IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Експерт: Кризата с кадрите в туризма ще се задълбочи през 2019 г.

По думите на проф. Стоян Маринов ситуацията за родните хотелиери и ресторантьори ще се усложни заради конкуренцията в търсенето на кадри в Украйна и Молдова

11:31 | 27.10.18 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Проблем номер едно на туристическия сектор остават кадрите. Това каза за БТА проф.Стоян Маринов от Икономическия университет във Варна в рамките на Черноморски туристически форум.  През тази година дискусиите са посветени на устойчивостта на продуктите, били те на национално или трансгранично равнище.

По думите на проф. Маринов ситуацията за родните хотелиери и ресторантьори ще се усложни още повече, тъй като те вече имат много сериозна конкуренция в търсенето на кадри на пазара на труда в Украйна и Молдова. Според специалистите на „лов" за работна ръка в Украйна и Молдова вече са и фирми от Полша и Гърция, които предлагат по-високо заплащане от нашите.

Липсата на квалифицираната работна ръка в туризма не е само проблем за България, а по целия свят, допълни Маринов. По думите му за нашата страна проблемът е, че изнася обучени кадри, а внася хора без опит.

Според Маринов през изминалото лято от България са отишли да работят в чужбина близо 6000 души. Реализирали са се основно в САЩ, Германия, Гърция и Кипър, докато българските хотелиери и ресторантьори са назначавали хора от Украйна и Молдова.

Негативът е, че с неквалифицирани кадри няма как да се предоставя качествено туристическо обслужване, посочи Маринов. Според него решението на този проблем е в ръцете на бизнеса, който би трябвало да плаща по-високи заплати, да назначава повечето от служители на целогодишни, а не сезонни договори и да им предоставя перспектива за кариерно израстване.

През това лято много от служителите по Северното Черноморие отчетоха, че заплащането е по-високо в сравнение с предходните сезони, допълни Маринов. За сметка на това обаче хората отчитат, че няма никакво подобрение в условията на труд - т.е. спазването на работното време, кариерното развитие, заплащането на нощен труд, са все още в сферата на добрите пожелания. Оказва се, че проблем е и отношението към служителите, тъй като има оплаквания от поведението на преките им ръководители, допълни Маринов.

По отношение на пазарните позиции въпреки силната конкурентна среда, българското Черноморие успя не само да ги запази, но и разшири след успешните 2016 г. и 2017 г., посочи Маринов. Като основание за този извод той посочи ръста на пасажерите през летищата във Варна и Бургас, чийто брой към края на август достига общо близо 5,6 милиона души. Най-голям брой чуждестранни гости и на двата аеропорта са пристигали от Германия, Русия, Полша и Великобритания.

У нас доминират туристите с невисоки доходи, резервиращи от типа all-inclusive, каза Маринов пред БТА.

В същото време проблем на българския туризъм остава нежеланието на българите 
да почиват в родината си и предпочитат да пътуват до Гърция и Турция, допълни експертът. Според него тенденцията може да се обърне само чрез предлагане на изгодни оферти от родните места за настаняване.

По думите му при незаети от чужденци места в хотелите и достатъчни ценови намаления делът на българските туристи в морските ни курорти може да достига между 20 и 30 на сто. Пред нашата страна остава и задачата за развитие на алтернативните форми на туризъм, които да осигуряват целогодишно приходи, каза още експертът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:40 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 9 rate down comment 1
kristian.yakov
преди 5 години
Бил съм няколко пъти в Хърватия, там е чисто красиво поддържат се съоръжения, пътищата са като в Германия и на всичко отгоре е наистина красиво.България никога нама да стане туристически гигант от ранга на държавите от Средиземно море защото...няма Средиземно море.Но...винаги може да положи максимални усилия като и да подобри очевидните недостатъци. ..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 15 rate down comment 3
serafima
преди 5 години
Нямам впечатление, че политиката ни в областта на туризма е стратегическа и задълбочена. Напротив - усилията са в свирката на локомотива и настойчиво ни се натрапват в очите и с изказвания и искат да вярваме какви успехи имаме.Но това е за вътрешна употреба . Дори ни разказаха за скъпата рокля на нетолкова очарователната министърка при раздаване на Оскарите. Затова не се учудвам, но ме заболя, когато наскоро в Брюксел се събирахме за един семинар и колеги от различни страни на ЕС радостно споделяха, че били на почивка в Дубровник и други части на Хърватска и колко хубаво било. За умрял и за България - нищо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още