За да има справедлива конкуренция при пътническия жп транспорт трябва да има поне двама превозвачи по едно направление и те да оперират в еднакви условия. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria доц. д-р Борислав Арнаудов, катедра "Икономика на транспорта и енергетиката" към УНСС.
"Министерството иска стратегически да раздели жп мрежата на три лота – двете "дълги рамена" до Варна и до Бургас, и останалата част. Разделянето на лотовете ще стане реално през 2026 г. Логиката е държавата да отдели субсидия и осигури подвижен състав и депа за този, който спечели лота, което означава, че БДЖ би трябвало да не обслужва по това направление", отбеляза той.
По думите му другият вариант е самият частен превозвач да „прави нов влак“ по същото направление без субсидия и това, според него, ще бъде по-реална и справедлива конкуренция.
„Ако по едно направление оперира само частен превозвач, той ще бъде облагодетелстван от субсидията, ако бъде допуснато и БДЖ да превозва пътници по това направление, то това трябва да стане на напълно пазарен принцип“, коментира Борислав Арнаудов. И добави, че в момента влаковете са неефективни, но железопътните пътнически превози са социална услуга и даде за пример национализации на железници по света.
„За да има пълна либерализация, трябва да има свободен достъп на всички превозвачи, но предвид ситуацията в България и демографската структура не може да се разчита на интерес на чуждестранни превозвачи“, смята той.
Арнаудов посочи и друг важен аспект – дори частна компания да влезе със собствени вагони и локомотиви, с мотрисни влакове, инфраструктурата остава собственост на друга компания, а точно тя е основната причина за големите закъснения на влаковете.
"Дори да се либерализира пазарът и да имаме превозвач с лиценз, който най-вероятно ще оперира, той ще се конкурира с БДЖ с по-добро качество на услугата, с иновации, но той ще движи по същата инфраструктура", поясни доц. Арнаудов.
Експертът преценява, че железопътният транспорт в България продължава да се развива, макар и бавно, особено на фона на големите инвестиции, които се правят в Европа. „Въпреки състоянието на БДЖ броят на пътниците се възстановява – от 21 млн. пътувания през 2018 г., през 16-17 млн. по време на пандемията и 22 млн. през 2023 г.“, направи сравнение той. Доц. Арнаудов е категоричен, че най-големите предизвикателства остават остарялата инфраструктура, която не може да поддържа високи скорости, и старият подвижен състав.
Повече можете да видите във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.
преди 1 месец На тоя не му ли стига акъла ,че след време тези за които споменава ще се разберат помежду си и ще определят цените - монопол - ще контролират както си искат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар