Казахстан обмисля доставките на петрола си през петролопровода "Баку - Супса", става ясно от коментар на министъра на енергетиката Алмассадам Сткалиев, цитиран от азрбайджанското издание Trend. "Вече имаме подписано споразумение за доставки на петрол от Казахстан през петролопровода "Беку - Тбилиси - Джейхан", както и обсъждаме възможността за доставки през "Баку - Супса", отбеляза той.
Почти 80% от износа на петрол от Казахстан минава през територията на Русия - основно през Каспийският тръбопроводен консорциум до петролния терминал на пристанището в Новоросийск. Често петролът на Казахстан се продаваше под бренда "Уралс", тъй като характеристиките са близки.
След началото на войната в Украйна обаче Казахстан започна да се отдръпва от Русия и през миналия юни регистрира собствена марка петрол - KEBCO (Kazakhstan Export Blend Crude Oil). По този начин в Алмати се надяват и да избегнат нежеланието на клиентите да купуват техния петрол, за да не ги свърже това с Русия и да донесе санкции. С промяната износът се удвои и 70% от казахстанския петрол се продават в Италия и Румъния, посочва S&P Global.
Според анализатори петрол от Казахстан може да бъде използван без проблем и в рафинерията "Нефтохим" в Бургас. Така ще бъде избегнато рестартирането на скъпата идея за петролопровод между Бургас и Александруполис - този път в посока от Гърция към България.
След като смени името на петрола си, Алмати започна да търси алтернативи, за да избегне и редица ограничения на износа, налагани от Русия през миналата година.
От април 2023 г. Казахстан започна да изнася петрол през "Баку - Тбилиси - Джейлан", използвайки танкери за преноса на петрола през Каспийско море. Според изчисленията на Азербайджан капацитетът за износ по това трасе е 1,5 млн. тона годишно - нищожно количества спрямо малко над 52 млн. тона през Новоросийск през 2022 г.
Не е ясно какви количества може да се пренасят през "Баку - Супса", тоест през терминала на Грузия в Черно море, в който основни акционери са британската BP (30%) и азербайджанската Socar (25%).
Диверсификация на маршрута и купувачите за Казахстан е и договорът с Германия, по силата на който през тази година трябва да бъдат доставени 1,2 млн. тона петрол. Трасето на доставките е познатият петролопровод "Дружба". Германия се отказа от покупката на руски петрол, въпреки че има тази възможност - доставките през тръбопроводи са изключени от петролното ембраго, за да бъдат защитени Унгария, Чехия и Словакия. България пък получи дерогация от ограничените доставки през морски терминали.
Възможен нов пазар на Казахстан е Китай, пише S&P Global. В момента страната изнася около 20 хил. барела на ден, но има потенциал да насочи към тази дестинация до 400 хил. барела на ден, тоест към 20 млн. тона годишно.
В момента Казахстан добива петрол под квотата, определена му в ОПЕК+.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа