Започна обратното броене до приемането през януари 2018 г. на нов набор от правила за европейските финансови пазари. Но в България това все още повдига някои основни въпроси.
По темата се свързахме с Йорг Петерс, основател и управляващ партньор в PvF Investor Relations. Петерс беше в България като лектор на конференция, организирана от Асоциацията на директорите за връзка с инвеститорите, посветена на MIFID 2.
- Каква регулация представляват MiFID II и MiFIR?
- MiFID е Директива за пазарите на финансови инструменти (ДПФИ), MiFIR е Регламент за пазарите на финансови инструменти (РПФИ), които представляват регулаторните насоки на ЕС относно сделки с ценни книжа в Европа.
MiFID I влезе в сила през ноември 2007 г., установявайки стандарти за пазарните трансакции и защита на инвеститорите. Въз основа на променящите се пазарни структури и нововъведения, както и в резултат на финансовите кризи, Европейската комисия започна консултации в края на 2010 г. за реформиране на MiFID I. В началото на 2014 г. Европейският парламент и Европейската комисия решиха да преразгледат насоките. Поради няколко закъснения през април 2016 г. институциите на ЕС решиха да отложат влизането на MiFID II в сила с една година, т.е. от 3 януари 2018 г.
MiFID II следва да повиши прозрачността, ефективността и интегритета на финансовите пазари; да коригира несправедливите пазарни практики, което може да се случи в резултат на технически подобрения, напр. flash trading in dark pools срещу обикновените регулирани пазари. За да се защитят инвеститорите, бяха приети значително строги правила и насоки относно процеса на продажба на финансови продукти и деривативи.
MiFID II рядко прави разграничение между изискванията за професионалните инвеститори и тези за дребните инвеститори. Такова разграничение е много важно, тъй като управлението на портфейл, както и инвестиционният съвет, могат на практика да се различават значително. Професионалният клиент почти винаги има ясна представа за стратегията и инвестициите, които управляващият активите трябва да осъществи от негово име. Следователно нивото на защита на професионалните инвеститори следва да бъде различно от това за дребните инвеститори.
- Какво се очаква да бъде въздействието на MiFID II по отношение на клиентите?
- Зависи от това какво въздействие очакват различните пазарни участници, как те ще се позиционират, как ще действат и реагират вследствие на предлаганите промени. Управлението на очакванията е високо ценено на капиталовите пазари.
Проучванията и достъпът до корпоративните ръководства са двете основни неща, които ще се променят. Формирането на цената им като услуги трябва да се извършва и отчита поотделно, поради което те ще бъдат много по-ценени, отколкото преди. Резултатите от очакваните промени ще рефлектират върху компаниите/емитентите и банките/брокерите, както и инвеститорите по различен начин поради различния корпоративен размер на тези пазарни участници. Пазарната капитализация на емитентите и дори пазарната капитализация на фрий-флоута ще бъде от значение.
Достъпът до корпоративните ръководства ще увеличи значението си като основен източник на информация за анализаторите и много повече за инвеститорите, особено относно малките емитенти, които може и да не бъдат включени в обхвата на проучванията в бъдеще. Road show-тата и индивидуалните срещи между инвеститори и корпоративните ръководства на компаниите ще бъдат много важни. Посещенията на място в компаниите/емитентите от страна на инвеститори, които се организират от банки и последници също ще придобият по-голямо значение, особено за малките и микрокомпаниите. Инвеститорските конференции също ще станат много важни като следствие от гореизложеното.
IR (Investor Relations, връзка с инвеститорите) в първоначалното си, същностно значение: „Бъди във връзка с твоите (потенциални) инвеститори! Поддържай живи отношения и взаимодействие с тях!“ в компаниите/ емитентите много съществено ще увеличи значението си. IR е „входът“ за новите инвеститори, за нови инвестиции, за растежа, перспективите, за бъдещето на компанията. Поради тази причина компаниите трябва да засилят и да инвестират в своите IR възможности и капацитет.
- Ще рефлектира ли MiFID II върху други регулации?
- MiFID II ще рефлектира върху голям брой други регулации, като ще посоча само малка част от тях: правилата относно ценообразуването на финансовите услуги, счетоводните правила, конкурентоспособността на процеса по предоставяне на финансови продукти и услуги, правилата относно документиране и отчитане на този вид бизнес дейност.
