IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Пропастта между победители и губещи в луксозния сектор се задълбочава

Перспективите пред акциите на компаниите от сектора са от ключово значение за възобновяването на ръста на европейските фондови пазари

13:44 | 24.07.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

За европейските луксозни компании този сезон на финансови отчети ще подчертае нарастващата пропаст между победителите и губещите, пише Bloomberg.

Секторът започна обещаващо с добри резултати от британския производител на модни стоки Burberry и по-силните от очакваното продажби на Richemont, собственик на Cartier. Но предстоящите отчети на LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE, Kering SA и Salvatore Ferragamo SpA не вдъхват особен оптимизъм сред инвеститорите.

Ако продажбите на тези компании се окажат под вече занижените прогнози, акциите им може да продължат срива си от началото на годината, който досега е изтрил пазарна стойност до 175 млрд. евро. Перспективите пред акциите на компаниите от сектора на луксозните стоки са от ключово значение за възобновяването на ръста на европейските фондови пазари, като се има предвид тежестта на тези компании, но инвеститорите трябва да подхождат по-внимателно при избора на конкретни имена, където да вложат парите си.

Пропастта се разширява заради съчетанието от отслабнало търсене в Китай, различна потребителска представа за марките, по-слаб долар и високи оценки на компаниите - фактори, които влияят различно на отделните фирми. Този отчетен сезон ще бъде решаващ за разграничаване на печелившите от изоставащите, като анализаторите очакват много разнопосочни резултати по отношение на приходите.

Ярък пример за това разделение е LVMH спрямо френския ѝ конкурент Hermès International SCA. Продажбите в основното подразделение на LVMH за мода и кожени изделия вероятно са спаднали със 7,8% през второто тримесечие, според прогнозите на анализатори. Компанията ще обяви резултатите си в четвъртък след края на борсовата сесия. Hermès, която е пример за това как една компания може да процъфтява, продавайки продукти от най-висок клас, се очаква да отчете ръст от 12% в подразделението за кожени изделия. Резултатите ѝ ще излязат на 30 юли.

В случая с LVMH, собственик на Louis Vuitton и Tiffany & Co., акциите са загубили близо половината от стойността си за последните две години, отстъпвайки титлата на най-голяма европейска публична компания по пазарна капитализация, докато инвеститорите все повече се притесняват от безпрецедентен спад на търсенето в Китай. От друга страна, акциите на Hermès издържат на общия натиск в сектора. След скок от 160% от края на 2020 г., тази година те почти не са се променили, докато кошницата с луксозни акции на Goldman Sachs е загубила 7%.

В настоящата икономическа ситуация ценовата сила е от решаващо значение, казва Хелън Джуел, главен инвестиционен директор за Европа, Близкия изток и Африка в BlackRock Fundamental Equities. „Предизвикателството за инвеститорите беше, че някои от имената, които смятахме за по-силни марки, всъщност не се оказаха такива“, добавя тя. „Може да има възможности за покупки след разпродажбата в сектора, но трябва да сте много избирателни.“

Разликата със златните години за сектора между 2021 и 2023 г. е очевидна - тогава инвеститорите масово купуваха всякакви европейски луксозни акции, възползвайки се от потребителския бум след пандемията от Covid-19. Но сега, когато икономиката на Китай се забавя и срива търсенето на скъпи чанти и часовници, инвеститорите залагат само на брандове, които успяват да грабнат потребителите.

Сред печелившите за годината са акциите на Burberry, които са поскъпнали с над 30%. Британската модна марка набира инерция с плана си за преструктуриране и привлича нови клиенти чрез фокуса си върху връхните дрехи.

За някои инвеститори оценките в сектора все още са прекалено високи, дори след спада в цените на доста акции тази година. Средното съотношение цена/печалба за индустрията е 27 пункта, по данни на Bloomberg - почти 85% над нивото на по-широкия пазар и над дългосрочната средна стойност за последните 10 години.

„Това е сектор, който е напълно изложен както на мита, така и на слабия долар“, казва Ролан Калоян, ръководител на стратегията за европейски акции в Société Générale SA. „Ще бъде доста трудно, затова запазвам понижените си прогнози“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:44 | 24.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още