За да има справедлива конкуренция при пътническия жп транспорт трябва да има поне двама превозвачи по едно направление и те да оперират в еднакви условия. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria доц. д-р Борислав Арнаудов, катедра "Икономика на транспорта и енергетиката" към УНСС.
"Министерството иска стратегически да раздели жп мрежата на три лота – двете "дълги рамена" до Варна и до Бургас, и останалата част. Разделянето на лотовете ще стане реално през 2026 г. Логиката е държавата да отдели субсидия и осигури подвижен състав и депа за този, който спечели лота, което означава, че БДЖ би трябвало да не обслужва по това направление", отбеляза той.
По думите му другият вариант е самият частен превозвач да „прави нов влак“ по същото направление без субсидия и това, според него, ще бъде по-реална и справедлива конкуренция.
„Ако по едно направление оперира само частен превозвач, той ще бъде облагодетелстван от субсидията, ако бъде допуснато и БДЖ да превозва пътници по това направление, то това трябва да стане на напълно пазарен принцип“, коментира Борислав Арнаудов. И добави, че в момента влаковете са неефективни, но железопътните пътнически превози са социална услуга и даде за пример национализации на железници по света.
„За да има пълна либерализация, трябва да има свободен достъп на всички превозвачи, но предвид ситуацията в България и демографската структура не може да се разчита на интерес на чуждестранни превозвачи“, смята той.
Арнаудов посочи и друг важен аспект – дори частна компания да влезе със собствени вагони и локомотиви, с мотрисни влакове, инфраструктурата остава собственост на друга компания, а точно тя е основната причина за големите закъснения на влаковете.
"Дори да се либерализира пазарът и да имаме превозвач с лиценз, който най-вероятно ще оперира, той ще се конкурира с БДЖ с по-добро качество на услугата, с иновации, но той ще движи по същата инфраструктура", поясни доц. Арнаудов.
Експертът преценява, че железопътният транспорт в България продължава да се развива, макар и бавно, особено на фона на големите инвестиции, които се правят в Европа. „Въпреки състоянието на БДЖ броят на пътниците се възстановява – от 21 млн. пътувания през 2018 г., през 16-17 млн. по време на пандемията и 22 млн. през 2023 г.“, направи сравнение той. Доц. Арнаудов е категоричен, че най-големите предизвикателства остават остарялата инфраструктура, която не може да поддържа високи скорости, и старият подвижен състав.
Повече можете да видите във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 11 месеца На тоя не му ли стига акъла ,че след време тези за които споменава ще се разберат помежду си и ще определят цените - монопол - ще контролират както си искат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар