През настоящата година е регистрирано най-високото равнище на административна корупция и корупционнeн натиск от страна на администрацията в периода след 1999 г., сочи доклад на Центъра за изследване на демокрацията.
Мониторингът на корупцията на Центъра показва, че през 2014 г. равнището на участие на гражданите в корупционни сделки достига рекордните 29,3% от пълнолетното население на страната. Това означава, че около 1,9 млн. българи на възраст над 18 години признават, че са давали пари, подарък или услуга при взаимодействията си със служители в обществения сектор през последната година.
Периодът на относително бърз спад на корупцията (2000-2004) е последван от период на неустойчивост и слабо повишаване на корупцията, посочват от Центъра за изследване на демокрацията. В периода 2009-2012 г., в резултат от засилена административна и наказателна репресия, административната корупция достига най-ниските наблюдавани равнища. След 2012 г. е налице повишаване, като достигнатата през 2014 г. стойност е най-висока за целия 15-годишен период на наблюдение.
Достигнатото равнище на корупция значително надхвърля средните стойности, наблюдавани в Европейския съюз и поставя България в групата на страните с много сериозен корупционен проблем.
Според изследването равнището на административна корупция в България се променя в пряка зависимост от политическия цикъл. В системата и модела на управление на държавата липсват устойчиви механизми за противодействащи на корупцията сред служителите в обществения сектор. Всяко следващо правителство използва антикорупционна риторика и/или натиск в началото на мандата си, които в период от 1-2 години отстъпват на „старите“, утвърдени форми на корупционно поведение, политически фаворитизъм и клиентелни взаимоотношения.
Основен инициатор на корупционните сделки, в които гражданите признават, че са участвали през последната година, е администрацията. В по-голямата част от случаите на корупционни взаимодействия гражданите дават “нещо”, ако то е поискано. Тази доминираща през годините тенденция бавно се променя: след 2008 г. устойчиво расте относителният дял на хората, които сами предлагат облаги на служителите в публичния сектор. Причини за това са по-строгият на моменти контрол върху действията на администрацията и засилващият се интерес да се постигат конкурентни и други предимства на основата на корупционни сделки.
Гражданите отхвърлят морално корупцията, но реалното им поведение е про-корупционно, сочи още докладът. Различните форми на корупционно поведение се разпознават добре от повечето граждани и са в голямата си част оценявани като неприемливи. Практическото отношение към корупцията обаче не се основава на морала, а на рационалността: в среда, доминирана от корупционни взаимоотношения, голяма част от гражданите (около 70%), демонстрират висока и средна степен на склонност да участват в корупционни сделки.
Практическата ненаказуемост на корупцията я превръща в печеливша стратегия и „необходимо зло“. Основна причина поведението на гражданите да е про-корупционно е, че корупцията е проникнала всички институционални сфери, където подобни отношения имат практически смисъл.
Нагласата, че администрацията очаква да получи допълнителни облаги за своите услуги, се променя негативно в течение на годините: ако през 2001 г. около 79% от гражданите смятат, че съществува вероятност да им бъде оказан корупционен натиск, то през 2014 г. практически всички (94%) очакват да им бъде поискано „нещо“.
Наказателно-правният подход към корупцията е неефективен и недостатъчен, изтъкват от Центъра. Броят на осъдените за корупционни престъпления след 1989 г. се колебае в последните 20 години между 100-150 случая годишно, докато признатите от гражданите участия в корупционни сделки са в порядъка на стотици хиляди месечно.
Дори при многократно увеличение на усилията и ефективността на правоохранителната система, тя не би била е в състояние да се справи със санкционирането дори на малка част от извършваните ежегодно корупционни сделки.
Фактът, че повечето граждани морално отхвърлят корупцията, но са склонни да участват и участват в подобни взаимоотношения, показва, че в българското общество е налице структурен проблем, сочи още докладът.
Корупцията е станала норма и цена на значителна част от административните услуги. Степента на нейната ефективност като средство за решаване на практически проблеми в бизнес сектора се повишава в периода след 2008 г. Освен специфичен данък, тя често е начин да се намали влиянието на конкуренцията.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате