Огромна част от културните дейности, инвестиции и заетост в културния сектор у нас са концентрирани в София - тенденция, която се наблюдава от години, но става все по-явна и подсказва за ограничения достъп до култура на хората, които не живеят в столицата.
Добавената стойност по факторни разходи на изкуствата, културните и творческите индустрии, културното наследство и културния туризъм към икономиката на България за 2020 г. е достигнала 5,67%, отбелязвайки ръст с 0,02 процентни пункта спрямо 2019 г., показва изледване на Обсерватория по икономика на културата, изготвено в партньорство със Столична община.
Според него обаче тази добавена стойност е концентрирана предимно в Югозападния район за планиране, в който попада София – цели 86%. Най-слаб резултат по този показател има Северозападният район на планиране, на който се падат едва 0,8% от добавената стойност. Резултатите обаче показват тежък дисбаланс в разпределението по региони. Втори по добавена стойност е Южният централен район за планиране, в който попада Пловдив. Неговите 4,8% са свидетелство, че вторият по големина град в България и района около него не успяват да догонят София, където се наблюдава свръхконцентрация на културни дейности.
Добавена стойност на изкуствата, културните и творческите индустрии, културното наследство и културния туризъм в България за 2020 г. по СРП в %
Според Диана Андреева-Попйорданова, директор на Обсерватория по икономика на културата и преподавател в УНСС, София спокойно може да бъде определена като град на творческата икономика.
„Нашият сектор е на четвърто място в икономиката на Столична община 13 последователни години, без значение от Covid кризата в 2020 г.“, коментира тя. „Повече от 1 път и половина е добавената стойност на София спрямо националното ниво, макар че имаме 0,01 процентен пункт спад на добавената стойност през 2020 г. в абсолютни стойности“.
На този етап България е на последно място по децентрализация на културния сектор, но пък попада в топ 10 в Европейския съюз по икономически принос и по ниво на заетост, уточниха от Обсерваторията по икономика на културата.
Добавената стойност по факторни разходи на сектора в България е около 4 млрд. и 120 млн. лева. От тях 3,22 млрд. лева се падат на София.
„Прави впечатление, че 2019 и 2020 г. имаме растеж, макар и минималистичен. Това се случва основно в две от културните индустрии – софтуер и видео игри и медиите“, коментира Диана Андреева-Попйорданова.
Заетост
По-голямата част от заетите в българската култура очаквано са базирани в столицата. Заетостта в културния сектор в България е записала лек растеж през 2020 г. до 4,17% от общо заетите във всички икономически дейности, показва изследването. За сравнение през 2019 г. този дял е бил 4,12%, а през 2010 г. – 3,61%. Така през първата година на пандемията в културата у нас са работили близо 106 хил. души, а по-голямата част от тях - малко над 66 хил., са били в София. В Пловдив броят им е бил над 7600, във Варна – над 6400, а в Бургас – над 2400 души.
Добрата новина е, че от 2008 г. насам се наблюдава постоянен темп на растеж на заетите в сектора като цяло.
„Над 65% от заетите са в Столична община. През 2020 г. реализираме спад, основно във филмовата индустрия и в сценичните изкуства на територията на общината“, уточни Андреева-Попйорданова. По думите ѝ около 20% от заетите в сектора през 2020 г. са работили в държавни, общински културни институции или в обществените медии. Останалите 80% са били в частни и неправителствени организации.
Фактът, че в културния сектор в България има изключително голям брой наети – над 75 хил. души за 2020 г., е обясним с това, че голяма част от хората в сектора често не работят на едно място, което е силно характерно за творческите професии. Тук проблемът със свръхконцентрацията излиза още по-явно на преден план: над 53 хил. от тези 75 хил. са позиционирани в София, като се наблюдава постоянен темп на нарастване, особено в културните индустрии. Сценичните изкуства също имат значим принос към наетите в рамките на Столична община.
Броят на организациите в изкуствата, културните и творческите индустрии, културното наследство и културния туризъм през 2020 г. е бил 23 818, като 12 374 от тях са от София. За сравнение в Пловдив през 2020 г. е имало едва 1885 организации в сферата на културата, във Варна – 2055, а в Бургас – 1145.
Преки чуждестранни инвестиции
„От години говорим за стратегия за култура, но реално нямаме икономическа стратегия, която да изведе няколко ясни приоритета и измежду тях да бъдат културните и творчески индустрии като сектор с изключително висока добавена стойност и прираст в българската икономика. Паралелно с това нямаме стратегия за привличане на преки чуждестранни инвестиции и в кои сектори“, коментира Диана Андреева-Попйорданова.
Според изследването едва през 2020 г., след икономическата криза 2009-2011 г., секторът е успял да надмине 2008 г. по преки чуждестранни инвестиции, която е била особено успешна. Според Диана Андреева-Попйорданова културата е един от секторите, които са двигатели по привличане на преки чуждестранни инвестиции у нас, като за 2020 г. те достигат над 490 млн. евро. Едва 78 млн. от тях обаче са извън столицата.
Оборотът на културния сектор в България през 2020 г. е достигнал 7,8 млрд. лева, което е значително под сумата от 8,95 млрд. лева за 2019 г. От Обсерваторията по икономика на културата обаче очакват през 2021 г. по-високо ниво в сектора поради бързото възстановяване. Близо 6,1 млрд. лева от сумата за 2020 г. се падат на София.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата