Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

По света

Джеф Безос vs моста: Дилемата на Ротердам за суперяхтата на милиардера

Местните жители са разделени по въпроса дали историческият мост трябва да бъде разглобен за преминаването на яхтата за 500 млн. долара

Джеф Безос vs моста: Дилемата на Ротердам за суперяхтата на милиардера

Мостът Конингсхафен в Ротердам. Снимка: Peter Boer/Bloomberg

Основателят на Amazon Джеф Безос е изправен пред препятствие, преди да може да плава на най-голямата суперяхта в света, която си поръча за сумата от 500 млн. долара – моста Конингсхафен в Ротердам, пише Financial Times.

Oceanco, нидерландският производител на 127-метровата яхта с кодово име Y721, иска разрешение от градските власти временно да разглоби централната част на 95-годишния мост. Това ще позволи трите 70-метрови мачти на яхтата да преминат през пристанището на Ротердам от близката корабостроителница, където тя се изгражда.

Искането предизвика гневен дебат сред местните жители, в който на преден план бяха поставени въпроси като глобалното неравенство и властта на технологичните милиардери. Градът, който се гордее с работническата си класа, е изправен пред дилема – каква е истинската цена на отстъпката пред един от най-богатите хора в света?

Градските власти твърдят, че процесът по подаване на заявление за разглобяване на моста продължава и допълват, че все още не е отправено официално искане за разрешение. Официално решение се очаква още този месец, а корабът трябва да е готов през август.

Резервният вариант на Oceanco е да сглоби мачтата, след като корпусът мине под моста. Не е ясно защо Безос не възприема този вариант.

Още по темата
Според двама запознати с разговорите източници има мълчаливо съгласие между градските власти в Ротердам и корабната компания. Те твърдят, че градът може да позволява разглобяването на моста за кратък период веднъж или два пъти в годината, така че големи кораби да могат да преминат безопасно срещу такса от 100 хил. евро.

„Не е логично да започнеш да строиш кораб за 500 млн. долара без предварително одобрение, в противен случай имаш проблем за 500 млн. долара“, казва един от източниците.

Кметството в Ротердам съобщи, че процесът по подаване на заявление продължава и когато реши дали да даде разрешение, градът ще вземе предвид колко работни места са създадени в резултат на изграждането на кораба, „възможно увреждане на околната среда“ и рискове, които може да окажат въздействие върху опазването на паметника на културата.

Но има нарастващи очаквания, че градските власти ще удовлетворят желанията на Безос. Това разделя местните жители.

Някои смятат Безос за въплъщение на агресивния капитализъм, който е изградил компания за 1 трлн. долара със съмнителна репутация заради отношението ѝ към „сините якички“. Други го смятат за създател на работни места, чието желание да похарчи солена сума за суперяхтата е признание за вековната репутация на Нидерландия като морска суперсила.

Построен през 1927 г., мостът първоначално трябваше да свързва северните и южните части на града чрез железопътна линия като първия в историята на Ротердам железопътен мост и признание за нарастващото значение на пристанището в индустриализацията на Нидерландия.

Подробностите около яхтата на Безос се пазят в пълна тайна, но се говори, че проектът е бил вдъхновен от Black Pearl на Oceanco, най-голямата яхта в света в момента, смятана и за най-екологичната, тъй като може да прекоси Атлантическия океан без нужда от гориво и да постигне максимална скорост от 30 възела. Black Pearl има спа басейн, джакузи и плажен кино клуб на борда. Първите съобщения за яхтата на Безос са за бяла суперструктура с черен корпус.

Елко Ван Винзум, 58-годишен индустриален психолог, казва, че идеята яхтата на милиардера да плава в каналите на града противоречи на „начина на живот на Ротердам“, който се определя като „работете усилено, градете неща, смейте се, пийте бира и се грижете един за друг“.

„И изведнъж идва някакъв свръхбогат човек от чужбина. ОК, той създаде работни места за изграждането на този кораб, но след като работата приключи, тези позиции ще изчезнат“, допълва той.

Според Пол ван де Лаар, декан на Историческия факултет към университета „Еразъм“ в Ротердам, дилемата е дали „градът контролира собствените си обществени пространства“ или свръхбогатите „винаги намират начин“ да надделеят над общественото мнение.

„Това е нещо повече от вдигането на мост. От инженерна гледна точка това не е кой знае какво. Но въпросът е друг. Трябва да гледате сериозно на гражданите си“, допълва той.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

0
 
2
 
1
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
бяла суперструктура с черен корпус

Още от По света
Бездомното население във Франция се е утроило заради недостига на жилища