Очаква се Европейският съюз да оповести своя реакция на американските мита, но конкретните мерки остават неясни. Отговор под някаква форма трябва да има, макар че механичните ответни мита може да навредят най-вече на потребителите в Европа, коментира Михаил Димитров, финансов анализатор в Първа финансова брокерска къща (ПФБК), в предаването "В развитие“ Bloomberg TV Bulgaria.. По-ефективно би било фокусиране върху вътрешното укрепване на европейската индустрия, например чрез по-гъвкава регулация, която да даде възможност на компаниите да работят по-ефективно, смята той.
Според него е нереалистично да се очаква моментално единна позиция на 27-те държави в ЕС, защото всяка страна е различно засегната от американските мита. И все пак по-скоро трябва да се търси единен отговор, отколкото двустранни договаряния, което би фрагментирало единния пазар на ЕС.
Автомобилният сектор в Европа ще бъде особено уязвим, тъй като САЩ са основен външен пазар за европейските коли. „Ако САЩ увеличат търговските бариери, износът от Европа към Америка ще намалее, а някои вериги за доставки, включително и доставчици от България, може да пострадат чувствително“, каза събеседникът. И припомни, че немската икономика е важен двигател за България, защото много от частите, произведени у нас, достигат именно до германски автомобилни предприятия и после се изнасят отвъд Атлантика.
Димитров е категоричен, че всяка страна понася загуби при подобни търговски войни. Потребителите в САЩ могат да се окажат с по-високи цени на редица стоки, а производителите в Европа – с ограничен достъп до един от най-големите пазари в света. Според него реална е и вероятността по-евтини китайски стоки да заливат Европейския съюз, щом САЩ затруднят достъпа на Китай до американския пазар. “Това би могло да предизвика краткосрочни дефлационни процеси, принуждавайки производителите в Китай да продават на по-ниски цени. В подобна ситуация централните банки евентуално биха реагирали с намаление на лихвените проценти“, коментира анализаторът.
Тъй като европейската икономика и без това се намира близо до ръба на рецесия, един продължителен търговски конфликт със САЩ може да задълбочи проблемите. Освен това Европа получава все по-силни призиви да купува повече американско оръжие и газ, за да компенсира дефицита в двустранните отношения. "В краткосрочен план Старият континент няма голям избор, имайки предвид драстично ограничените енергийни доставки от Русия и слабите добивни възможности в повечето европейски страни“, отбеляза събеседникът.
Гостът сподели, че в някои отрасли, като производството на вино, вече се говори за очаквани съкращения. Изглежда малко вероятно да се намерят мигновени алтернативни пазари, особено за луксозни стоки с висока добавена стойност, каквито САЩ традиционно внасят от Европа. Заявеното желание на президента Доналд Тръмп да „върне“ производствата обратно в САЩ е цел, която не може да се осъществи лесно и бързо, смята Димитров.
Страни като Русия, Беларус и Северна Корея не са обхванати от новите мита, тъй като обемите на търговия със САЩ са малки или свързани с критични доставки, без реални алтернативи от американска гледна точка. Възможно е и да текат отделни преговори, посочи гостът. Най-добрият сценарий според него би била свободна търговия с нулеви мита, но моментната ситуация с дисбаланси и взаимни ограничения показва, че подобна сделка изглежда труднопостижима в близко бъдеще.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Виц на деня - 7 декември
Мачовете по ТВ днес (6 декември)
Времето във Варна на 6 декември 2025
Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Най-големият син на Болсонаро ще се кандидатира за президент на Бразилия
Границата с Гърция е отворена и в двете посоки за камиони
Заведоха седем дела след самоубийства и кризи, предизвикани от ChatGPT
Зеленски в действие: Андрий Ермак се прости и с още постове
Украински дрон удари сграда в Грозни, Кадиров обеща суров отговор