Америка е Китай, ако говорим за банки.
Макар че САЩ внасят повече промишлени стоки, отколкото изнасят, те имат голям търговски излишък в една забележителна област: финансовите услуги. Общият търговски излишък на САЩ в областта на финансовите услуги през 2024 г. е около 130 млрд. долара, показват данни на Бюрото за икономически анализи на САЩ.
Част от това отразява особеностите на международните парични потоци, например американските компании, управляващи офшорни фондове, пише Wall Street Journal. То обаче включва и неща като комисиони за търговия, поемане на емисии и консултации за сливания и придобивания. Категориите, включващи тези услуги, заедно формират излишък от близо 10 млрд. долара през миналата година.
Това се вижда на практика в световните класации за консултиране по сделки и набиране на средства. В периода след финансовата криза от 2008 г. класациите са силно ориентирани към американските банки. Миналата година те заемаха първите пет места по приходи от инвестиционно банкиране в световен мащаб и седем от първите десет, показват данни Dealogic.
Така че, когато се стигне до глобална търговска война, американските мегабанки могат да се превърнат в косвени жертви. Много от европейските лидери съкратиха дейността си през последните 15 години, а китайските и азиатските мощни банки имат ограничена сила извън своя регион. Една дълготрайна търговска война може да започне да променя условията на играта.
Банките в САЩ вече съобщават за забавяне на дейността по сключване на сделки, като клиентите им удрят паузата в очакване на яснота относно търговската политика. Рискът е те дори да загубят сделките, които се сключват, в полза на чуждестранни конкуренти, които преди това са превъзхождали.
„Ще бъдем под прицел. Това е, което ще се случи“, призна главният изпълнителен директор на JPMorgan Chase Джейми Даймън по време на разговора за отчета на банката за първото тримесечие.
„И това е нормално. Ние сме дълбоко вкоренени в тези други държави, хора като нас“, добави той. „Но смятам, че някои клиенти или някои държави ще се отнасят по различен начин към американските банки и ние просто ще трябва да се справим с това.“
Тъй като тези американски гиганти вече имат огромен дял от родния си пазар, международната диверсификация не е просто самохвалство. Тя е важен двигател на растежа.
JPMorgan заяви, че всеки ден премества повече от 10 трлн. долара в над 160 държави в над 120 валути. В същото време кредитирането на търговски клиенти извън САЩ е основен източник на нови заеми за Bank of America. Към първото тримесечие те са се увеличили с почти 14% от края на 2022 г. в сравнение с общия ръст на кредитите от 6%.
По време на разговора около отчета на банката миналата седмица, финансовият директор на Bank of America Алистър Бортуик посочи, че кредитирането извън САЩ носи голяма част от растежа ѝ през последните 15 години. „Тъй като станахме по-глобална и международна компания, отколкото може би бяхме през 2007 г., за нас беше важно да диверсифицираме кредитния портфейл извън САЩ“, каза той.
И все пак този път няма да бъде затворен за една нощ. За компаниите може да се окаже трудно да се откъснат от американска банка, която ги е обслужвала в продължение на години, в рамките на краткотраен търговски спор.
Американските банки имат и друго предимство: те осигуряват достъп до дълбоките капиталови пазари на САЩ, които отдавна са примамка за чуждестранните компании. Затова е ценно да останеш близо до американските банки.
Citigroup например не е забелязала промени в бизнеса си през последните седмици, заяви главният изпълнителен директор Джейн Фрейзър пред анализатори миналата седмица. Глобалните компании дори биха могли да се обръщат по-често към банката, ако им се наложи да изменят трансграничната си дейност или парични потоци, каза тя, наричайки Citigroup „пристанище в бурята“.
Глобалното банкиране отдавна лежи в основата на бизнеса на Citigroup, включително с предоставяне на ежедневни касови услуги, с физическо присъствие в 94 юрисдикции.
„На много от тези пазари по света сме от повече от век“, каза Фрейзър. „Били сме първата банка там, а понякога сме единствената международна банка там.“
Колкото по-дълго обаче продължава търговската война, толкова по-голяма ще става заплахата за американските банки.
„Чуждестранните фирми по принцип не трябва да използват международните клонове на американските банки за трансакции с високи такси“, казва Брад Сетсър, старши сътрудник в Council on Foreign Relations. В условията на търговско напрежение и други трансгранични конфликти „може да се стигне до смразяващ ефект - по същия начин, по който канадците преосмислят дали искат да си вземат почивка в САЩ“.
Едно трайно преоформяне на световната търговска система може да даде и по-належащ тласък на дългосрочните реформи в други страни и на отделянето от САЩ. Бившият председател на Европейската централна банка Марио Драги призова Европейския съюз да подобри капиталовите пазари на континента с цел набиране на парични средства.
Ако се окаже успешен, този ход може да доведе до създаването на по-силни и по-широки европейски банки и да намали необходимостта от достъп на компаниите до американските пазари. В такъв случай може да намалее и нуждата от услугите на големите американски банки.
Американските мегабанки са създадени, за да се разпростират по целия свят, и техният растеж зависи от това. Това ще стане по-трудно и по-малко изгодно в един деглобализиран свят.
Какво предстои за банковите регулации в контекста на въвеждането на еврото, как се трансформира финансовият сектор под натиска на дигитализацията и как бизнесът се адаптира към новите финансови рамки и изисквания – тези и още въпроси ще бъдат обсъдени по време на годишната банкова конференция Banking Today, организирана от Investor.bg на 13 май в София. Информация за програмата и как да се регистрирате за присъствие на място има ТУК.