IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електронното правителство добива малко по-ясни очертания

Предлагат се 14 е-услуги, обещанието е до края на годината броят им да е 100

14:21 | 01.02.10 г.
Автор - снимка
Създател
Електронното правителство добива малко по-ясни очертания

Електронните услуги, осигуряващи връзка на бизнеса с държавата, които досега се брояха на пръсти, от днес официално се увеличиха. Тестово вече работят общо 14 административни услуги, като тестовият режим ще е три-четири месеца.

Това обяви днес на пресконференция министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков. Сайтът на проекта с наименование „Единна система за достъп до електронни административни услуги“ е egov.bg.

Между услугите, които ще могат да се ползват по електронен път, са издаване на удостоверение за постоянен адрес, справка от Националния осигурителен институт (НОИ) за изплатени парични обезщетения за даден период, справки свързани с корабния регистър и др.

За извършването на почти всички услуги е необходим електронен подпис на гражданите и фирмите, с изключение на някои справки, например от НОИ.

По време на тестовия режим ще бъдат приемани мнения и препоръки от ползващите административни услуги по електронен път, които евентуално ще бъдат взети предвид при окончателното формиране на системата.

Предвижданията на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) са до края на годината почти всеки месец да бъдат пускани нова група електронни административни услуги, първоначално в тестов режим, така че до края на годината общият им брой да достигне 100. На общинско ниво обаче ще бъдат достъпни по-малък брой услуги от електронното правителство, в зависимост от това каква част от тях успее да внедри самата община.

Зам.-министър Първан Русинов поясни, че първоначално издаването на удостоверения по електронен път ще наподобява на хартиения документооборот, тъй като ако за крайното удостоверение са необходими справки, например дали съответният гражданин или фирма са си платили осигуровки и данъци, то те трябва да се набавят от заявителя на удостоверението (независимо дали лично, или по електронен път).

Предвижда се на по-късен етап да се създадат връзки между отделните институции, така че те помежду си да правят междинните справки, стига веднъж гражданинът или фирмата да са подали административно съответната информация. Русинов обаче не се ангажира кога ще стане това, казвайки само, че „вероятно през следващата година някои административни услуги ще могат да се извършват изцяло“.

На въпрос на Investor.bg за вложените средства за изграждане на електронно правителство министър Цветков отговори, че за трите години, през които се работи по него – от 2007 г. до 2009 г., са вложени 28 млн. лв., при предвидени общо за изграждането му около 40 млн. лв. (без да се включват някои проекти на общините). За 2010 г. в държавния бюджет са предвидени за електронно правителство само 1,5 млн. лв.

Същевременно министерството е подготвило проект за осъществяване на дейности по реализиране на електронното правителство на обща стойност 20 млн. лв., с който проект ще кандидатства по оперативна програма (ОП) „Административен капацитет“. Предвидено е реализацията на проекта да продължи 18 месеца, т.е. до втората половина на 2011 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:06 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още