Всяка трета компания в България отлага плащания към свои клиенти и доставчици заради липсата на достатъчно налични средства. Основната причина за това е отлагането на плащания от клиенти, което създава порочен кръг на междуфирмена задлъжнялост и поражда предизвикателства в отношенията между компаниите, сочи проучване, проведено през март сред мениджъри в компании с персонал до 249 души и годишни приходи между 100 хиляди и 5 млн. евро.
При отложените плащания издадената фактура не се заплаща веднага, а след договорен срок между страните в сделката. Най-често този срок е в рамките на 30, 60 или 90 дни.
Източник: BluePoint
Сред анкетираните компании 42,5% дават ясен сигнал, че отложените плащания влияят по-скоро негативно върху отношенията на фирмата с партньорите им, а 11,2% от тях определят последствията като силно негативни за бизнеса им.
Най-честата причина, която компаниите изтъкват за отлагане на плащания към контрагенти е именно отложени плащания към тях (58,1%). Други причини са липса на достатъчно налични средства (41,3%), вътрешни процеси и правила при обработка на финансовите документи (24,1%), както и умишлено отлагане поради приоритизиране на паричните потоци в компанията (17,5%).
Рисковете, свързани с отложени плащания, засягат почти всички бизнес сектори в България. В резултат на това изследваните компании се обединяват около негативни последици, най-често свързани със забавени доставки (32,8%), натрупани дългове към бюджета (19,8%), намалени или отложени плащания на разходи за персонал (17,6%), забавяне на инвестиционно намерение (14,9%), отлагане на плащания по кредити и лизинги (10,7%), както и загуба на партньори.
Източник: BluePoint
Според 17,5% от анкетираните в последните няколко години при отложените плащания се наблюдава увеличение, което задълбочава проблемите на бизнеса. Наличните данни обаче доказват, че няма зависимост между големината на компанията и наличието или липсата на отложени плащания.
Източник: BluePoint
Проучването категорично отхвърля хипотезата за разлика в пропорцията отложени плащания между компании, които работят предимно с български фирми, и такива, които работят с чуждестранни клиенти.
Междуфирмената задлъжнялост е естествена част от бизнес средата, среща се както в Западна Европа, така и у нас. Често тя е знак за растеж и показател, че бизнесът разширява дейността си и инвестира в нови възможности. Когато е под контрол, не е повод за тревога, а инструмент за по-голям оборот и по-бързо развитие. Рискът възниква, когато тази задлъжнялост не се управлява добре. Отложените плащания и натискът върху паричния поток могат да застрашат дори стабилни компании.
Около 50% от компаниите, участвали в проучването, не използват външно финансиране дори при наличие на отложени плащания към тях. Причината често се крие в изискванията за редица документи, както и необходимостта от обезпечение, което да им гарантира достъп до традиционно финансиране.
Сред тези, които все пак използват инструменти за привлечен капитал и външно финансиране, най-често срещани решения са: банков кредит (26%), овърдрафт (20,1%) и заем от собственика (12,8%). Факторингът е избор на едва 2,4% от фирмите заради ниското познаване на услугата, въпреки че тя дава бърз достъп до средства, без обезпечения и без допълнително задлъжняване.
Източник: BluePoint
Целта на изследването на социологическата агенция BluePoint по поръчка на компанията за иновативни финансови решения Smart Factoring е да даде реалистичен поглед върху проблемите с междуфирмената задлъжнялост и отложените плащания, с които се сблъскват представители на малкия и среден бизнес в България.
преди 4 седмици Не е добра поличба това :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар