Човешкият фактор остава от ключово значение за сигурността в банковия сектор и макар изкуственият интелект да играе все по-значителна роля, това само повишава важността на финансовата грамотност. Това бе едно от заключенията в рамките на панела „Финанси, технологии и киберсигурност“ на събитието Tech of Tomorrow на Investor.bg.
Колкото по-сложни са технологиите, толкова по-голям е рискът в човешкия фактор, защото потребителят има голям контрол върху парите си, коментира Момчил Зарев, главен директор „Растеж“ на „Сирма Груп Холдинг“ АД.
По думите му с напредъка на технологиите все по-малко и по-малко има риск в "нечовешкия" фактор, който става много голям дял от управлението на финансите. Когато някаква атака мине, атакуващият може да има пълен достъп върху финансите на своята жертва и това е големият риск, който трябва да се управлява от страна на банките, посочи още той.
Основна задача пред финансовите компании е това как да обучат потребителите и да им създадат по-добра финансова култура, допълни още той.
Момчил Зарев. Снимка: Investor Media Group
По отношение на изкуствения интелект Зарев подчерта също, че при финансовите институции няма банка, която да не ползва AI, но това е „под капака“, като изкуственият интелект се използва, за да се гарантира сигурността на парите. Сигурността се увеличава многократно от AI, финансовите системи стават все по-сигурни и това е от полза за цялото общество, допълни той.
По думите на Борислав Диков, директор управление „Дигитално банкиране и иновации“ на Пощенска банка, по отношение на дигиталната грамотност има рискове, като голяма част от потребителите не си дават сметка за това.
Той цитира данни на Евростат, според които около 31% от българите използват интернет банкиране, но макар да има ръст, делът остава под този за Европа – 67%.
Борислав Диков. Снимка: Investor Media Group
Хората виждат ползите от онлайн банкирането, но оставаме далеч от т. нар. безкешови общества, коментира той.
Диков също подчерта, че макар големите банки да инвестират изключително много в сигурност, остава и отговорността на клиента да се предпазва. Той даде пример с "ключалка, която независимо от това колко е сигурна, ако ключът е в нея, това няма значение".
Той също така предупреди, че самите атаки, като т. нар. фишинг, стават все по-персонализирани и по-добре издържани, като напомни отново, че никога никоя банка няма да изисква конфиденциални данни от своите клиенти по имейл или телефон.
Маркетинг експертът Николай Събев посочи, че през последните години у нас има напредък по отношение на дигиталната сигурност. Въпреки това някои групи от населението трудно могат да бъдат спечелени, особено по-възрастните хора, макар да има една целева група между най-младите и най-възрастните, където би могло да се съсредоточи вниманието.
Най-устойчивите бизнеси по линия на финансовите институции ще са тези, които дават сигурност, категоричен бе той.
Константин Костадинов, изпълнителен директор на „Вива Кредит“, наблегна на това, че и обучението на служителите на самите финансови институции е ключово за сигурността, защото те също могат да се окажат слабо звено.
Финтехът и потребителите
Едно от основните неща, които може да се научи от сектора на финансовите технологии, това е обслужването на клиенти и като цяло по-доброто клиентско изживяване. Това коментира Момчил Зарев, като според него налице е по-голям фокус към услугата и комуникирането с потребителите.
От своя страна, Константин Костадинов подчерта, че финтехът дава възможност за модифициране на услугата и продукта. Финтехът може би е по-гъвкав по отношение на бързината на създаване на продукт и има възможности за модифициране на услугата и продукта по-бързо, като банките са по-тромави, посочи той.
Константин Костадинов. Investor Media Group
За Борислав Диков пък банките могат да се учат от финтех компаниите на бързина на решения, подчертавайки важността в днешно време на клиентското изживяване. Банките се променят с бързи темпове и партньорствата с финтех сектора са напълно желани и добре дошли за тези от тях, които искат да се развиват динамично, коментира той.
За Николай Събев хиперперсонализацията също е едно от нещата, в които финтех компаниите са много добри.
Борислав Диков коментира, че все повече от големите банки се стремят да отговарят на нуждите на своите потребители, а не просто да създават продукт заради самия продукт.
Нашата цел е да предлагаме продукти, при които клиентът е във фокуса и се посрещат неговите нужди, посочи той. По отношение на самото използване на дигитални услуги, клиентите все повече намират смисъл в това и изискванията и предпочитанията им стават все повече, категоричен бе още той.
Бъдещето след 5 години
Николай Събев и Момчил Зарев посочиха Азия като пример за евентуалното бъдеще на сектора.
За маркетинг експерта т. нар. вградено разплащане е едно от нещата, които ще се развиват още повече в бъдеще. Той даде пример с Китай и плащанията с т. нар. лицево разпознаване, или както се шегуват хората в страната – плащане с усмивка. Това създава удобство за клиентите и в следващите 5 години ще видим растеж в това направление, прогнозира той.
Николай Събев. Снимка: Investor Media Group
Събев също така подчерта, че започва все повече да се говори и за акаунт-акаунт плащанията без посредници, които елиминират такси и са по-бързи. Той спомена и дигиталните национални валути (CBDC) като възможно направление за развитие, тъй като там има потенциал.
Момчил Зарев даде за пример също Китай и Япония и Изтока като цяло, където има много развити платежни системи. По думите му, ако наблюдаваме посоката, в която регионът се движи, може да предположим, че разплащателните карти във вида, в който са днес, ще изчезнат на фона на все повече появяващи се иновации.
Основни партньори на Tech of Tomorrow са: Пощенска банка, A1, MFG, Shelly Group, Lirex, Fsas Technologies и Сирма.
Партньори на проекта са: Travel by electric, Nova Translate, Ruven Trans, BG Charge Systems и Столето.
Tech of Tomorrow се организира с подкрепата на: Devin, Ведра Кафе, print.bg, Phi Cocktail Bar, DiKa.
Институционални партньори са: Българска Финтех Асоциация, BESCO, Асоциация на индустриалния капитал в България, Българска асоциация за рисково и дялово инвестиране, Българска e-commerce асоциация, Sofia Tech Park, SeeNext.
Медийни партньори на Tech of Tomorrow са: Bloomberg TV Bulgaria, Bulgaria ON AIR, Automedia.bg, Dnes.bg, Webcafe.bg, Money.bg, Dir.bg, медийната платформа Zone4Tech.bg и нейните подкасти „ТЕХните истории" и „ТЕХнически погледнато", See News, Kaldata, The Recursive, Divna.Tech, UX България и puzl coworking.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна