Такси, кола под наем, или апартамент за пренощуване. Пазарът на дигиталните посредници като Airbnb и Uber процъфтява. Сега т. нар. Комисия по монополите в Берлин предупреди за опасност от свръхрегулация за тези компании.
Независимият експертен съвет очаква тези оператори да засилят конкуренцията и така в крайна сметка потребителите да спечелят от по-ниските цени и по-широките и по-добри оферти. „На навлизането на нови конкуренти не бива да се отговаря със забрани“, заяви председателят на комисията Ахим Вамбах, цитиран от Süddeutsche Zeitung.
Във вторник комисията представи своя дългоочакван доклад, който изследва как новите услуги се отразяват на конкуренцията в Германия, какъв шанс имат новите играчи на пазара и как стои въпросът със законодателството. Всичко това – на фона на наскоро внесените от правителството изменения в Закона за конкуренцията.
Експертите са имали доста неща за обсъждане. Например по отношение на „споделената икономика". Става дума за услуги, които правят клиентите потребители, а не собственици – независимо дали на чужди коли или апартаменти.
Проучване на Европейската комисия установява, че приходите на пет ключови бранша са се увеличили над 3 пъти в рамките на две години до повече от 28 млрд. евро през миналата година благодарение именно на споделената икономика.
Но новите доставчици увеличават натиска над традиционните, като хотели и таксиметрови компании, което предизвиква недоволството на много критици. Те предупреждават, че градските управи губят приходи под формата на данъчни постъпления или се понижават трудовите стандарти.
Независимият съвет на експертите, който съветва федералното правителство и парламента по въпросите за политиката по конкуренция, счита, че има нужда от съвсем малка допълнителна регулация. В сектора на пътническия транспорт - където преди всичко активна е Uber, са необходими минимални стандарти за водачите и превозните средства, както и достатъчно застрахователно покритие, смятат те.
За да се избегне нарушаване на конкуренцията, също така е нужно регулацията на таксиметровия бранш и на колите под наем да се адаптира към променящата се конкурентна среда. Вместо да се акцентира върху забраните, трябва да бъде създадена подходяща „рамка за дейност", добавя Вамбах. „Би трябвало да се лишим от ограниченията по отношение на концесиите и административното определяне на тарифите, които не трябва да се надвишават или да са по-ниски“, призовава комисията.
Също и във финансовия сектор дигиталните дружества, или т. нар. Fintech, променят силно пазара. Комисията се обяви срещу акции в защита на бизнес моделите на традиционните оператори. В крайна сметка става дума за фирми, които „не са успели да се адаптират към промените на пазара," казва Вамбах.
Новите компании от друга страна все още са твърде малки, за да представляват системен риск, ето защо не бива да са свръхрегулурани. Достатъчно е, ако е необходимо, да се осигури по-голяма прозрачност за инвеститорите и да се разработят единни стандарти.


ВМС прие тържествено новия патрулен кораб "Храбри" във Варна
Евакуираните моряци от танкера „Кайрос” са предадени на Гранична полиция във Варна
Ватерполният „Комодор” с победа и минимална загуба в столицата
Четири български победи и шест нокаута белязаха SENSHI 29
Ново гранично напрежение заплашва мира Тайла
ООН търси 33 млрд. долара за хуманитарни мисии на фона на свито финансиране
Китайски изтребители прихванаха японски край Окинава
Зеленски е в Лондон за мирните преговори
Rheinmetall очаква високо търсене в следващите 10-15г, част 2
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Шофьор почина в кабината на камиона си на ГКПП „Капитан Андреево“
Как да разпознаем новини, генерирани с изкуствен интелект?
Министър Атанас Запрянов посрещна новия патрулен кораб “Храбри” СНИМКИ
Арас-Текстил – традиция, отговорност и иновации в България