IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Зелена светлина за сливането на "Юнион Ивкони" и "Груп Плюс" създава мега превозвач

Икономическите ефекти се изчисляват в икономия от 1,665 млн. лв. от гориво, резервни части и заплати годишно, изчисляват от новото дружество „Транспект“

14:46 | 01.10.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Комисията за защита на конкуренцията разреши на „Транспект“ АД да обедини под покрива си два от големите играчи в транспортния сектор с пътнически превози, като осъществи концентрация чрез придобиване на едноличен контрол върху „Юнион Ивкони“ ООД и „Груп Плюс“ ООД.

Това пише на сайта на антимонополния регулатор, който преценява, че обединяването на наличната материално-техническа база и автобусен парк на „Юнион Ивкони“ и „Груп Плюс“ в една икономическа група ще доведе до минимизиране на разходите им като цяло след осъществяване на концентрацията.

Сделката е поредната в сферата на сливания и придобивания в българската икономика.

Цел на операцията

Придобиването на контрол върху „Юнион Ивкони“, „Груп Плюс“ и „Етап-Адрес“ представлява възможност за стратегическа инвестиция, като сделката ще позволи на „Транспект“ да се конкурира ефективно на пазара на автобусен превоз на пътници в България.

В КЗК прогнозират, че това обстоятелство е напълно вероятно да доведе и до по-добри показатели при участието им в обществени поръчки.

В „Транспект“ пресмятат, че синергията от нотифицираната концентрация ще доведе до допълнителна
рентабилност с намаляване на разходите за наеми на търговски площи, които в момента се заплащат от всяко едно от придобиваните дружества поотделно, икономия от възнаграждения и осигуровки на служители в
администрацията и заетите в търговските офиси, които ще бъдат закрити.

Икономически ефекти

От дружеството посочват, че финансовите ефекти ще дойдат след анулиране на минимум седем обслужвания, които се изпълняват паралелно от двамата превозвачи, а пътнико-потокът е недостатъчен дори за един пълен курс.

Икономията в пробег в този случай би била 2,100 млн. километра, а финансовото изражение на тази икономия (за гориво, резервни части и техническа поддръжка, заплати, командировъчни и осигуровки на шофьори, автогарови услуги и хотели) е 1,665 млн. лв., изчисляват в „Транспект“.

Според дружеството анулирането на този пробег няма доведе до свиване на приходите.

Само икономията от наеми на търговски офиси ще възлезе на  100 хил. лв. (годишният разход на „Груп Плюс“ и „Етап-Адресс“ за наеми на търговски помещения). Икономисването от възнаграждения и осигуровки на служителите в администрацията и работещите в търговските офиси, които ще бъдат закрити, възлизат на 690 хил. лева годишно.

Пазарен дял

На база информацията, получена от Изпълнителна агенция „“Автомобилна администрация“, Комисията установява, че общият пазарен дял на участниците в концентрацията на база възложени маршрутни разписания по автобусни линии от РТС е 13,8%.  Доколкото в ИААА постъпват данни от всички общини за възложените от тях маршрутни разписания, КЗК приема, че посоченият пазарен дял отразява обективно пазарното положение на обединената след концентрацията група.

От антимонополния орган посочват, че общият пазарен дял на участниците в нотифицираната операция е под предвидения праг от 15%, което води до извода, че планираната концентрация няма потенциал да възпрепятства съществено конкуренцията на засегнатия пазар. Изчисленият съвкупен пазарен дял е далеч под презюмираните 40%, които евентуално биха създали опасения за установяване на господстващо положение, констатират експертите на Комисията.

Обществени ползи

С оглед оценката на потенциалния ефект на планираната сделка, в КЗК отчитат тенденцията за развитие на пазара, а именно за пълно либерализиране на пазара на страните членки на ЕС, съответстваща с проект на регламент на Европейския парламент, с който ще се сменят общите правила за достъп до международния пазар на автобусни превози. Това е предпоставка за навлизане на международни превозвачи на вътрешния пазар и би довело до засилване на конкуренцията, убедени са в КЗК.

В Комисията отчитат, че отношенията на пазара не се определят едностранно от участниците, а се развиват в условията на състезателни процедури, в които условията за участие и показателите за класиране се определят от
възложителите. На практика възложителите – общини, а не автобусните превозвачи, определят основните измерения на конкуренцията, които са от значение за пътниците, като разписания, цени, допълнителни изисквания към автопарка, които се залагат и в договорите за възлагане на обществената услуга.

Повече конкуренция

КЗК не приема за основателни и доказани опасенията за засягане на конкурентната среда в резултат на сделката, изразени от страна на някои от конкурентите в транспортния бизнес с превоза на хора.

Въз основа на извършената оценка може да се заключи, че планираната концентрация не води до създаване или засилване на господстващо положение, което значително да ограничи или възпрепятства ефективната конкуренция на пазара на възлагане на услуга за обществен пътнически превоз с автобусен транспорт по утвърдени маршрутни разписания от общинските, областните и републиканската транспортни схеми.

Съвкупният пазарен дял на участниците в сделката на засегнатия пазар не се явява притеснителен, поради което Комисията приема, че обединената група след осъществяване на сделката няма да придобие пазарно положение, което да доведе до независимо поведение спрямо конкуренти и възложители.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:32 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още