Преходът към електрическа мобилност вече е стартиран, което предвещава безпрецедентни предизвикателства за европейската автомобилна индустрия. На фона на все по-амбициозните климатични цели, постепенното загърбване на двигателя с вътрешно горене изглежда почти неизбежно, като почти всяка страна в региона вече разполага с политика по този въпрос. В допълнение към другите действащи сили в индустрията като дигитализацията и автоматизацията това ще доведе до значителни последици за заетостта, вариращи от загуба на работни места до преквалификация и нови възможности в мобилността с ниски емисии, създавайки големи предизвикателства пред политиката за „справедлив преход“, пише Clean Energy Wire, позовавайки се на съвместно проучване на Agora Verkehrswende and Boston Consulting Group.
Има значително разминаване в оценките колко от наличните работни места в автомобилната индустрия в Европа в крайна сметка ще бъдат загубени по време на прехода и до каква степен те могат да бъдат компенсирани от появата на нови такива, например в производството на батерии.
Мощната автомобилна индустрия в Европа се опитва да не изостава в ускоряващия се преход към нисковъглеродни автомобили. Списъкът на страните по света, които планират да забранят продажбата на нови конвенционални автомобили в рамките на две десетилетия, бързо се разширява: Норвегия, Белгия, Индия, Нидерландия, Канада, Швеция, Дания, Великобритания, Франция, Испания и американският щат Калифорния планират забрана на двигателя с вътрешно горене през следващите две десетилетия.
Въздействието върху европейската икономика ще бъде значително, тъй като милиони хора в момента изкарват прехраната си в индустрията за производство на конвенционални автомобили и техните компоненти. Много от тях ще трябва да се преквалифицират, за да се адаптират към новите позиции в производството на електрически превозни средства. Други ще загубят работата си, тъй като чистата мобилност ще предлага изцяло нови възможности за работа в индустрията, като например производството на батерии.
Понастоящем Европа произвежда 25% от всички леки автомобили и 19% от търговските превозни средства по целия свят, според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Регионът е дом на световни автомобилни гиганти като Volkswagen Group (която включва марките Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda и Seat), Stellantis (Fiat, Peugeot, Citroen, Opel/Vauxhall), Renault Group, BMW и Daimler (Mercedes). Тези компании често попадат в центъра на вниманието, когато става въпрос за ефектите от електрификацията, но последните данни показват, че производителите ще се справят с преминаването към електрическа мобилност с по-малко загуби на работни места, отколкото първоначално се очакваше.
Силната европейска индустрия на автомобилните доставчици изглежда ще бъде по-сериозно засегната от трансформацията, тъй като много по-малки компании зависят от производството на части за автомобили с двигатели с вътрешно горене, които вече няма да са необходими при електрическите автомобили - например запалителни свещи, системи за впръскване на гориво, изпускателни системи, скоростни кутии или резервоари за гориво. На тези компании ще бъде особено трудно да преминат към алтернативни продукти.
Колко голям е проблемът?
Общата директна заетост в автомобилното производство е най-висока в Германия, където работят около 882 000 души, следвана от Франция (229 000 души), Полша (214 000 души), Румъния (191 000 души), Чехия (181 000 души), Италия (176 000 души), Великобритания (166 000 души) , Испания (163 000 души) и Унгария (102 000 души), според данни на ACEA.
авто1
Като се има предвид относително по-малкото им население като цяло, делът на директно заетите в автомобилната промишленост от общото производство е най-висок в Словакия и Румъния - почти 16%, следвани от Швеция, Чехия, Унгария и Германия, като средната стойност за ЕС е 8,5 процента.
авто2
Много големи автомобилни играчи - както производителите на автомобили, така и доставчиците - използват Източна Европа като разширена работна дъска, като се имат предвид относително по-ниските заплати там. Например, в Чехия тази тенденция направи автомобилната индустрия най-големият индустриален сектор, който представлява повече от 9 процента от брутния вътрешен продукт на страната, 26% от националното ѝ производство и 24 на сто от чешкия износ, според данни на агенцията за развитие на бизнеса и инвестициите на страната Czechinvest.
авто3
Много чуждестранни инвеститори в автомобилната индустрия развиват производствена дейност в Чехия.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Какво знаем за руската офанзива в Сиверск, ключов пост в Донбас ВИДЕО
22 млн. евро "зелени" средства в израелски оръжейни компании: войната като устойчива инвестиция
Служители на американски ресторант използваха ChatGPT, за да...инсценират обир
Зодиите, които остават спокойни в кризисни ситуации
Европейският Eurofighter може скоро да лети за Бангладеш