?
За нас приоритетен е българският пазар и българският потребител - ако един български производител не е спечелил доверието и лоялността на българския потребител, ако не е стъпил стабилно на родна земя, трудно би могъл да разчита на сериозни успехи в чужбина – това с особена сила важи за винения бранш.
Зад граница реализираме 20% от произвежданата продукция, като основни пазари са Русия, САЩ и ЕС. Не липсват и екзотични дестинации за нашите вина като Венецуела, Виетнам Тайланд, Сейшелите, Коста Рика... Имаме продажби и в страни с традиции във винопроизводството като Франция и Италия.
- Какъв е имиджът на българските вина в чужбина? Доскоро беше разпространено мнението, че вината ни са от ниския ценови сегмент и не могат да се сравняват със скъпите такива от Франция, Испания и т.н.? Има ли промяна в това отношение?
За съжаление, имиджът на българските вина в чужбина все още не е на нужното ниво. Компромисите с качеството, които някои колеги направиха в миналото в името на краткосрочни успехи, нанесоха непоправими щети на имижда на българското вино като цяло. Дори и сега български производители се стремят да печелят пазари с ниски цени, което неминуемо тласка българското вино в прекия и в преносния смисъл към най-ниските рафтове на европейските супермаркети. Когато клиентът открива българските вина в най-ниския ценови сегмент, у него се затвърждава убеждението, че българското вино е евтино и непретенциозно. Европеецът с изненада открива качествата на българските вина, когато му поднесат бутилка добро българско вино по време на визитата му в България.
- Какво се промени за дружеството след влизането на България в ЕС? Имате ли проекти, финансирани с пари от ЕС?
Самото влизане на България в ЕС не предизвика особени промени в “ЛВК-Винпром” Търговище, защото от няколко години се готвихме за този момент. С финансиране по програма САПАРД създадохме 6000 дка нови лозя с висококачествени винени сортове. За тях през 2006 г. ЛВК-Винпром Търговище е инвестирал около 4,9 млн. лв. в първокласен посадъчен материал, селскостопанска техника и собствено вкоренилище за млади лозички. В момента изпълняваме проекти за още 2000 дка.
- Какво е отношението ви към финансиране чрез капиталовия пазар?
На този етап успяваме да финансираме своите проекти и не предвиждаме излизане на борсата.
- Кои са основните акционери в дружеството към момента?
63% от акциите принадлежат на „Винпром – Търговище 96” АД; 28% - Холдинг Кооп-Юг; 9% са на физически лица.
- Какво е мнението Ви за развитието на винопроизводството у нас? Как ще се развива секторът за в бъдеще?
Секторът има голям потенциал въпреки големите излишъци на вина в световен мащаб. Регионалната специфика, прецизният избор на пазарна ниша и стриктното контролиране на качеството е ключът към успеха на българските производители. Който успее да си подсигури суровинна база, добър имидж, добра дистрибуция и лоялни клиенти, дълги години ще се радва на просперитет. Не на последно място добро вино се прави с любов, от засаждането на лозата до поднасянето му на трапезата.
- Ще се повишават ли цените на българското вино?
На качествените вина с контролирано и гарантирано наименование за произход – да. На вината от средната ценова категория – слабо. По отношение на евтините вина – все пак би било добре клиентът да си дава сметка какво е качеството на бутилка вино с цена под 3 лв. Въвеждането на стандартите на ЕС, както и винената култура на потребителите ще формират ценово пазара.
- Вие произвеждате и високоалкохолни напитки. Има ли пазар за тях извън страната?
Има, но отново на базата на националната специфика. Световната търговия на високоалкохолни напитки се контролира от гиганти като Diageo, V&S, Pernot Ricard. В допълнение страните от ЕС, които произвеждат джин, водка и уиски, пазят местното производство с налагането на убийствени нетарифни ограничения за внос на съответните продукти. Няма български производител, който да може да се пребори финансово с тях.
- Какъв е делът ви на винения пазар у нас?
Не е в наш стил да гледаме на пазара като торта, от която да се стремим да отхапем по-голямо парче. Влезте в произволно избран магазин, супермаркет или ресторант във всяка точка на страната и огледайте рафтовете, витрините или винената карта – напитките с търговската марка Targovishte са добре познати и търсени. Най-добрата реклама на един продукт е неговото качество.
- А на пазара на високоалкохолни напитки? Конкурентна ли е българската водка на чуждестранните марки?
На българския пазар има място както за българските, така и за вносните водки. Спокойно бих поставил “Водка от Търговище” до именитите вносни водки и смятам, че сътношенито цена/качество ще е в наша полза. Готов съм също така по всяко време на съревнование с българските производители на водка, джин и мастика. От началото на миналата година възобновихме производството и на добре познатата в миналото наша търговска марка – водка „Бяла мечка”.
- Какъв е оборотът на компанията за миналата година? Какви са очакванията ви за тази?
Оборотът ни за 2006 достигна 25 млн. лв. и очакваме 2007 да добави обичайните за последните години 5-10% ръст.
- Каква част от производството ви се осигурява от собствени лозови масиви? С какви лозя разполага дружеството и къде се намират основно те?
През 2006 собствените лозя ни осигуриха 20% от необходимото грозде. Очакваме през 2007 добивите да осигурят 40% от производството. Планираме през 2009 да достигнат 80%, а през 2010 – 2011 да задоволяват 100%. Лозята ни се намират в землищата на селата Кръшно, Дългач, Кралево и Вардун – Търговищко, с. Избул – Новопазарско, с. Аврен – Варненско и в района на Харманли.
- Какви инвестиции ще направи “ЛВК-Винпром” Търговище през 2007? Кои са приоритетните ви задачи за годината?
През 2007 г. ще инвестираме 2,7 млн. лв. в създаването на нови лозя в землищата на селата Дългач и Избул.
- Да очакваме ли в близко бъдеще пускането на нови продукти на “ЛВК – Винпром” Търговище?
Това е вече факт. Успоредно с възстановяването и обновяването в сферата на лозарството в завода в Търговище работи и новосъздадената експериментална база, в която от специално издирени лозови масиви и подбрани грозда се произвеждат ограничени серии бутикови вина под търговското наименование Targovishte Cuvee Prestige. В навечерието на новата 2007 ценителите на търговищките вина вдигнаха наздравица с Chardonnay Cuvee Prestige 2003 и Traminer Cuvee Prestige 2005. Готови за реализация са и останалите вина от същата серия – Muscat Ottonel 2005, Sauvignon Blanc 2005, Cabernet Sauvignon 2003 и Merlot 2003. Официалното им представяне беше в Дюселдорф на българския щанд на международното изложение на вина PROWINE.
- Вие лично пиете ли вино, какъв сорт предпочитате?
Да, разбира се! Сортът е в зависимост от повода, времето и мезето!
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.


2 години и 8 месеца затвор за варненка, държала три вида наркотици
ВМС прие тържествено новия патрулен кораб "Храбри" във Варна
Евакуираните моряци от танкера „Кайрос” са предадени на Гранична полиция във Варна
Ватерполният „Комодор” с победа и минимална загуба в столицата
Ново гранично напрежение заплашва мира Тайла
ООН търси 33 млрд. долара за хуманитарни мисии на фона на свито финансиране
Китайски изтребители прихванаха японски край Окинава
Зеленски е в Лондон за мирните преговори
Rheinmetall очаква високо търсене в следващите 10-15г, част 2
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Аналена Бербок: Украйна не трябва да отстъпва територия
Българите искат по-активен живот, но не се движат достатъчно
Шофьор почина в кабината на камиона си на ГКПП „Капитан Андреево“
Как да разпознаем новини, генерирани с изкуствен интелект?
Министър Атанас Запрянов посрещна новия патрулен кораб “Храбри” СНИМКИ