Министерството на транспорта предложи дългоочакваните промени в Закона за концесиите, публикувани за обществено обсъждане на сайта strategy.bg. Поправките би трябвало да разчистят пречките пред кандидатите за концесионери на столичния аеропорт.
Очевидно държавата се разбърза с поправките, след като срокът за обществено обсъждане е от 14 дни, а не един месец, както е по закон.
Предложенията за законови промени се очакваха заради някои притеснителни за кандидатите критерии в сегашния закон, което стана причина за отлагането на сроковете няколко пъти. На 1 февруари правителството обяви 3 април 2019 г. за краен срок за подаване на заявления и оферти за концесията на летище София.
На този етап официално участие като кандидати са заявили най-голямата британска летищна група Manchester Airport Group (MAG) с партньора си в консорциума - китайския строителен гигант BCEG. Официален кандидат е и операторът на летището в Барселона – AENA aeropuertos, в партньорство с австралийския фонд First State, и индийската инфраструктурна компания GMR Group.
Според редица медии възможни кандидати за софийското летище са германският оператор Fraport, който участва в управлението на летищата във Варна и Бургас, и френският концерн ADP.
Така сега предложенията за промени са в посока, удовлетворяваща исканията на кандидатите.
Предвиждат се изменения в текстовете за безкрайната солидарна отговорност, обезщетенията при прекратяване на концесионния договор, начина на разрешаване на спорове между страните по концесионния договор. Последното предложение включва да може да се предвиди и решаването на спорове по договора от арбитражен съд.
Една от спънките е разписаното в Закона за концесиите изискване за отговорността – според сегашните текстове инвеститорите отговарят за всичко, дори не до размера на участието си. А практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.
"Действащият в момента текст предвижда, че независимо от създаването на определена правна форма, участващите в групата икономически оператори, както и едноличният собственик на капитала на проектното дружество, отговорят солидарно с проектното дружество", пише в мотивите към промените. "Постигането на пълно съответствие с директивата предполага отговорността на всеки икономически оператор да се определя спрямо ресурсите, които е предоставил при включването си в проектното дружество, както и концедентът да има правото и възможността да ограничи размера на тази отговорност по най-разумния за постигане на изискванията и целите на концесията начин, което се и съдържа в законопроекта", пише в проектодокумента.
Друг проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, свързани с летището.
"Настоящият опит показва, че така формулирана разпоредбата е практически неприложима, защото не дава възможност да бъде съставена вярна математическа формула за изчисляване на обезщетението. Липсата на подобна възможност, освен че създава допълнителна несигурност в инвеститорите, предполага и спорове при евентуално прекратяване на концесионен договор. Също така подобни рискове обичайно се калкулират по съответния начин в проектите и водят до тяхното оскъпяване", пише в мотивите.
"Международната практика в тези случаи приема за най-добър вариант при предсрочното прекратяване на концесионния договор, когато е по причина, за която концесионерът отговаря, концедентът да дължи обезщетение в размер на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в обекта на концесията, съответстващи на непогасената част от привлечения капитал с неговата цена. Собственият капитал не следва да се възстановява, като евентуалната му загуба следва да се прилага и разбира като стимул от страна на концесионера за изпълнението на концесионния договор", посочва се още в мотивите.
Правителството очаква да получи близо 4 млрд. евро от 35-годишната концесия на столичното летище, в която се включва и първоначалната сума, която концесионерът трябва да плати - около 600 млн. лв.


Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България
Интер разгроми Комо в мач от 14-ия кръг на Серия А
Правителството в Скопие опитва да изиграе Европа за българите в РСМ
Липсата на приет бюджет за 2026 година не би попречила за влизане в еврозоната
преди 6 години Много хубаво отговор Сигнализирай за неуместен коментар