IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Цената на известността – настинка

По-популярните хора са по-вероятни носители на зарази заради многобройните си социални контакти, казват учени

10:33 | 16.09.10 г.
Колкото по-популярен е човек, толкова по-голяма е вероятността да е носител на грипен вирус. Снимка: sxc.hu
Колкото по-популярен е човек, толкова по-голяма е вероятността да е носител на грипен вирус. Снимка: sxc.hu

Лятото отминава, а с рязката смяна на температурите все повече хора изваждат носните кърпички и започват да кихат, кашлят и да търсят кутийката с чая. Макар че повечето от нас общуват с много хора в ежедневието си, изненада остава как така някои хващат вирус по-бързо от други, въпреки че живеем и работим в един климат, в сходни условия.

Американски учени са открили интересна зависимост за това как се пренасят настинките и какво може да накара един човек да се разболее преди друг.

„Да си в центъра на вниманието е приятно, но си има цена – излага хората на опасности“, казва Джеймс Фулър от Университета в Калифорния, Сан Диего. Заедно със свои колеги, той е провел телефонно изследване за това дали има и каква е връзката между социалните контакти и заразите, които се разпространяват между хората.

В резултат е станало ясно, че общителните хора първи се разболяват от грип, средно две седмици по-рано от другите, съобщава Ройтерс, позовавайки се на изследването.

Според Фолър този така наречен „парадокс на приятелството“ може да се окаже важна крачка в разбирането на това как точно се предават вирусите от човек на човек. Социалните мрежи могат да помогнат за следене на грипните епидемии или за прогнози за разпространяването не само на грипни, но и на други вирусни инфекции.

Парадоксът на приятелството се състои в това, че когато помолиш някого да посочи свой приятел, той ще се сети за още по-популярен от него човек (който, съответно, е по-вероятен вирусоносител).

Авторите на изследването - Джеймс Фолър и колегата му Никълъс Кристакис от Харвардския университет са експерти по социални мрежи. Те са използвали своята методология, за да покажат, че затлъстяването, тютюнопушенето и други навици са свързани пряко с приятелите ни и техните приятели и в по-голямата си част заздравяват социалните ни контакти (което значи, че са предпоставка за прихващане на вируси).

Фолър би искал да работи с други експерти по проследяване на заболявания с услугата Google Flu на търсачката Google. Тя работи с презумпцията, че поведението на хората в мрежата съответства на циркулиращите заболявания. Когато те са болни, често търсят думи като треска. Като се следи кога тези думи стават по-често
използвани, здравните власти могат да контролират тенденциите в заболяванията. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:50 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още