Най-големите печеливши от Закона за горивата ще бъдат представителите на едрия бизнес, заяви Мартин Владимиров, анализатор от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД), пред БНР.
Неговият коментар идва на фона на подготвяния протест през тази седмица на „жълтите жилетки“, организиран от Националното движение на търговците и превозвачите на горива, като по думите на неговия говорител Симо Симов това действие ще обхване всички големи градове и е израз на отчаянието на хората, които „трябва да се борят за хляба си“ заради „неизпълнимите условия“, поставени от Закона за горивата.
„Законът беше прокаран с изключително голямо мнозинство. Изглежда, че там буквално всеки депутат поотделно беше уговарян да гласува за приемането на закона. Ролята на патриотите беше изключително активна. Не е случайно, че и лицензионната дейност сега се премества в Министерството на икономиката. Има синхрон на действието, което може да говори за някакъв вид лобизъм. Ние в ЦИД наричаме това завладяване на държавата. Решенията в държавата и промяната на законите стават не за да се защити конкретен национален или публичен интерес, а интереса на големите компании, които са в тесни връзки с политически партии“, коментира Владимиров.
Според него дори не е направен предварителен анализ за ефекта от закона. Той изказа мнение, че проблемът е по-скоро в прилагането му, а не непременно в закона.
„Не че в сърцевината на текста има нещо, което е противоконституционно или дискриминиращо. Начинът на прилагане и това, че се отсяват едни групи срещу други групи – това води до монопол и липса на прозрачност. Проблемът е, че при прилагането на законите вече липсва всякакво доверие, че институциите действат честно“, подчерта още анализаторът.
Ако малки дистрибутори излязат от пазара, ефектът от закона ще е повишаване на цената на горивата, предупреди Владимиров.
„Не е проблемът в малкия пазарен дял, който имат селските бензиностанции. Проблемът е в доставчиците на едро, които захранват тези малки бензиностанции. Въпросът е там дали играта не е по-голяма“, коментира той.
Според него решенията често се взимат на личностна основа, има субективен елемент и частен интерес през един по-общ закон.
Липсата на адекватни действия от страна на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е основният проблем на пазара на горивата, смята анализаторът от ЦИД. Според него не се прави нищо за противодействие на доминиращо положение на пазара на горивата:
"Подобни закони отклоняват вниманието от главния проблем - защо на пазара от години има един играч на едро и той успя да налага марж по-висок от средните цени в целия регион", заключи Владимиров.


Жена загина при пожар
Честваме паметта на свети пророк Даниил
„България Еър“ и Летище „Васил Левски“ – София посрещнаха 8-милионния пътник за 2025 година
Отличиха най-изявените спортисти на Варна за 2025 г.
Кои са седемте най-горещи дестинации в света за 2026-та?
Преходът към електрически автомобили се разнищва бавно, после изведнъж
Настъпва умора от биткойн, като токенът се насочва към четвърта годишна загуба
САЩ заплашват с ответни мерки срещу фирми от ЕС заради дигиталния данък
Тръмп нареди блокада на санкционирани петролни танкери във Венецуела
Китай облекчава митата върху вноса на свинско месо от ЕС в окончателно решение
Mercedes показа най-бляскавия Unimog в историята
Официално: ЕС се отказва от забраната на ДВГ през 2035
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
Путин сложи ръка на имотите на Усик в Крим
Радев ще се срещне с БСП и ИТН за консултации след оставката на кабинета
Макрон за невярна информация в интернет за преврат във Франция
Само половин час слънчево греене в Стокхолм дотук през декември
Иранската Нобелова лауреатка Наргес Мохамади е откарана в болница след арест