Парламентарната Комисия по бюджет и финанси одобри на второ четене промените в Закона за ДДС, внесени от Министерски съвет.
С измененията се въвежда нулева ставка за косвения налог при доставка на стоки и услуги за целите на въоръжените сили. Създава се и възможност за коригиране на погрешно фактуриран ДДС при влязъл в сила ревизионен акт. По този параграф обаче вероятно ще има промени по окончателния вариант на текста, тъй като депутатите поискаха и становище от Националната агенция за приходите (НАП).
В проекта на закон е предвидено още данъчно задължено лице, включително което управлява електронен интерфейс, да издава фактура за извършена доставка на вътреобщностна дистанционна продажба на стоки или вътрешни дистанционни продажби на стоки с място на изпълнение на територията на страната, когато лицето не е регистрирано за прилагане на режим в Съюза по този закон или в друга държава членка.
Предлага се и разширяване на обхвата на храните, подходящи за бебета или за малки деца, за които се прилага ставка 9 на сто на ДДС, като към тях се включват и специализираните млечни формули и диетичните храни за специални медицински цели, предназначени за кърмачета.
Основната промяна, която придоби значителен обществен отзвук, обаче бе за облагането с ДДС на ваучерите за храна, които се водят многоцелеви. Начисляването на косвения налог ще се прави заради изисквания в евродиректива.
В предложението на финансовото министерство се планира с ДДС да започнат да се облагат доставките, платени с ваучери, които са издадени след 31 декември 2021 г. Промяната ще засегне само фирмите издатели, а не работодателите, служителите или крайните търговски потребители, които така или иначе заплащат стоките, които купуват с тези ваучери с включено вече ДДС.
Припомняме, че на 28 януари беше обнародван Законът за прилагане на разпоредбите на Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г., който позволява отпускането на квоти за ваучери за храна от Министерство на финансите. С последващата заповед министърът на финансите определи общия размер на квотите за 2022 г. на 390 млн. лв. и размер на индивидуалната квота от 2 млн. лв. Тази квота ще е валидна до приемането на Закона за държавния бюджет за 2022 г., в който обаче е предвидено размерът на годишната квота за ваучери за храна да е 1 млрд. лв., а месечната необлагаема стойност на ваучерите за храна по чл. 209 от ЗКПО да бъде 200 лв. Квотата за миналата година бе изчерпана още през ноември 2021 г.
Към настоящия момент месечната сума на ваучерите за храна, освободена от данъци и осигуровки както за работодателя, така и за работника, е 80 лв. на човек на месец. В Закона за бюджета се планира сумата за ваучери за храна, освободена от данъци и осигуровки, да бъде увеличена до 200 лева на работник на месец.
В законопроекта за бюджета се предвижда ваучерите за храна да могат да се използват и за заплащане на битови нужди, но дали това ще стане окончателно все още е рано да се каже.
От Асоциацията на операторите на ваучери за храна (АОВХ) обясниха, че съгласно приетите на второ четене промени в ЗКПО ваучерите за храна ще могат да се предоставят и в следващ месец от 2022 г., като не се облагат с данък върху разходите до установения необлагаем размер (до 31 март – 80 лв., след 31 март – най-вероятно до 200 лв.). Това означава, че работодателите могат да предоставят ваучерите за храна за януари през февруари. Предстои обаче окончателното гласуване на текстовете и в пленарна зала.
От асоциацията подчертават, че облагането с ДДС на ваучери за храна няма да се промени през 2022 г. Нито работодателите, нито служителите ще заплащат допълнителен ДДС върху номиналната стойност на ваучерите за храна. И в момента ваучерите за храна се облагат с ДДС при извършването на замяна на ваучера с храна и хранителни продукти от крайния потребител.
Асоциацията на операторите на ваучери за храна подчертава още, че ваучерите за храна са най-популярната социална придобивка в България от вече близо 20 г., като те увеличават покупателната способност на служителите. Често те се изискват от търсещите работа като част от пакета с допълнителни социални придобивки. Статистиките сочат, че служителите търсят проактивно допълнителни придобивки, в т.ч. ваучери за храна, и по никакъв начин не ги обвързват със своята основна заплата, когато преговарят за нейния размер.
Какво представляват ваучерите за храна и за какво се използват?
Ваучерите за храна са допълнителна социална придобивка към месечната заплата на един служител. Както тяхното наименование подсказва, те могат да бъдат използвани само за закупуване на храна в хранителни магазини и заведения за хранене. Към настоящия момент ваучерите за храна не могат да се използват за заплащане на ток, вода, парно и газ.
Ваучерите за храна могат да бъдат използвани в над 10 000 търговски обекта в цялата страна, както в големите, така и в малките населени места. Мрежата от обекти, в които се приемат, включва както най-големите търговски вериги, малки местни магазини, така и ресторанти, кафенета и други заведения, в които се продават храна и безалкохолни напитки.