- Какво се очаква да бъде въздействието върху големите отдели, извършващи анализи и прочвания в банките и инвестиционните компании?
- Това може да се окаже най-интересната област за разглеждане. Преди всичко, както Buy Side така и Sell Side може да извлекат и предимства, както и да бъдат засегнати от негативни проявления в много различни аспекти от променящата се конюнктура. Проучванията и анализите, извършвани от Buy Side, се очаква да се увеличат, особено в големите инвестиционни фондове и компании. Защо вече да се плаща за външни проучвания и анализи, които да споделяте с други, когато тази дейност може да се извършва от вътрешни за компанията отдели?
От друга страна, като цяло все по-малко проучвания и анализи от страна на Less Sell Side ще бъдат налични поради увеличаващата се конкуренция на пазара, но това може да доведе до подобряване на качеството. Безполезни идеи, които копират пазарните последици, ще бъдат елиминирани в бъдеще. Но ще бъда честен: Ние всъщност не знаем какви ще бъдат последиците. Бъдещето ще покаже и докаже, а може би – ще ни изненада.
- Готови ли са пазарите на Европейския съюз за тази регулаторна рамка по Ваше мнение?
- По принцип пазарите не обичат промените и нововъведенията, които не могат да предвидят. Всяка промяна в съществуващата пазарна система нарушава установената структура, особено когато тя не е нова, но в най-голяма степен се приема като спънка за една работеща система. Тази предстояща несигурност ще бъде проверявана много внимателно или дори отрицателно.
Не бих си позволил да оценявам готовността на пазарите на Европейския съюз, както и да преценявам дали тази нова регулаторна рамка е опасна. Но типичните реакции, които пазарите показаха през близкото минало са съвсем човешки и основани на предишен опит:
Първоначалната реакция е любопитство. Втората реакция е несигурност: Не е добре! Третата реакция е: Как можем да избегнем това ? Как можем да го заобиколим? Четвъртата реакция е: Не прави нищо и отлагай действията, колкото е възможно по-дълго!
Защитата на инвеститорите е в същността на регулацията на MiFID II: Смятате ли, че MiFID II ще направи положението по-справедливо за крайните потребители? Или просто ще бъдат увеличени разходите?
Идеята и намерението да се коригират несправедливите пазарни условия или да се защитят по-слабите участници на пазара е благородна и трябва да бъде подкрепена. За съжаление, историята показва твърде често, че процесът на регулация и правителствена намеса, особено в областта на финансовите пазари, има за резултат противоположни на целените ефекти.
Дали цената на пазарните трансакции просто ще се повиши? Не знам, но някои скрити в миналото разходи ще бъдат видими и това може да доведе до повишаване на прозрачността на тези разходи. Кой следва да понесе тези разходи в бъдеще, е съвсем нов въпрос. Следващите 15 до 18 месеца ще бъдат много вълнуващи и могат да ни дадат още един урок относно това как микромотивите на пазарните участници ще доведат до противоположно макроповедение.
- Какви виждате като европейски проблеми в контекста на MiFID II?
- MiFID II е европейска регулаторна рамка, която трябва да бъде приложена във всяка една европейска страна в съответствие с националните правила и насоки. Колко стриктно и колко близо до правилата ще бъде осъществяван контрол, не е проблем на MiFID II - това е общ проблем с всички европейски регулации. Като цяло идеята за хармонизация е разумна и ще бъде в полза на всички нас.
- Откъде смятате, че ще дойде следващата финансова криза?
- Със сигурност не от регулацията на ревизираните MiFID II или MiFID III. Надявам се, че следващата финансова криза ще бъде далеч. Геополитическото напрежение, (крипто) валутните несъответствия, балоните в областта на суровините, водещото за централните банки повишаване на лихвите, нарастващият търговски дефицит и излишъците, изразходването на правителствени дефицити може би са най-очевидните причини, но може да има толкова различни причини, а за някои от тях може би дори още не се сещаме.
преди 7 години само не разбрах къде видя "балоните в областта на суровините" ? - златото ли е поскъпнало, петролът ли, зърното може би? като гледам стоковите индекси всичките са далеч от нивата си от преди кризата с едно -две изключения... отговор Сигнализирай за неуместен коментар