Сериозни разлики в отделните държави от ЕС по отношение на заплащането на висшето образование и заемите за студентите, отчита доклад на мрежата „Евридика” за учебната 2014/2015 година.
Студентите в Скандинавските държави и Германия например не плащат такса за първият цикъл от своето висше образование (по бакалавърски програми).
Но дори и там, където има въведени такси – нещата варират сериозно. Най-ниските такси например плащат учещите в чешките университети – по-малко от 50 евро на година. Най-високи са те във Великобритания.
След сериозна реформа през 2012 година студентите в британските университети плащат средно над 11 хил. евро на година. Моделът обаче е уникален за Европа – таксата не се плаща веднага, а след дипломирането, когато доходите надхвърлят определен праг.
В Естония пък от тази година обвързват таксите с резултатите от обучението – плащат само студентите, които не са събрали задължителните кредити за учебната година. Подобна зависимост има и в Чехия, Испания, Унгария, Полша и Словакия.
В повечето европейски държави само малък процент от студентите получават стипендии. Исландия е единствената държава, в която няма система за държавни стипендии, макар че това понастоящем е предмет на разисквания. В рамките на 35 образователни системи стипендиите се предоставят въз основа на финансовите нужди на някои или всички студенти, а в 23 системи се предоставят стипендии въз основа на високи оценки от следването.
Почти всички от тези системи съчетават стипендиите, основаващи се на потребностите, и тези въз основа на оценки.
Държавно субсидираните заеми за студенти играят съществена роля за подпомагането на студентите в приблизително половината от обхванатите страни. По подобен начин, също в приблизително половината от страните, при подпомагането се отчитат семейните обстоятелства като цяло и помощта не се изплаща пряко на студентите, а под формата на данъчни облекчения за родителите или семейни надбавки.
Данните на „Евридика” за България показват, че обучението в бакалавърските програми в университетите се заплаща с такси между 300 и 1 450 лева в редовната форма на обучение в зависимост от специалността и университета). Таксите се определят от ръководството на отделните висши училища, допълват от неправителствената организация.
Задочното обучение се заплаща с такси между 115 и 980 лева годишно. Подобни са цифрите и за обучението в магистърски програми – между 300 и 1 550 лева годишно за редовно обучение и между 115 и 1000 лева за задочната форма.
Някои категории студенти са освободени от такси, е записано в доклада. Сред тях са деца сираци, хора с увреждания и обучаващите се във военни училища.
Малък брой студенти и само в редовната форма на обучение получават стипендии. Те са на стойност между 50 и 120 лева на месец.
Справка за таксите в отделните държави можете да направите тук


По примера на София и Пловдив: И Варна забранява старите коли
Ужас! Сперма, предаваща генетично рак, е използвана за зачеването на почти 200 деца в Европа
Музикалното училище във Варна отбелязва 150 години от рождението на своя патрон с празничен концерт
Безопасността на корабоплаването обсъждат експерти в Бургас
Окошариха жител на Карнобат, обрал строителен обект във Варна
ЕС постигна споразумение за намаляване на парниковите емисии с 90% до 2040 г.
Акциите на ядрените фирми поскъпнаха с $566 млрд., а ралито далеч не е приключило
Австралия социални мрежи за тийнейджъри, част 2
Австралия забрани социални мрежи за тийнейджъри, част 2
Внедряването на AI на Уолстрийт ще доведе до бум в наемането на кадри
Хиляди употребявани коли загубиха важна функция
Сервиз, гуми, застраховка – как да планираме годишния авто бюджет?
Загряване на спирачките през зимата – мит или реалност
Как водата може да спаси дизеловите коли в Европа
Opel Astra получи малки, но важни промени
Какъв е прочитът на бизнеса за новата версия на бюджета?
Общинските съветници от ИТН - Свищов подадоха оставка
Строят съдебна зала за над 2000 души за делото за корупция в Истанбул
Задържаха мъж, многократно пребивал, душил, и опитал да убие приятелката си
30 км достигна опашката от тирове пред ГКПП "Капитан Андреево"
преди 11 години питам, за да мога да сравня реално... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години 300 и 1,5 хил. лева колко евро са сега реално? (не фиксирания нереален курс) отговор Сигнализирай за неуместен коментар