Въпреки липсата на строителна активност и спада на инвестициите в търговския сегмент от пазара на бизнес имоти, България и в частност – София, е наредена сред пазарите с най-голям потенциал за растеж на пазара на търговски площи – и съществуващи, и ново строителство, заради перспективата за силен ръст на продажбите на дребно през следващите пет години на фона на по-ниската наситеност на търговските площи на 1 000 души население.
Това става ясно от доклад на консултантската компания Cushman&Wakefield за строителството на търговски центрове в Европа през първото полугодие на 2015 г.
София е сред пазарите с най-ниска наситеност на модерните търговски площи спрямо населението в Европа. Така столицата ни се нарежда сред градове като Истанбул, Анкара, Лондон и Прага по недостатъчна наситеност на площи в търговски центрове спрямо населението и съответно - перспективи за нови проекти, посочва се в доклада.
Само преди няколко месеца същата консултантска компания определи българският пазар на шопинг центрове като един от най-малките и неактивни в Европа с малко над 26 хил. кв. м в строеж, в които влизат само един търговски център и по-малки площи, разпръснати из проекти със смесено предназначение.
Въпреки оптимистичната прогноза на консултантската компания обаче, засега няма перспективи за оживление на строителната активност в търговския сегмент на пазара на бизнес имоти в София. Вниманието на инвеститорите е концентрирано върху офисите и жилищата.
Същевременно строителната активност в търговския сегмент в Европа е концентрирана предимно в Централна и Източна Европа и в частност - в Русия и Турция заради размерите и потенциала и на двата пазара.
Застой или просто затишие?
От последната вълна шопинг центрове в София все още не е отворил само Plaza West в столичния кв. “Люлин”. Първоначалните планове за откриването му (през 2014 г.) така и не се осъществиха и сега се очаква той да бъде завършен през следващата година. Това забавя и сделката за търговския център с гръцкия фонд NBG Pangаea. Фондът изчаква окончателното завършване на мола, преди да го придобие, въпреки че антимонополният регулатор разреши сделката в края на миналата година.
Застоят на пазара е ясно видим и от обема на сделките в ритейл сектора. През първото полугодие той достига 18,8 млн. евро с водеща сделка за мол Марково тепе в Пловдив спрямо 37 млн. евро за първата половина на миналата година с водеща сделка за City Center Sofia, показват данните на партньора на Cushman&Wakefield за България и Македония Forton.
Според наблюденията на Forton до момента пазарът беше доминиран основно от придобивания на подценени активи - търговски центрове с добри локации, но объркани концепции. Сред примерите са сделките за мол Галерия Варна, който ще бъде превърнат в частна болница, както и за Галерия Пловдив. Тези възможности обаче вече се изчерпват и вече има интерес към добре работещи проекти от страна на инвеститори. Затова и компанията не изключва възможността да видим сделки в първокласния сегмент от пазара през следващите тримесечия.
Cushman&Wakefield също прогнозира в доклада си, че международните инвеститори ще се завърнат на пазара на търговски площи, като ще се насочат най-вече към големите градове – София, Варна, Пловдив и Бургас. Подходящите активи обаче не са много, така че вероятно за тях ще има доста оферти, подчертава се в документа.
Предлагането в Европа – картината е шарена
България като цяло се нарежда сред пазарите от Централна и Източна Европа с недостатъчно предлагане на модерни търговски площи спрямо средното равнище за региона и населението, според глобалния консултант. На 1 000 души население у нас се падат 106 кв.м, което е повече от два пъти по-малко спрямо средното за Европа. След нас са само Босна и Херцеговина с 68 кв.м и Сърбия с 61 кв.м.
На другия полюс е Естония с 571 кв.м търговски площи на 1 000 души население, следвана от Словения с 380 кв.м и Латвия с 323 кв.м.
Най-наситеният западноевропейски пазар е Норвегия – почти 900 кв.м на 1 000 души население, следвана от Люксембург с 539 кв.м и Швеция с 417 кв.м, а най-ненаситеният – Гърция с 56 кв.м, следвана от Белгия със 115 кв.м и Герания със 180 кв.м, сочат данните на консултантската компания.
През първото полугодие общият обем търговски площи в Европа се е увеличил с 1,4 млн. кв.м до 152,6 млн. кв.м. Повече от три четвърти от новопостроените площи са концентрирани в Централна и Източна Европа, а най-активните строителни площадки в региона са Русия и Турция, пише още в доклада. В двете страни новоизградените търговски площи възлизат на над 811 хил. кв.м за полугодието.
Очаква се ускоряване на ръста на строителството на нови търговски площи в Европа през следващата година. Очакванията са на пазара да излязат 9,7 млн. кв.м, като отново по-голямата част от тях са концентрирани в Централна и Източна Европа.
Регионът обаче има още доста да наваксва, тъй като все още западноевропейските пазари привличат около четири пети от обема на инвестициите в търговския сегмент. Чувствителна е и разликата в обемите на западно- и източно европейския пазар – почти 2,3 пъти в полза на първия (105,7 млн. кв.м спрямо 47 млн. кв.м към края на юни 2015 г.)
Лидерите
Франция е най-големият пазар на площи в шопинг центрове в Европа през първата половина на тази година със 17,7 млн. кв.м, следвана от Великобритания със 17,1 млн. кв.м.
Третото място е за преминаващата през тежка рецесия Русия с 16,3 млн. кв.м площи, която е и регионалният лидер за Централна и Източна Европа, плътно следвана от Турция.
Активността на инвеститорите на западноевропейските пазари обаче продължава значително да се свива и през първата половина на годината – тенденция, видима от няколко години. Там строителните дейности са свързани основно с ремонти и реновации на съществуващи проекти.
Най-видима е тенденцията на пазарите във Франция, Италия и Великобритания, като инвеститорите се пренасочват към Германия и Испания – два от най-ненаситените с шопинг центрове западноевропейски пазари.
Основният поток инвеститори се пренасочва от Западна към Централна и Източна Европа. Русия и Турция са най-големите пазари в региона и съответно – най-предпочитаните. Третата позиция е за Полша, която се отличава със сравнително стабилна икономика, по-голямо население и разрастваща се средна класа.
Очаква се в Русия през втората половина на тази година и през следващата година да бъдат завършени малко под 3,8 млн. кв.м нови площи, а в Турция – малко над 1,6 млн. В Полша в процес на строителство са 570 хил. кв.м, следвана от Румъния с малко над 166 хил. кв.м.
Именно в Централна и Източна Европа и най-вече – в Русия и Турция, са концентрирани и най-мащабните проекти. Въпреки активното строителство обаче, Русия е петата страна в региона по най-ненаситен пазар с модерни търговски площи спрямо населението – 115 кв.м на 1 000 души, а Турция – четвъртата със 112 кв. м на 1 000 души.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Търговците на облигации не се поддават на по-ниските лихви на Фед
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
4,3 по Рихтер разлюля Западна Турция
Прощаваме се с поета Найден Вълчев, автор на "Една българска роза"
Времето днес: Облачно, на места със слаби превалявания
Знаци, че той не ви харесва
преди 9 години какви нови молове, те вече първосъздадените пустеят (справка city center) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години В Люлин вече има Мега МОЛ (половината е празен) , та в Младост трябва да си направите Гига !(Съжалявам за еднаквите постове по-долу но нещо се обърка) !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Така, така отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Така, така отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Така, така отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Определено!В Младост 3 има една полянка до Патиланци (или както там му беше името), от която става идеален Мега ГигаМол. отговор Сигнализирай за неуместен коментар