Няма съмнение в едно - пазарът на труда е пренареден и популярното проучване Graduate Survey отново успява да го измери. За 4-а поредна година студентите споделиха мнението си и класираха компаниите с най-висок имидж като работодател в България.
Тази година проучването е извънредно важно, измервайки реакциите на бизнеса у нас в средата на извънредно положение и кризата около Covid-19 и промените в мнението на студентите. Избиращите бъдещата си кариера от България и чужбина попълниха анкета от над 50 въпроса, която класира Топ 100 работодателите у нас по имидж и желание. Анкетата се използва и като източник на полезна информация за компаниите, които по този начин може да разберат какво е мнението за тях и с какво могат да привлекат амбициозната част от студентите.
Компанията с най-висок имидж като работодател тази година е представителството на популярната IT компания IBM в България. Компанията всяка година е в ТОП 10, но за първа година успява да достигне най-високата позиция.
Веднага след нея се нареждат българската Софарма АД, която през изминалата година заемаше място №5, като най-желан работодател. На 3-то място се нарежда мултинационалната софтуерна компания VMWare, изкачвайки се с шест позиции нагоре през 2020 г.
„Особеното тази година е, че мнението на студентите наистина се е повлияло от реакциите на компаниите в настоящата обстановка. Ситуацията ги е накарала да се замислят за естеството на бизнеса и работата, която ще извършват при евентуалния си бъдещ работодател. Мнението на студентите доказано се е променило и се радваме, че успяхме да го измерим и предоставим на бизнеса, за да се адаптира към променената ситуация“, споделя Георги Георгиев, част от екипа на проучването Graduate Survey в България.
През 2020 г. студентите търсят повече сигурност в добре познати брандове и популярни сред клиентите фирми, като три от общо петте най-високо оценени причини за избор на работодател са свързани с възможността за развитие, обучение и растеж в компанията чрез разнообразни задачи. В ТОП 5 причини влизат още предлагането на професионално обучение и възможност за работа по разнообразни задачи.
За 4-те години, в които се провежда проучването в България, стартовата заплата и нивото на заплащане и придобивки никога не са били сред Топ 5 причините за избор на бъдещ работодател. За сметка на това възможността за обучения, кариерно израстване и работа в среда, която развива уменията на студента, винаги са заемали място в най-търсените работодатели, както обобщено, така и в разрезите по индустрии.
Как се формира мнението на студентите?
Проучването измерва и по какви канали студентите добиват информация и изграждат мнението си за даден работодател:
Въпреки че за всяка компания това е строго индивидуално, обобщените данни показват, че 50,15% от студентите използват социалните мрежи за получаване на информация от компанията, 47,15% - реклами в интернет, 23,88% - приятели студенти, 22,08% черпят информация от кариерната страница на компанията, 20,98% - от служители на компанията, 20,78% - от реклами по телевизията и 19,18% - от семейство и познати.
Вземайки предвид процентното разпределение на каналите, разбираме, че всъщност 3-те основни канала за формиране на мнението за желан бъдещ работодател са:
Социалните мрежи,
Препоръка от човек, било то близки, приятели, състуденти или служители на компанията
Представянето на компанията в кариерния си сайт и реклами.
Ето и Топ 100 на най-желаните компании според имиджа им като работодател сред студентите в България и българи учещи в чужбина.
Проучването е организирано и проведено в България в периода февруари – май 2020 от ToTheTop Agency с възможност за изготвяне на индивидуални сечения за фирмите в България.
В сряда очаквайте и Топ 100 за най-желаните работодатели сред работещите у нас, отново в Investor.bg


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията