IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китайци наддават за скъпи вечери в подкрепа на справедливостта

Причините да се включат в наддаванията са желание за жест на благотворителност и стремеж да се изгради едно свободно общество

12:01 | 25.08.13 г.
Автор - снимка
Редактор
Китайци наддават за скъпи вечери в подкрепа на справедливостта

Докато сърфира в интернет по време на работа Уей Циен попада на реклама за онлайн търг, който предлага вечеря в Пекин с любимия ѝ автор на политически статии.

Решава да се откаже от дълго планирана почивка в Тайланд с трите си най-добри приятелки и вместо това използва спестените пари, за да участва в наддаването. 29-годишната банкова служителка е решена най-накрая да се срещне с идола си - Лиу Ю, която определя като "богинята на демокрацията“, пише Bloomberg.

Същия следобед Уей влиза в сайта, наречен Meat Shop, и чака до края на търга да останат 26 минути, преди да направи първата си оферта. Цената се покачва бързо и тя се конкурира с още 17 кандидати за вечерята. Когато остават 58 секунди до края Уей предлага 1846 долара или почти две свои месечни заплати. И печели.

С последния си клик Уей става част от една новаторска онлайн кауза в Китай, известна като програмата "доставка на храна". Приходите от Meat Shop отиват за подкрепа на борци за човешките права и семействата на политически дисиденти, които са в затвора.

От откриването на сайта на 28-и март от него са пазарували над 8000 души, като е бил посетен от 1,3 млн. души. Много от клиентите му са добре печелещи жители на градовете като Уей, които твърдят, че вече не могат да понасят несправедливостите. Причините да се включат в наддаванията варират от желание да направят жест на благотворителност до стремеж да се изгради едно свободно общество.

През четвъртия месец от съществуването си Meat Shop е събрал над 1 млн. юана (163 000 долара) от продажбата на дарени стоки, включително чанта Bulgari, специална бира, произведена в микро-пивоварна и картини, както и няколко вечери. Хората могат да участват и със суми от по 1 юан (0,16 долара) за билет за томбола или пък за онлайн статия, излагаща целите на Meat Shop.

Meat Shop се хоства в Taobao Marketplace, която се управлява на Alibaba Group Holding Ltd. - най-голямата компания за електронна търговия в Китай. Бележка към купувачите гласи: "Този магазин на Taobao е различен!" и обяснява, че всяка стотинка ще отиде за хуманитарна помощ. Следват имената на дисиденти и активисти, получили помощ при предишни кампании за набиране на средства.

Когато се съберат 120 000 юана (20 000 долара), сумата се разпределя. Случайно избрана комисия от деветима потребители на Meat Shop решава кой ще получи сумата от списък, предложен от гражданите. Парите са достатъчни за издръжката на едно семейство в Пекин за цяла година. До момента помощ са получили трима души, като има достатъчно средства да се подпомогнат най-малко още шестима.

Meat Shop е създаден от Сю Джъжун, известен повече с китайския си псевдоним, който се превежда като "месестия монах". Бивш лекар и шеф на интернет компания, той се прославя в онлайн средите със съветите си за секса и връзките, след като пише книга за брака.

Сю не за първи път тества границите на китайската политическа система. През 2011 г. той продава тениски в интернет за независим кандидат в местните избори в Пекин. Твърди, че е използва популярността си в мрежата, за да започне кампанията "доставка на храна" през тази година, която набира средства в полза на четирима активисти.

Заради изявите си в интернет микроблогът му Weibo е бил цензуриран. Някои постове са изтрити, след като Сю рекламира стикери със снимка на Чън Гуанчън - сляп адвокат, който в момента е под домашен арест заради кампания срещу принудителните аборти, извършвани в изпълнение на държавната политика за едно дете. Чън бяга в американското посолство и по-късно се мести в Ню Йорк. На стикерите, които принципно са за лепене на прозорците на колите, пише "Освободете ЧГЧ".

Много шофьори обаче се страхуват да ги залепят на колите си, твърди Сю. Затова му хрумва идея как да привлече внимание към кампанията: кара жените да ги прикрепят към чорапогащите си и да му изпращат снимки. Мнозина реагират на предизвикателството. Сю публикува най-красивите снимки на сайта си, което вдъхновява много хора също да се включат. Фото колекцията е увеличила хората, които следят блога му, до 140 000 души. За сравнение, в Китай има само 3300 микроблогъри с над 1 млн. фенове.

Meat Shop е по-амбициозен проект, твърди създателят му. Името е игра с псевдонима му, който е препратка към монах от класическия китайски роман от 16 в. "Пътуване на Запад". В него всеки, който опита от плътта на въпросния монах, става безсмъртен.

„Знам едно-две неща за интернет", твърди 47-годишният Сю, докато разглежда снимки на iPhone-а си в своя кабинет в Далиен. "Когато правиш нещо, трябва то да е забавно, противоречиво, за да привлечеш трайно внимание", допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:13 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още