Строителството на язовир „Луда Яна“, който трябваше да реши проблемите с водоснабдяването на община Панагюрище и да бъде завършен тази година, на практика е спряло. В Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) се обсъжда и вариант за прекратяване на договора със строителя и търсене на нов изпълнител на обекта.
Това става ясно от отговор на регионалния министър Петя Аврамова на въпрос на депутата от „БСП за България“ Христо Проданов.
Проектът е за 56 млн. лева, осигурени от Световната банка и държавния бюджет по „Проект за развитие на общинската инфраструктура“. Той включва изграждането на пречиствателна станция за питейни води и довеждащи водопроводи.
Строителството на „Лудя Яна“ започва през 1986 г. и прекъсва през 2000 г. с изградена частично язовирна стена и допълнителни съоръжения. След извършено задълбочено изследване е установено, че изградената част от стената отговаря на всички изисквания за здравина и качество и може да бъде надградена, но останалите съоръжения ще бъдат разрушени и изградени наново.
Строителните дейности започнаха отново през есента на 2016 г. За изпълнител беше избран консорциум между австрийската строителна компания „Щрабаг“ и българската фирма „Станилов“ ЕООД.
Към момента строителните работи са завършени на 30%, посочва Аврамова в отговора си. Причините за забавянето са комплексни – както продължителни периоди на лошо време, заради което строителството не е било възможно, така и затруднения с осигуряване на техника и персонал, става ясно от отговора на регионалния министър.
„Обектът е сложен и комплексен, състои се от девет подобекта, чието изпълнение изисква високо ниво на организация, професионална компетентност и стриктна последователност на работите, каквито изпълнителят не показва в достатъчна степен“, казва Петя Аврамова.
Консорциумът не успява да осигури инженерен състав, работници и механизация за строителството на язовира, има голямо текучество на персонал и липсва приемственост, констатират от МРРБ. Занижен е и контролът на обекта, допуснати са технически грешки, заради които са изпълнени некачествени работи, които трябва да бъдат отстранени.
Друга причина, която Аврамова изтъква, са финансовите проблеми на единия от партньорите - „Станилов“ ЕООД. Компанията дори е заличена от Централния професионален регистър на строителя към Камарата на строителите с протокол от октомври т.г. Така на практика фирмата губи качеството си на строител, което означава, че другият партньор - „Щрабаг“, трябва да предприеме действия.
Регионалният министър посочва, че се изпълнява авторски и технически надзор на обекта, провеждат се и редовни срещи, за да се направи опит за преодоляване на закъснението на строителните дейности. Провеждат се разговори и с австрийския партньор в консорциума да предприеме мерки за качествено изпълнение на дейностите и осигуряване на необходимия ресурс за изграждането на язовира.
МРРБ, междувременно, е подало искове за неустойки в съответствие с договора.


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
преди 6 години И защо трябва да интересува някой, че някаква частна фирма има проблеми с персонал, лошо време и т.н. Подписали са договор и трябва да се изпълняват в противен случай си има компенсации за това ако ще и да фалира - така се прави бизнес в днешно време и на който не му харесва въобще да не се захваща. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Как го фалираха Станилов, толкова камиони, толкова обекти прави. Метрото в София участва и къде ли не ? Да не би да се скрива една фирма и почва да работи през друга фирма ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар