IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Сривът на жилищното строителство в Лондон е огромен проблем

Новозапочнатите жилища в британската столица са намалели с над 90% спрямо финансовата година до 2023 г.

11:15 | 29.07.25 г.
Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg
Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg

Жилищното строителство в Лондон е почти напълно спряло. Британската столица е напът да постигне под 5% от годишната си цел за строителство на 88 хил. жилища с изтичането на половината от годината. Това е най-слабото представяне за последните две десетилетия, пише Матю Брукър за Bloomberg.

Подобен срив в най-големия и най-богат град във Великобритания би бил лош знак за икономическия растеж и производителността и в най-добри времена. Фактът, че това се случва при едногодишното управление на лейбъристите, които дойдоха на власт с обещанието за повишаване на предлагането на жилища, е необичайно.

Цифрите са почти невероятни. Новозапочнатите жилища са намалели с над 90% в сравнение с финансовата година до 2023 г., показват официални данни на Greater London Authority. В две трети от районите на британската столица през второто тримесечие не е започната нито една жилищна сграда, сочат данни на компанията Molior London. В същото време продажбите са на най-ниското си ниво от 2009 г. насам, като през първата половина на 2025 г. са били купени само 3950 нови жилища, съобщава компанията.

Новозапочнатите жилища в Лондон бяха на най-ниското си ниво от над две десетилетия през 2023-2024 г. Графика: Bloomberg LP Новозапочнатите жилища в Лондон бяха на най-ниското си ниво от над две десетилетия през 2023-2024 г. Графика: Bloomberg LP

Защо се случва това и какво може да се направи? Често се споменава изразът „перфектна буря“. В игра са множество взаимосвързани фактори, някои от които са се натрупали през годините. От страна на предлагането непосредствената причина е създаването на нов регулатор за безопасност на сградите (BSR) с по-строги изисквания за високи сгради вследствие на пожара в небостъргача Grenfell през 2017 г., когато загинаха 72 души. Забавянията в одобряването на сгради се прибавиха към предизвикателствата след пандемията, свързани с повишените разходи за строителство и по-високите лихвени проценти.

Междувременно поредицата от промени в данъчното облагане, някои от които датират от над десетилетие, прогониха чуждестранните инвеститори, казва основателят на Molior Тим Крейн. Той отбелязва, че строителните компании строят само в отговор на търсенето. Инвеститорите, които купуват апартаменти „на зелено“ преди да бъдат завършени, играят ключова роля във финансирането на строителството и дават сигнал за вероятното крайно търсене. Намаляващото им присъствие повишава спекулативните рискове и подкопава финансовата жизненост на проектите.

Забавянето на жилищното строителство в Лондон е проблем на много нива. Високите цени на жилищата и недостатъчното предлагане вече възпрепятстват притока на таланти, които спомагат за иновациите и производителността. Това е проблем, който е обичаен за успешните големи градове в света, но положението в Лондон е особено обтегнато. Бен Хопкинсън, ръководител на отдела за жилищно строителство и инфраструктура в Центъра за политически изследвания, посочва примера с работник, който предпочел да остане на по-нископлатена и непродуктивна работа вместо да се премести в столицата, защото жилищата там са недостъпни. Средният служител в Лондон печели със 17% повече от средната заплата във Великобритания, но е с 3% по-зле, ако се вземе предвид наемът на едностаен апартамент, показва неговото проучване. Спирането на жилищното строителство може само да задълбочи този дисбаланс.

Това също така предвещава задълбочаване на кризата в социалната сфера. Бившият консервативен министър на финансите Джордж Озбърн насочи поредица от данъчни мерки към инвеститорите, които купуват имоти с цел отдаване под наем, тъй като смяташе, че те повишават цените на жилищата и изтласкват от пазара купувачите на първо жилище. Проблемът е, че частният инвестиционен модел е тясно свързан с предоставянето на достъпни жилища на нуждаещите се общности. Лондонските квартали издават разрешения за строеж на жилищни комплекси при условие, че строителите определят част от тях, обикновено 35%, като достъпни. Те се купуват от жилищни асоциации, които след това ги продават или отдават под наем с отстъпки от пазарната цена.

Ако няма частни купувачи, няма да има и достъпни жилища. Междувременно жилищните асоциации също са изправени пред нарастващи разходи, свързани с изискванията за безопасност на сградите, което ограничава възможността им да купуват. Системата „се пука по шевовете“, каза Сирита Робинсън-Гейл, ръководител на отдела за достъпни жилища в лондонското звено на компанията Barratt Redrow, пред общинския съвет в Лондон този месец.

За лейбъристите посоката, в която се движи пазарът в Лондон, е мрачно предзнаменование за възможностите им да изградят 1,5 млн. жилища по време на мандата на този парламент – ключово обещание, което предполага постигането на най-високото строителство от 70-те години на миналия век. Правителството промени градоустройствената система и обеща по-голямо финансиране на достъпни жилища, но тези политики ще отнемат време преди да дадат резултат. Затрудненията с безопасността на сградите, които забавиха проекти в Лондон,  засягат и други градове, по-специално Манчестър, които използват модела на високи жилищни сгради. Шансовете за постигане на целта за жилищно строителство са малки, освен ако този проблем не бъде решен.

Лондон и други големи градове съставляват над 40% от годишните жилищни нужди в Англия съгласно методологията на правителството. Графика: Bloombmerg LP Лондон и други големи градове съставляват над 40% от годишните жилищни нужди в Англия съгласно методологията на правителството. Графика: Bloombmerg LP

Не трябваше да се случва така. „Ще има хора, които ще се страхуват, че промяната ще забави строителството на така необходимите нови жилища. Но има всички основания да се вярва, че ще се случи точно обратното“, отбеляза Джудит Хакит, председател на Независимата комисия за преглед на строителните норми и пожарната безопасност, в доклада от 2018 г., който доведе до създаването на BSR. На практика новият регулатор разполага с недостатъчно ресурси, а някои от разпоредбите му може би са твърде строги. Новият режим определи като сграда с по-висок риск всяка сграда с височина над 18 метра или седем етажа, а през 2023 г. наложи задължително наличие на второ стълбище за всяка сграда над тази височина. Това е по-строго изискване, отколкото в европейските страни, които не определят 18 метра като високо строителство, казва Антъни Брийч, асоцииран директор в лондонския Център за градско развитие.

Съществуват решения за преодоляване на кризата с предлагането на жилища в Лондон, сред които BSR да ускори работата си, разхлабване на регулаторните изисквания в някои области, намаляване на компонента за достъпни жилища в частните строителни проекти, увеличаване на директното финансиране за местните власти за изграждане на социални жилища, по-смели реформи в градоустройствените правила, за да се насърчи по-интензивното строителство в предградията. Каквото и да се случи, то трябва да стане бързо. Това е неотложно икономическо положение.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:17 | 29.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още