На фона на продължаващата световна криза с недостига на полупроводници все повече автомобилни концерни се насочват към осигуряване на вътрешно производство на чипове. До 2025 г. половината от десетте най-големи автомобилни производителя ще поемат по този път, прогнозира консултантската фирма Gartner, цитирана от Automobilwoche.
Тенденцията ще се ускори и от нуждата от повече полупроводници заради прехода към електрическа мобилност и дигитализацията на превозните средства.
Първи обяви своите планове за производство на полупроводници Stellantis Group, която включва марки като Peugeot, Fiat и Opel. Концернът цели да разработи свои чипове заедно с производителя на електроника Foxconn. Двете компании планират да покрият поне 80% от нуждите си от полупроводници.
Volkswagen също обмисля собствен дизайн на полупроводници.
Автомобилната индустрия остава силно засегната от недостига на чипове и редица концерни трябваше да спират производството няколко пъти през тази година. Налице са няколко причини за това. От една страна, много чипове намират приложение в превозните средства, които се произвеждат с по-стари производствени технологии. През последните няколко години обаче индустрията на чиповете намали капацитета си за тези процеси основно заради спадащото търсене. По време на пандемията от коронавирус обаче търсенето внезапно нарасна на фона на бума при онлайн търговията, най-вече при потребителската електроника. Макар много производители на чипове да обявиха планове за добавяне на капацитет, това е процес, който отнема години.
В същото време автомобилните компании изостават от своите конкуренти от областта на потребителската електроника по отношение на осигуряването на необходимите количества чипове. Само при производството на смартфони са необходими над милиард чипа всяка година, докато при автомобилите тази цифра се свежда до десетки милиони устройства. Т.е. автомобилната индустрия представлява само от 5 до 10 процента от световното търсене на чипове.
Според експерти засиленото търсене на чипове по време на дигитализацията на автомобилите няма да осигури по-добра позиция на концерните спрямо сектора на потребителската електроника.


Кои са седемте най-горещи дестинации в света за 2026-та?
Илон Мъск е първият човек в историята, чието нетно богатство надхвърля 600 млрд. долара
19-годишен българин е загинал на фронта в Украйна
Сушата предизвиква срутвания на земята и отромни дупки в Турция
Тръмп и глобалната „бролигархия“ — сливането на властта, парите и семейните интереси
САЩ заплашват с ответни мерки срещу фирми от ЕС заради дигиталния данък
Тръмп нареди блокада на санкционирани петролни танкери във Венецуела
Китай облекчава митата върху вноса на свинско месо от ЕС в окончателно решение
Европа отменя забраната за двигателите с вътрешно горене
Защо Chase на J.P. Morgan и дигиталните му съперници обожават Германия
Официално: ЕС се отказва от забраната на ДВГ през 2035
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
5 мита за SUV, които е време да изчезнат
Денят ще започне с мъгли в равнините и котловините
Иван Костов: Само градивният протест, който сочи изход, може да причини успешна промяна
Родените на тези дати ще са по-щастливи през 2026
Само една жена в новото чешко правителство