Съгласно промените в Закона за устройство на територията (ЗУТ) всеки строителен проект ще се проверява не от консултантската фирма, след това от общината, а после от ДНСК, а само от консултантската фирма, която ще носи и отговорност. Това обясни по повод приетия от Народното събрание на първо четене законопроект за промени в ЗУТ на доскорошната управляваща коалиция направи в предаването „Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria Георги Шопов, председател на Националната асоциация на строителните предприемачи.
Той обясни, че идеята за промяната е да се носи материална отговорност, както е по света, през застраховка на консултантските фирми.
„Досега бяхме в режим три пъти да се проверява едно и също нещо без носене на отговорност, посочи Шопов. – Един път проектът се проверяваше от консултантската фирма, след това от общината и след това от ДНСК. Абсурд е, че едно и също нещо се проверява от три инстанции и нито една от тях не носи отговорност.“
Той подчерта, че за обществото е важно някой да носи отговорност, да има кой да върне парите и да поеме съответната административна санкция, ако има грешки.
„Често главните архитекти казват – ние носим отговорност за всички строителни разрешения. Това не е така. В закона е разписано, че глобата за тях е от хиляда до 5 хиляди лева. Представете си – издава се грешно и непроверено строително разрешение, строителният предприемач събира от граждани пет милиона лева и ги вкарва в един обект, след това прокуратурата или ДНСК спират този обект и той никога не може да стане използваем. Така обществото е загубило пет милиона лева, а глобата е хиляда или пет хиляди лева“, даде пример Шопов.
Строителният предприемач е категоричен, че при грешка – без значение злонамерена или случайна, трябва да има кой да върне парите и гражданинът да си купи апартамент на друго място.
Пример за блокирана сграда председателят на Националната асоциация на строителните предприемачи даде със сграда на "Артекс", в която има вложени милиони лева и, въпреки нейната законност, вече пета година не може да се ползва от обществото.
Според Шопов най-важната причина за бавното издаване на разрешения за строеж е, че администрацията се е нагърбила да проверява неща, които не е необходимо да проверява и не са ѝ свойствени. „Тя трябва да проверява само важното – етажността на сградата, отстоянията, засенчванията“, заяви той.
Във връзка с приетия на първо четене законопроект за промени в ЗУТ, с които да се облекчи административния режим, при който собственици на сгради в урбанизирани територии могат да изграждат ВЕИ инсталации за собствени нужди, Шопов посочи, че строителните предприемачи подкрепят тези изменения макар да не са засегната страна.
„Сега действащата нормативна база не е рационална. Строителното разрешение за една будка изисква да се преминат същите стъпки, както при един небостъргач или мол. Това спъва дребния бизнес и инициативата на самия гражданин. Крайно време беше за облекчаване в режима, така че всеки, който иска ВЕИ инсталация, да може да си я постави“, каза експертът.
Ще отпадане ли изискването едностайно жилище, което е с посока само север да се категоризира като ателие? Започна ли намаляване на административната тежест в строителството? Ще се освободят ли главните архитекти от несвойствени функции?
Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” вижте тук.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?