Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Образование

Галъп: България има модел за дуално образование, но трябва да се прилага

Притеснението на фирмите е за инвестиции в кадри, без да има гаранции, че те ще останат да работят за тях, показва проучване след проекта ДОМИНО

Галъп: България има модел за дуално образование, но трябва да се прилага

Снимка: Проект ДОМИНО

Още по темата
Дуалното образование има положителен ефект върху развитието на професионалното образование в България. Това е изводът от изследване сред фирми и професионални гимназии, участвали в проекта ДОМИНО за въвеждане на дуалното образование в нашата страна. Компаниите възнамеряват да продължат участието си в дуалното образование, както и да развият допълнително сътрудничество с бизнеса. Въпреки положителните резултати дуалното образование все още е изправено пред редица трудности и препятствия и за двете страни – бизнес и училища. Тези предизвикателства са част от по-общата тревога за развитието на професионалното образование в България, коментират от проекта, предоставил данните от анкетата.

Проучването на "Галъп интернешънъл“ е направено в периода юни – юли сред 104 фирми и 31 училища по ДОМИНО, 502 фирми и 153 училища извън проекта, както и четири фокус групи с ученици от професионални гимназии и родителите им.

Още по темата

Анкетите са осъществени с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество в края на петгодишния проект ДОМИНО (2015-2019), като са обхванали близо 1600 ученици от цялата страна, които се обучават по дуалната система по общо 12 професии, като работят в над 170 фирми български и чуждестранни фирми.

Над 70% от завършилите по ДОМИНО вече работят в предприятията, където са трупали трудов опит. Проектът помогна България да изгради свой модел на дуално образование (учене чрез работа), използвайки опита на Швейцария – една от страните в света с най-ниска младежка безработица, както и добрите традиции на българското дуално обучение.

Взаимодействието на местно ниво за развитие на дуалното образование е оценено положително както от представителите на бизнеса, така и от представителите на професионалните училища. Участвалите в ДОМИНО споделят най-високо удовлетворение от взаимодействието между работодатели и образователна система на местно равнище. 61% от фирмите и 84% от училищата по проекта оценяват сътрудничеството между училищата и бизнеса като много добро.

Положителна тенденция за развитието на дуалното образование в страната се открива и в готовността на бизнеса да отдели хора от своя екип за разработване на учебна програма, която да отговаря по-пълно на съвременните нужди на фирмите и да помага за изграждането на квалифицирани кадри.

Повече от половината от участвалите в проучването фирми по ДОМИНО изразяват ясно своето съгласие да отделят част от работниците си, за да участват в семинари по дуалното образование.

При представителите на бизнеса извън ДОМИНО отношението към тази идея е по-скоро резервирано: почти една трета от тях не са склонни да освободят няколко свои работника, за да участва в разработването на нови учебни програми. Това говори по-скоро за недоверие от страна на предприемачите, които нямат опит с дуалното образование, както и за необходимостта от по-широка разяснителна кампания за ползите за бизнеса от него.

Сред основните трудности, споделени и от бизнеса, и от представителите на образователната система, на първо място излиза притеснението на фирмите за инвестициите в кадри, без да има гаранции, че те ще останат да работят за тях.  Особено висок е делът на участващите в ДОМИНО предприятия, които споделят, че изпитват такива притеснения във връзка с проекта – 73%.

Сред основните проблеми се очертават и по-дълбоките цялостни пропуски в професионалното образование в страната. Както учениците във фокус групите, така и дял от 57% от  представителите на бизнеса, споделят за широки разминавания между преподаваното в училищата и необходимите знания и умения, които стажантите трябва да имат за работа в реална среда.

Според резултатите от проучването теорията, преподавана в професионалните гимназии в страната, често е остаряла и не отговаря на модерните изисквания на бизнеса. Учениците, участвали в изследването, също потвърждават, че практическите занятия остават на заден план, за тях често не остава учебно време или няма подходяща материална база и преподаватели.

Намирането на достатъчно заинтересовани фирми за формиране на дуална паралелка се определя като най-голямата трудност пред която са изправени професионалните гимназии при прилагането на дуалната система за обучение. 44% от участвалите в проучването представители на училища посочват този проблем като основен.

Повече от половината (56%) от представителите на училищата, участвали в проучването, се обединяват около позицията, че зад дефицитите на професионалното образование в България се крие на първо място демографската криза.

На преден план излизат и проблеми като недоверие в перспективите, които професионалното образование предлага, както и спад на престижа на този тип гимназии в страната за сметка на езиковите.

Съдействието от страна на държавата за всякакви мерки за подпомагане на развитието на дуалното образование в България – облекчаване на свързаните административни процедури, финансово подпомагане, информационна кампания и различни законодателни мерки – е сочено като основна предпоставка за преодоляване на негативните тенденции във възприятията за професионалното образование в страната.

Задълбочаването на сътрудничеството между бизнеса и образователната система на местно и национално ниво също среща широка подкрепа (52%) сред представителите на образователната система като един от най-ефективните методи за решаване на проблема с липсата на образовани кадри за бизнеса. 

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Ралица Пейчева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Образование
МОН ще прилага индивидуален подход към всяко училище при Covid-ситуация