IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Може ли всеки да стане ефективен мениджър

Какви качества трябва да притежава ръководителят, за да разгърне потенциала на екипа си, коментира д-р Владислав Цветанов

20:51 | 22.05.24 г.

Планиране, създаване на организационна структура и процеси на компанията, мониторинг и контрол, ръководене на хората и прогнозиране – това са основните функции на мениджъра. Всяка от тези функции е обучаема и не изисква ген и природен дар, а година обучение е необходима на всеки да стане мениджър. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria д-р Владислав Цветанов, управляващ партньор в консултантска компания "Академия за лидери".

„За да се отговори на въпроса каква трябва да бъде психологическата нагласа на мениджъра, за да постигне успех, първо трябва да се дефинира какво е успех. За едни предприятия успех е постигането на печалба, за други е да оцелеят, за трети е натоварване на производствените мощности от 70% на 90%. Всеки вид успех има нужда от различни практики, но общото е, че фокусът трябва да бъде върху разгръщането на потенциала на преките подчинени“, коментира консултантът.

Относно фундаменталните грешки, които допускат бизнес лидерите, той посочи, че първата е да си въобразяват, че са родени мениджъри. "Мениджмънтът е обучаема дисциплина. Но в обществото присъства следният манталитет: за да бъдеш лекар – трябва да учиш, за да бъдеш адвокат – трябва да учиш, а за да бъдеш мениджър – не трябва да правиш нищо", обясни експертът.

Д-р Цветанов отбеляза, че 95% от назначените мениджъри по света са назначени без практическа и теоретическа предварителна подготовка. „В резултат на това всеки новоназначен мениджър, като се огледа около себе си, може да види някого, когото превъзхожда в определени качества и си казва – щом той може, значи и аз мога да бъда мениджър“, даде пример той.

Консултантът смята, че е грешна логика да допускаме, че различни хора могат еднакви неща. По думите му много често се допуска фундаментална грешка с назначението на най-добрия оперативен служител за мениджър на отдела, в който работи.

„Това е груба грешка, защото за оперативния служител са необходими едни качества (той постига успех чрез своя труд), докато за мениджъра ключови са уменията да работи с хора и да ги подтиква да се раздават, да постигат по-високи резултати“, обясни д-р Цветанов и подчерта, че съвсем различни характеристики са потребни за добрия мениджър.

Кой не бива да бъде назначаван за мениджър? Как се стига от най-ниското стъпало до върха на йерархията? Как се създават мотивирани служители? Защо лидерът трябва да има последователи, но не и мениджърът?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:51 | 22.05.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още