IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Финансова децентрализация през крив макарон

Общините постоянно се опитват да се отскубнат от хватката на държавата, но в същото време не спират да тропат на вратата на финансовия министър

08:08 | 29.03.18 г. 34
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Според тях събираемостта на местните данъци и такси до голяма степен зависи от модела на данъчната система, но и не само от нея – зависи от платежоспособността на хората, на бизнеса, от конкретни икономически и социални условия в определен момент на дадена територия, от работата на администрацията. Ако например електронните услуги в големите градове са предпочитани от данъкоплатците, то в малките населени места хората все още повече се доверяват на хартиения документ, на обслужването на гише. 

От сдружението коментират още, че има редпосчватица примери от последното десетилетие за фалиращи големи структуроопределящи предприятия в различни общини, които не могат да обслужват данъчните си задължения и това се отразява директно върху постъпленията в общинската хазна. Там където структурата на местните приходи е такава, че тези предприятия са осигурявали  определен дял в приходите на общините, ефектът за общинските бюджети винаги е негативен и тези общини наистина се налага да търсят помощ от държавата. При тези условия и при съществуващото приоритизиране на вземанията, вземанията на общините не винаги могат да бъдат удовлетворени.

"Също така, когато говорим за помощ от държавата за общините е необходимо да се отчита, че местните власти предоставят публични услуги най-близо до хората и от една страна изпълняват редица държавнически функции на местно ниво, а от друга решават конкретни въпроси на местното население, които законът е определил като местна компетентност", посочват още от НСОРБ. 

От последния отчет на финансовото министерство за състоянието на общините става ясно, че за поредна година по-голямата част от дълговете на общините са породени от невъзможността им да финансират сами местните си дейности, да се разплащат към доставчици, строители или изпълнители на различни договори. Много е важно да уточним, че що се отнася до парите от Брюксел, общините са отличници, почти без изключения, защото дейностите, извършвани с европари обикновено се съфинансират с банкови заеми от Фонда за органите на местното самоуправление в България (ФЛАГ).

Според данните за финансовото състояние на общините през 2017 г. и за общините в процедура по финансово оздравяване през 2018 г.,13 общини се нуждаят от финансово оздравяване, при 32 общини година по-рано. Това са общините Симитли, Струмяни, Белоградчик, Грамада, Димово, Кочериново, Рила, Сапарева баня, Септември, Перник, Неделино, Чепеларе, Стамболово.

Общо просрочените задължения на всички общини към 31 декември 2017 г. са в размер на 156,8 млн. лв., в т.ч. по бюджета на общините 146,1 млн. лева., отчитат още от МФ. Просрочените задължения по бюджетите на общините са формирани от 143 общини (53% от общия брой общини).

таблица таблица

Общинският дълг и общинските гаранции към 31 декември 2017 г. възлизат на 1,2 млрд. лв., в т.ч. 594,6 млн. лв. вътрешен (47,2%) и 665,9 млн. лв. външен дълг (дългът на Столична община формира 49,9% от общия размер на дълга).  таблица таблица

Най-парадоксалното е, че кметовете постоянно се опитват да се отскубнат от хватката на държавата, но в същото  време не спират да тропат на вратата на финасновия министър за още парична подкрепа, с която да вържат бюджета.
Очевидно е, че общините в общия случай имат силно ограничен собствен ресурс и разчитат почти изцяло на субсидиите от държавата. Ситуацията е различна само в големите градове и курортни общини, където приходите от имуществените данъци са значително по-високи. За повечето общини обаче собствените данъчни приходи са около 5-10% от бюджета им.

От НСОРБ посочват, че целта на общините на местно ниво, а и целта на държавата на национално, е да се търси баланса и справедливостта при облагане, съобразено с пазарните условия, да се осигурява едновременно и социална поносимост и в същото време финансиране на всички т.нар. публични блага или услуги.

Липсата на собствен ресурс обаче означава че на практика не могат да се провеждат смислени политики на местно ниво и второ, че дори и най-малкият шок - например неразплатен европейски проект, практически потопява общината „под вода” и тя няма инструменти за реакция, коментира за Investor.bg Петър Ганев от Института за пазарна икономика.

Трябва да направим и още едно уточнение, общините с държавен заем се обвързват с оздравителен план, както и с много по-силен надзор от централната власт, като целта е да бъде намален дефицитът по бюджета, необезпечените и просрочените задължения и да бъде подобрен мениджмънта.

Има една приказка, че ако ви говорят, че работата не е в пари, а в принципи – значи работата е в пари. И с общините е така, защото идеята да взимаш повече (повишавайки налозите), за да разпределяш повече е обречена на провал, ако нещо кардинално не се промени в борбата с корупцията и управлението на отделните населени места.

Факт е, че България е една от страните с най-ниско пряко облагане. На фона на други държави имотните данъци тук, са почти символични. Но малките общини няма как да се развиват, разчитайки само на данъци. Трябват им устойчиви инвестиции и проекти, които да съживят замрелия трудов пазар и да вкарат реален паричен ресурс в изтънелите общински касички. Или най-после да се заговори за реална финансова децентрализация...  

Според Петър Ганев общините доста са повишили данъците, като в периода от 2013 до 2018 г. има 98 покачвания на имотния данък. Данъкът върху колите е бил повишен 48 пъти през последните 5 години.

Последна актуализация: 11:31 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

4
rate up comment 11 rate down comment 0
mick
преди 6 години
Освен това, защо акциза върху горивата не отива за поправяне на пътищата?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 2
mick
преди 6 години
Знаете ли какви са виенските данъци? Проблемът в момента е, че ДДС и акцизите са огромни, но данъкът върху собствеността е символичен, а и е само върху сградите и автомобилите - останалите имоти са без данъци. Затова общините нямат никакви приходи от данъци и чакат на държавата. Например - едно малко градче или село - какви данъци събира за година? В същото време обаче има хиляди декари земи и гори в землището си.. обаче от там данъци йок. Затова в малките населени места има само една асфалтирана улица с много дупки.. всичко останало е макадан. Заради неадекватната ни данъчна система.. се получава парадокс - уж все по-голям БВП имаме, а разрухата в инвраструктурата става все по-голяма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 4
khao
преди 6 години
Няма как да има виенска инфраструктура с пернишки данъци", каза министърът.----а реално е точно обратното, виенски данъци с пернишка инфраструктура
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 6
DarkStar
преди 6 години
"а ако те имат финансови трудности - да повишат данъците, предложи Горанов" ...просто гениално... как кметовете в Северозападна България не са се сетили за това... да вдигнат данъците и да си оправят общините.... Горанов започва да блести с "икономически прозрения" ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още