Парламентът прие завишени глоби и въведе нови правомощия на ДАИ срещу нерегламентирания превоз на пътници. Депутатите от всички цветове гласуваха единодушно на първо четене изменения в Закона за автомобилните превози, с които се задвижват санкциите.
Промените не са насочени към споделените пътувания на приятели, които решават да пътуват заедно до морето и да делят бензина, а към онези, които превозват непознати и печелят от това, обясняват управляващите.
"Всички сме наясно за колите и малките бусове, които уж тръгват в същата посока и уж возят на цената на билета на обществения транспорт, но не издават документ", обясни Димитър Горов от БСП, който обяви, че червените подкрепят предложенията на управляващите.
С текстовете, предложени от депутати от ГЕРБ, се увеличават глобите за шофьори, които извършват превоз на пътници за собствена сметка без лиценз. За първо нарушение те стават 2000 лв., а за второ - 4000 лв.
С текстовете, внесени от Министерския съвет, се дават изрични правомощия на служителите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" да изискват сведения от пътниците в превозните средства.
"Това правомощие е необходимо за установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане или не, което от своя страна има огромно значение при установяване на нарушенията, извършвани от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза", се казва в мотивите на правителството.
По време на дебатите Димитър Байрактаров от Патриотичния фронт попита как ще се доказва, че пътниците, които се превозват, не са роднини. Той поиска това да се регламентира между първо и второ четене и предложи да има препратки към Наказателния кодекс например.
"При извършването на тези превози се избягва внасянето на осигуровки, а това е криминално деяние", обясни патриотът.
Станислав Иванов от ГЕРБ му отвърна, че подобни текстове ще са следващ етап. Той допълни, че е възможно дори да се предложи отнемане на книжката или на колата на нарушителя.
Шефът на транспортната комисия Настимир Ананиев обяви, че санкциите не са насочени към споделеното пътуване между приятели, а са срещу нелоялната конкуренция и незаконната търговска дейност.
Той обясни, че когато например младежи решат да отидат до морето и да си разделят парите за бензин, глоби няма да има. Наскоро обаче той видял в една от платформите за споделено пътуване, че се предлага автобус с 57 места.
"Промените са срещу хитреците, които искат да ударят превозвачите", каза той и призова да се даде знак за защита на бизнеса.
Димитър Горов от БСП пък призова освен за бизнеса, да се помисли и за пътниците и за това как цените на билетите да се намалят.
Депутатите приеха и друга промяна в Закона за автомобилните превози - общините сами да решават колко да е глобата за нередовен пътник в населеното място. Оказва се, че в момента в закона пише, че глобата е 10 лв. и Столична община е голям нарушител с глобата от 40 лв., с която наказва гратисчиите.


Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
ГЕРБ внесе предложението за закриване на комисията "Сорос" в парламента
След Пеевски и Коцев: Максим Генчев проси пари за "Карадажата" и от Мирчев
Два месеца преди игрите: Олимпийският огън беше запален в Рим
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
преди 9 години Глупости, те са нерентабилни понеже не са конкурентни от самото начало - никой не инвестира в тях. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Незаконните превозвачи унищожиха редовните пътнически линии до малките населени места, правейки ги нерентабилни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Официалната причина е "сигурността" на пътниците.Истинската - парите на превозвачите и застрахователите. Просто те имат много голямо лоби.Никакви статистики не присъстват в аргументацията на този закон. НИКАКВИ!Нито за ПТП-та с лицензирани, нито за ПТП-та с нелицензирани превозвачи. НИКАКВИ оценки на въздействието на този закон. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Това едва ли ще работи, но и превозвачите трябва да се вземат в ръце. Какви са тия цени, на които сам ще отида на нафта до морето??? Колко пък толкова данъци плащат? Та ние сме трима. Как да избера тях?Столична община е уникална с превозите си. Вместо да стимулираме хората да ползват градски транспорт, ние ги стимулираме да си карат колите. Добре че още не са ми сложили билетче на колелото, но за сметка на това няма полиция и на много места не мога да отида с него... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Там ония глупости за оценка на въздействието на законите само така за парлама ли я приеха? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години А какво точно е "напознат"?Ако му имам фейсбука непознат ли е? А телефона? отговор Сигнализирай за неуместен коментар