IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

И. Иванов: Пазарът на потребителска електроника в България надхвърля 1 млрд. лв.

Кризата повиши и чувствителността на потребителите не само по отношение на цената, но и към допълнителната стойност на продуктите

07:52 | 27.04.11 г.
Автор - снимка
Създател
<p><i>Снимка: Личен архив</i></p>

Снимка: Личен архив

Иван Иванов е първият българин начело на местния офис на LG Electronics. Той пое управлението на българския клон от 1 юли 2010 г. Преди това е заемал ръководни постове в компанията от самото откриване на българския офис през 2006 г. Иванов има над 10-годишен опит в сектора на електродомакинската техника и потребителската електроника и е работил в международни компании като Genco Bulgaria (част от Fourlis Group) и Indesit Company Bulgaria. Има магистърска степен по мениджмънт и маркетинг от Университета за национално и световно стопанство и Бургаския свободен университет, както и международни специализации по управление и корпоративен мениджмънт в Република Корея.

- Г-н Иванов, вие поехте управлението на LG България на 1 юли 2010 г. Как се развива пазарът на потребителската електроника през тези няколко месеца?

Бих казал, че в последните месеци пазарът е стабилен. Разбира се, в различни сегменти се наблюдаваше спад. В последните няколко месеца обаче има стабилизиране с ясна тенденция за увеличение на продажбите в следващите няколко месеца. Разбира се, ние очакваме такова увеличение благодарение на новите продукти и нашата най-нова Cinema 3D гама.

Точни цифри за размера на пазара, разбира се, могат да се дадат. По последни изчисления брутният годишен пазар на потребителска електроника и техника за дома надхвърля 1 млрд. лева и е около 1,2 млрд. лева. Според Business Monitor Internetional (изследователска компания) в края на тази година пазарът на потребителска техника е достигнал 1,2 млрд. долара, или около 1,74 млрд. лв. при сегашния курс.

- LG е лидер в продажбите на телевизори в страната. Какви са дяловете на продажби по различните видове видео техника – плазмени телевизори, LCD, LED и 3D телевизорите?

На първо място бих искал да отбележа, че 3D технологията все още е нова и тези телевизори все още не са навлезли в бита на българите. Аз се надявам благодарение на нашата нова технология все повече потребители да изберат 3D технологията за своя дом и пазарният дял на тези телевизори въобще за всички марки да се увеличи, тъй като в момента той е абсолютно незначителен. За 3D телевизорите основен проблем за продажбите си остава липсата на съдържание, което с течение на времето се надявам да се промени бързо.

Като пазарни позиции бих отбелязал, че сме абсолютен лидер в продължение на много години при плазмените телевизори с дял над 40%. На пазара на плоскоекранни телевизори имаме също водеща роля с над 30% пазарен дял, който се отнася за LCD и LED телевизорите.

- Има ли през последните години промяна в поведението на българските потребители и по отношение на търсенето на различните видове телевизори?

Продължава тенденцията 32-инчовите телевизори да имат водеща роля на пазара. Това е обусловено най-вече от размера на стаите и, бих казал, на домовете, в които живее българинът. Но има и ясна тенденция за изместване към 37 и 42 инча. Най-вероятно през следващата година това ще е доминиращият размер на телевизори, който ще се предпочита от българския потребител. При плазмите вече доминират 42-инчовите продукти.

- Как седи LG на пазара на мобилни телефони в България, един доста конкурентен пазар?

Този пазар е особено важен за нас през тази година. Ще представим изключителни продукти, а именно 3D телефоните, които ще могат да се ползват без очила, както и 3D таблетите. Пазарният дял на LG на пазара на мобилни телефони в страната вече минава 13%. Гамата ни е оптимизирана по такъв начин, че да отговори максимално добре на растящото търсене на смартфони. Смятам, че ще имаме успех, особено през втората половина на годината. В момента точно смартфоните генерират доста голяма добавена стойност и в стойностно отношение те съставляват около 30 на сто от продажбите ни на мобилни апарати.

- През последната година обаче LG отбеляза спад на друг фронт – на пазара на бяла домашна техника. Какви са последните тенденции в тази област?

С гордост искам да отбележа факта, че изключително бързо възстановяваме позициите си, особено и не само що се отнася до климатичната техника. Както знаете, през месец октомври открихме академията си за климатични технологии, в която обучаваме специалисти. Към момента над 200 души са минали през академията. Като цяло имаме сериозен ръст в продажбите на климатична техника и се надявам да го запазим и за в бъдеще.

Що се отнася до бялата техника, бих казал, че се променят нагласите на потребителите по отношение на продуктите, които те биха искали да ползват. Като пример мога да дам пералните машини, където налице е ясна тенденция към увеличение на капацитета на уредите към 7-8 кг и нагоре. В този сегмент LG има абсолютна водеща роля и смятаме, че ще продължаваме да увеличаваме пазарния си дял, който удвоихме за последната година.

- Означава ли това, че българският потребител вече се ориентира и към по-луксозни стоки от по-високия ценови сегмент?

От една страна, българинът все повече се ориентира към по-качествени продукти на приемлива цена с подобрени гаранционни условия. От друга страна, бих казал, че клиентите се ориентират към продукти, на които гледат като на инвестиция, може би като отражение на глобалната икономическа криза. Затова те са склонни да инвестират малко повече пари, но в името на малко по-дългосрочно ползване на продуктите. Бих добавил, че кризата повиши и чувствителността на потребителите не само по отношение на цената, но и към допълнителната стойност на продуктите, като следпродажбеното обслужване, удължен гаранционен срок, допълнителни услуги, и клиентите ни обръщат все по-голямо внимание на тези условия.

- Вие безспорно имате наблюдения и върху начина, по който клиентите пазаруват – в брой или на изплащане. Запазва ли се тенденцията за увеличено изплащане на стоки на лизинг?

Бих казал, че клиентите използват всички възможни инструменти за покупки, като, разбира се, в момента кредитирането не е застъпено в голяма степен. Това е обща тенденция, която не се отнася само за потребителската електроника. Това зависи от цените на продуктите, но по наше наблюдение все пак за по-евтините продукти клиентите предпочитат да плащат в брой.

- LG обяви амбициозни цели за развитието на мрежови бизнес решения,свързани с оборудването на училища, обществени заведения, данъчни служби и др. Как се развива този сегмент от бизнеса ви?

Това е един дългосрочен процес, в който си сътрудничат компаниите производители, като LG, и съответните институции. Въпрос на много сериозен анализ е каква точно система е най-удобна и най-добра за нашата администрация и учреждения, така че да отговори на техните нужди в максимална степен. От тази гледна точна всички сделки и споразумения са дългосрочни и не се планират краткосрочни продажби. Радваме се, че има много сериозен интерес към тази област. В нашата академия има инсталирана подобна система и ние даваме възможност по всяко време на нашите потенциални клиенти да се запознаят с мрежовите решения. Имаме няколко реализирани проекта, а целта ни е през тази година да реализираме поне още 4-5 подобни проекти в публичната сфера.

Клиентите извличат ползи в няколко направления. На първо място това е намаленият ресурс за хардуер, също така намалената консумация на енергия, което е абсолютно наложително от гледна точка на желанието за пестене на енергия и водене на природосъобразен начин на живот. Немаловажна част е и възможността за бърза адаптация на системите, тоест възможността на един човек да контролира дейността на много специалисти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:42 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още